NGC2419 Intergalactic wanderer - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

NGC2419 Intergalactic wanderer - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2419 Intergalactic wanderer
Exponering: 58 min LRGB
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Seeingen var bra så jag riktad in mig på en klotformig stjärnhop, NGC2419. Jag hade tänkt ta ca 3h men tyvärr bestämde sig Windows för att starta om datorn utanför normalt angiven tid. Troligtvis pga en uppdatering jag gjort tidigare under dagen men som kanske behövde kompletteras. I vilket fall så fastnade filterhjulet mellan 2 lägen och det gick inte att lösa utan att plocka isär fiterhjulet men så hade det gått så lång tid att jag inte orkade fortsätta. I vilkte fall var som sagt seeingen bra och det är en relativt ljusstark hop så jag tyckte det blev ok med bara 58min. Inga darks eller flats.

Ragge har nyligen tagit en fin bild på samma hop och i den länken finns massor med bra info som det inte är någon ide att jag återberättar.
Men jag skickar med en länk som ger en uppfattning om hur långt bort hopen egentligen ligger.
Scrolla ner till slutet av sidan: NGC2419

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: NGC2419 Intergalactic wanderer - Lars Zetterlund

Post by magnahrl »

Fin bild på detta fascinerande objekt :good: Tydligen på gränsen att tillhöra vår galax!

/Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC2419 Intergalactic wanderer - Lars Zetterlund

Post by ragge »

Upplösningen på de enskilda stjärnorna är på topp - ett bra betyg på utrustning, hantering av densamma och seeing mm.
Jag kan föreställa mig den frustration man känner i situationer som den du nämnde. Det är en av orsakerna till att jag inte tar med någon pc när jag astrofotar.

Intressant artikel, speciellt bilden som visar avståndet - den bilden har jag nu sparat som illustration till min egen bild.

Ragnar
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC2419 Intergalactic wanderer - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack ska ni ha!

Ja, frustration finns det en stor del av i den här sporten och den blir större när man äntligen har bra seeing, men man får glad att det blev tillräckligt med exponeringar för att få fram en bild i alla fall.

Och jag blev ganska paff när jag första gången såg illustrationen av hur långt bort den här stjärnhopen verkligen ligger. Jag hade ju läst om hur långt bort den finns men det blir så mycket tydligare på en bild. Inte konstigt att man förr trodde att den inte tillhörde vår galax.

Jag läste att den ljusstarkaste klotstjärnhopen i vår lokala galaxhop ligger utanför Andromedagalaxen. Hälften så långt från M31:s centrum som NGC2419 ligger från Vintergatans centrum. Det antas vara en infångad dvärggalax och inte en "äkta" stjärnhop. Det är lite för sent på säsongen för Andromeda nu men kanske något för nästa säsong.

/Lasse
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: NGC2419 Intergalactic wanderer - Lars Zetterlund

Post by anivision »

Hej Lazze, som vanligt en fin bild av dig. Jag ser att du fortfaranade har kvar din gamla 450D. Har det hänt något med din ATIK, eller är det av någon annan anledning som du använder din Canon istället?
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC2419 Intergalactic wanderer - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack Kent!
Det blev fort och fel. Min gamla moddade Canon 450 har jag kvar och den funkar utmärkt men bilden är tagen med min Atik 460. Jag har korrigerat bilddata nu så det förhoppningsvis stämmer.

/Lasse

Return to “Bilder”