NGC2537 Björntassen - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

NGC2537 Björntassen - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2537 Björntassen
Exponering: L/R/G/B = 96/25/30/40m
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: En kort återgång till Arp-spåret med NGC2537 / Arp 6 / Bear Paw Galaxy.

Den beskrivs av engelska Wikin som en blå kompakt dvärggalax och av NED som en spiral galax. Jag vet inte om den kan vara både och men de som forskat på den beskriver den bara som en dvärggalax.
Wikin skriver också att det pågår stjärnbildning i "knutarna" som man kanske kan ana. Jag har förstorat upp bilden med 100% så kanske någon med skarpa ögon kan se någon/några av "knutarna".
Inte så fotogeniskt kanske men storleken är bara 1.7x1.5" så den kräver lite förstoring för att man ska kunna se detaljer.
Tidigare har man trott att den störda formen berodde på att den interagerat med IC2233 som ligger utanför bilden, men de verkar ligga för långt ifrån varann för att det ska vara troligt.

Upptäckt av William Herschel år 1788 och ligger ca 26 MLY bort i Lodjuret.

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC2537 Björntassen - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Kul du betar av de mer okända galaxerna och kryddar den med kul fakta.Hade för mig jag sett den innan och det visa sig jag tog en testbild på den redan 2012 som vi hade i gissa bilden här på astronet . Föga förvånad visste Timo K det direkt vad objektet hette :D
Man ser ju på din bild att exp tid lönar sig .

viewtopic.php?f=3&t=6374&hilit=Ngc2537&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC2537 Björntassen - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Det var som katten Bengt. Du ligger steget före hela tiden :D och det är inte första gången heller. Den här var jag så säker på att jag var först att fota i Sverige att jag inte ens brydde mig om att kolla i forumen.
Och exponeringstiden hjälper förstås. Den här bilden lider lite av att det bara blev 1-minutersexponeringar så den går ändå inte så djupt som jag hade hoppats.
/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC2537 Björntassen - Lars Zetterlund

Post by Bengt »

Testbilder räknas inte ! :D Du är först ge den en fair chans !

Under mina aktiva 10 fotoår gilla jag ge mig på de udda objekten som inte var så slitna . Denna blev dock bara testbild av.

Vi hoppas du ger dig på fortsatt flera såna här. Man blir nästan sugen på damma av ccd kamerorna igen :-)

Bengt

Return to “Bilder”