Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl
Exponering: 30*5s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Canon 50mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Denna tid på året tycker jag är särskilt intressant då det mesta av kärnområdet på vintergatan kommer upp över horisonten. Kvällen till ära fick 50mm ta över för att komma lite närmre och ta en tightare utsnitt av området.

Här ser vi även Saturnus som ligger snett upp till höger om Lagunnebulosan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl - Jörgen Tannerstedt

Post by Torbjörn »

En riktigt vacker bild av området vid Skytten, många av Skyttens spektakulära objekt är med på denna härliga bild :good: Det är roligt att sitta med stjärnkartan i handen och jämföra med bilden.

/Torbjörn
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Kul att du gillar den Torbjörn!
Jag brukar också sitta och kolla och jämföra med hur det ser ut i tex Stellarium och med det man själv fångat. Ska försöka ta mig några mil ytterligare söder ut och så om man kan få med några millimeter till av Skytten.

Nu syns det inte på denna men jag ska även försöka få lite mer tid på Oph-nebulosan innan säsongen är slut, så att det kommer fram lite färg på den. Men det är svårt när det är så långt ner.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl - Jörgen Tannerstedt

Post by Lazze »

Det är fantastiskt vackra och stämningsfulla bilder du tar :good:

Hur gör du för att stacka bilderna? Fungerar ett stackningsprogram eller måste det till manuell hantering om stjärnorna rört sig för mycket i förhållande till landskapet?

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl - Jörgen Tannerstedt

Post by AstroFriend »

Ja det skulle vara intressant att veta, speciellt aligningen. Ju kortare brännvidd jag har ju högre distorsion brukar jag ha i optiken, dessutom blir ju atmosfärens refraktion betydande och ger kraftiga differanser mellan färgkanalerna.

Inte alltid heller aligningen klarar att hitta referensstjärnorna när det är för stjärntätt och objekten flyttat sig mellan bilderna.

Jag får i de svåra fallen dela upp aligningen i två steg för att det skall bli bra.

Hur gör du?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan - Saturnus, Lagunnebulosan mfl - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Stackningen gör jag i Photoshop för mina landskapsbilder och lite som ni är inne på så blir det 2st stackningar pga jordrotationen.

Det jag gör är att ladda in alla bilder som lager i Photoshop. Man markerar alla bilder och tar en kopia av dem så att man har 2 uppsättningar. Ena uppsättningen gör man ett smart lager av och kör medianstackning på. Denna blir stacken för marken och förgrunden.

Sen för den andra uppsättningen så maskar man bort alla markobjekt och bara har stjärnorna synliga. Här får man köra en align sen för att få stjärnorna att ligga över varandra. i 19 av 20 fall fixar PS detta själv men ibland får man manuellt aligna dem. När de sen är alignade tar man bort masken på varje lager och sen samma procedur med smart lager och median stack.

Sist så lägger man markstacken över den med stjärnorna och sen maskar bort himlen.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”