M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet
Exponering: 28*120sec
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Samyang 135 F2
Kamera: Canon 40D Full Spectrum
Kommentar: Ett första test med Samyang 135 F2.
29st 120sek exponeringar med Canon 40D med CLS-CCD clip in på iso400.
Testade objektivet på F2.0, men starka stjärnor blir inte så snygga. Enligt flera forum är det "diffraction effects from aperture vignetting" försvinner om man kör på F2.8.

//Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by anivision »

Snygg bild!

Alltid kul med dessa bilder som inte är tagna med långa brännvidder. Det ger lite mer av samma vy som ögat, men som visar det man inte ser. Man får helt klart ett bättre perspektiv på det som finns där ute :)

Det verkar vara ett klart ok objektiv det där. Jag har dock aldrig hört talas om det märket, är det ett nytt märke på den svenska marknaden?
Halva priset mot både canons och sigmas motsvarigheter...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Det var en mäktig bild, du har fått med massor av intressanta objekt. Det objektivet lär bli populärt för astrofoto med sina prestanda och överkomliga pris och så en skicklig fotograf som du.

Funderar över dina spikes vid full öppning. Vid full öppning är ju bländarlamellerna normalt helt ur vägen. Kan du se dom om du tittar in genom objektivet?

Jag har ju problem på min Canon 6D att kamerahuset skymmer, nu är det visserligen med teleskopet. Förutom vinjettering ger det konstig form på sthjärnorna. Värst brukar det vara från spegeln och en del brukar ta bort den. Du borde kunna se om det är ett problem om du tittar in genom objektivet ur sneda vinklar vid full öppning om någon del i kamerahuset skymmer sensorn i kanterna. Du ser då också hur mycket du måste blända ned för att detta skall försvinna. Detta brukar dock inte vara ett problem vid så korta fokallängder, men o andra sidan är ju ditt objektiv väldigt ljusstarkt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Martin F »

Ser riktigt bra ut, särskilt med tanke på exponeringstid och antal subbar. Kan bli riktigt läckert med några timmar till!

Samyang har flera riktigt fina objektiv, är själv supernöjd med mitt 24/1.4.

Sent from my phone using Tapatalk.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Tompa »

Mycket fint, Magnus. Den skulle jag vilja se med mer tid för att locka fram ännu mer nebulositet.

Jag var ute vid Storsund med Eq6/6D/70-200/2.8 och plåtade en nästan identisk komposition. Jag lyckades dock inte alls lika bra som dig med efterarbetet. Kan bero på att jag fotade med bländare 2.8 och fick ganska kraftig vignettering som är svår att trolla bort. Jag testade med flats, men de ställde till det ännu mer. Hur har du gjort med kalibreringsbilder på denna bild?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tack för alla fina kommentarer!

Anivision:
Samyang har funnits några år, säljs under flera namn " Vivitar, Falcon, Rokinon, Walimex, Bower, Opteka, Bell and Howell, Polar, and Pro-Optic".
Jag har flera Samyang linser som jag är väldigt nöjd med.
Just 135 F2 är otroligt bra redan full öppen, även om jag troligen kommer att använda det på F2.8.
Vad jag vet är all Samyangoptik manuell, dvs ingen autofokus eller liknande, det gör att dom blir lite billigare än motsvarande Canon, Sigma.
Få objektiv som ger så fina stjärnor ända ut i kanterna.
Har iofs inte testat det på min 6D än, antar att det kommer att vinjettera kraftig då.
På F2.8 och på APS-C går det att klarar sig utan flats om man använder motsvarande ABE eller DBE i Pixinsight.

Lars:
Är också fundersam vad som kan störa vid full öppning, denna bild är ju på min gamla 40D som är APS-C så jag tror inte det beror på kamerahuset.
Måste vara nått inne i optiken som gör att optiken inte blir perfekt rund.
Har inte kollat in i objektivet, utan bara konstaterat att vid F2.8 blir det bra, så jag kör på det i fortsättningen.

Martin:
Jag är också förvånad över att det blev så pass bra. Canon 40D är ju inte senaste årsmodellen precis.
Är sugen på att få mig en lite nyare APS-C med lite fler pixlar och mindre brus. Kanske en ASI071 eller motsvarande QHY men även Canon 7D mark II är lockande. 7Dn skulle man ju kunna ha mer nytta av till annat också.

Tomas:
Jo lite fler timmar skulle inte vara fel, men det har ju inte vara så bra förhållande på sistone. Hoppas på ett par glasklara och mörka nätter nu. :D

Just den här bilden har jag haft Bias, Darks & Flats ca: 30 av varje.
Just på fullformat tror jag det är svårt att köra på full öppning på nått objektiv vid långa exponeringar, blir för mycket vinjettering helt enkelt.
Tycker för övrigt att det är svårt att behandla widefield bilder, blir ju så jäkla mycket stjärnor på en gång. :D

/Magnus
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Robert Habolin »

häftigt med sån widefield!! :good: :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by hbar »

Hej Magnus

Även om det var viss vinjettering med fullformat så var det inte så svårt att få bort den med flats. Du kan se på mina tidigare testbilder här
viewtopic.php?f=15&t=13920&p=62267#p62267" onclick="window.open(this.href);return false;
de två övre är med 5d2 o den nedre med 1000d alla vid f2.

Noterade också att jag faktiskt inte hade problem med konstiga stjärnor på m45 trots att det var f2. Jag fick lite motsvarande dina på orion med 1000d. Kan vara att det är något med spegeln som skuggar lite eller så kommer det fram när man pressar bilden lite hårdare. Bifogar min med 1000d så kan du jämföra.

/Håkan
orion.jpg
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

hbar wrote:Hej Magnus

Även om det var viss vinjettering med fullformat så var det inte så svårt att få bort den med flats. Du kan se på mina tidigare testbilder här
viewtopic.php?f=15&t=13920&p=62267#p62267" onclick="window.open(this.href);return false;
de två övre är med 5d2 o den nedre med 1000d alla vid f2.

Noterade också att jag faktiskt inte hade problem med konstiga stjärnor på m45 trots att det var f2. Jag fick lite motsvarande dina på orion med 1000d. Kan vara att det är något med spegeln som skuggar lite eller så kommer det fram när man pressar bilden lite hårdare. Bifogar min med 1000d så kan du jämföra.

/Håkan
orion.jpg
Kollade på min M45 jag tagit också, där går fenomenet inte att se. :?:
Så det kanske är som du säger att det syns först när man sträcker lite hårdare.
Ser på din Orion att det är liknande som min, men inte lika mycket.

Men jag kommer nog att köra på F2.8 i alla fall, känns som det är snabbt nog.
Jag upplever att objektivet beter sig lite bättre då, även om det är marginellt.

/Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Här är Heart and Soul från igår.

Canon 40D med CLS-CCD, 18st 5minuters iso 800, 20st Darks, 30st Bias, inga flats.
Var en del höga moln så det var inte dom bästa förhållandena.
135mm_18x300_161229_ver3.jpg
/Magnus
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: M42, IC434, NGC 2024 mm. Orionområdet - Magnus Edbäck

Post by Björn »

Väldigt tjusig wide-field på Orion, Magnus!
Jag gillar att man så tydligt kan se hästhuvud-nebulosan också.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Bilder”