m31 - bjorsa

Bilder från galleriet
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

m31 - bjorsa

Post by bjorsa »

Ny bild i galleriet
Objekt: m31
Exponering:
Fotograf: bjorsa
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: M31
Neq6pro
Ikharos (420 mm)ed
Canon 700d astronomiser cls filter
7tim 37 min från 2015 har dock aldrig gjort klart bilden förens nu och har nu hittat i photoshop ett funktionsmacro som heter separate stars and sky kört den och sen camera raw men finns väl risk att färgerna inte är som dom skall vara har tänkt att fota m31 med annan kamera oxå en omoddad 650 d och stacka ihop för att se om det blir lite bättre färger
mvh/bjorsa

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: m31 - bjorsa

Post by ragge »

Att separera stjärnorna från bakgrunden har jag bara haft nytta av på enstaka nebulosabilder, inte galaxer. Men andra kanske gör annorlunda, vet ej.

Om du vill så kan jag prova att bildbehandla din m31 och se om jag får till färgerna. Detaljerna har du ju redan. Lägg upp en 10-20 subbar på tex dropbox.com så kan jag testa från scratch.

Ragnar
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: m31 - bjorsa

Post by bjorsa »

Hej Ragge !
Nu kunde jag inte ladda upp 10-20 subbar då min hastighet uppåt är så dålig tar en evighet då men laddade upp en autosaved från dss dvs den är helt obehandlad efter stackning och är på 8 tim 41 min dvs lite mer än min publicerde bild .

https://www.dropbox.com/s/yw3g54c0z0x7o ... 1.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Och fritt fram för vem som helst att fixa med den i photoshop och kul i fall man kan få reda på hur ni går tillväga oxå

mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: m31 - bjorsa

Post by ragge »

bjorsa wrote:Hej Ragge !
Nu kunde jag inte ladda upp 10-20 subbar då min hastighet uppåt är så dålig tar en evighet då men laddade upp en autosaved från dss dvs den är helt obehandlad efter stackning och är på 8 tim 41 min dvs lite mer än min publicerde bild .

https://www.dropbox.com/s/yw3g54c0z0x7o ... 1.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Och fritt fram för vem som helst att fixa med den i photoshop och kul i fall man kan få reda på hur ni går tillväga oxå

mvh/bjorsa
Hej Bjorsa,

Jag laddade hem tif-filen, och konstaterade snabbt att den lider av något allvarligt fel. Där fanns bara en färg (rödbrun), dessutom är galaxkärnan helt överexponerad. Jag misstänker att stackningen (åtminstone) har gått fel på något vis. Kan du bara skicka upp 5 st raw-subbar, helst som en zip-fil ? Jag tror nog att dessa har mycket mer att ge än den här tif-filen.

Ragnar
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: m31 - bjorsa

Post by bjorsa »

Hej Ragge !
Den är helt orörd bara dvs inte justerad i dss(32 bit) el dyl utan den filen som dss autosparar men här kommer en samma fil fast nu justerad i dss dvs har bara justerat den så att den går att jobba med har inte stretchat den (16 bit).
https://www.dropbox.com/s/sf6ghqs9fp0m7 ... n.TIF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false; den är på 8 tim 41 min sammanlagt
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: m31 - bjorsa

Post by ragge »

Jag kunde inte göra mycket med den bilden heller. Det hade varit intressant att se en raw-bild, för att kunna säga om felet uppstått under fotograferingen eller i stackningen (jag kan inte mycket om DSS).
Men denna bilden lider av överexponering samt ljusföroreningar, som det ser ut. Där saknas nästan all färginformation. Hur lång exponeringstid per bild och vilket iso-tal har du använt ? Vilket F-tal har teleskopet ? Har du fotat utan ljusföroreningsfilter ? På en ljus plats ?

Jag tror att du med små medel kan få till en stor förbättring på den här bilden.

Ragnar
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: m31 - bjorsa

Post by bjorsa »

Hej Ragge !
Jag har fotat med iso 1600 6 min 5 min 4 min med och utan cls filter vad gäller ljusföroreningar så är jag på ganska mörk plats ute på landsbygden men har stockholm uppsala på ca 5-6 mil håll och enköping 2 mil så visst det är ju ljusföroreningar .

teleskopet är ett ikharos 70ed f6 (420 mm ) kameran canon 700d astronomiser moddad och bilden är utan cls filter exponeringstid 4 min iso 1600 och bilden är i raw https://www.dropbox.com/s/pfb7981e4gwk1 ... 5.CR2?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: m31 - bjorsa

Post by ragge »

Jag kollade lite på raw-filen, provade att processa den lite. Till och med denna 4-minuters exponeringen lider svårt av överexponering av de ljusare delarna (stjärnorna och galaxkärnan). Jag provade att rädda det som gick med "Recovery" i Adobe Camera Raw. Stretchade sedan, varvat med brusreducering (jag kör med Topaz, men ta det du har) och Gradient Xterminator. Till slut klippte jag bruset i den mörka bakgrunden med två st curves lager. Men så här brutalt skall man inte gå fram om man bara har mer och bättre material.

Jag föreslår att du sänker iso till 400 (alt max 800), det kommer att rädda stjärnorna. Kör 5 minuter och 10 minuter.

Sedan misstänker jag att DSS inte har tagit vara på de högdagrar som är minst misshandlade (4-minuters bilderna) i stackningen, men jag kan inte DSS.
Du skulle kunna testa att stacka varje exponeringslängd separat (5 min, resp 10 min) och sedan blanda samman det bästa från varje i PS.
Så här blev det (obs, inget godkänt resultat med en enda raw-bild) :
ikaharosutanclsiso16004minm31ochm45-045_small.jpg



Jag laddade upp en psd-fil här : https://www.dropbox.com/s/qarbhcpbchq18 ... l.psd?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns en hel del kromatisk aberration runt stjärnorna, troligen kommer det att minska lite om du exponerar försiktigare.

Ragnar
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: m31 - bjorsa

Post by bjorsa »

Hej Ragge !
Jo får nog ta en del bilder med lägre iso och sen blanda in dom för att få till bättre bild
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: m31 - bjorsa

Post by ragge »

bjorsa wrote:Hej Ragge !
Jo får nog ta en del bilder med lägre iso och sen blanda in dom för att få till bättre bild
mvh/bjorsa
Det skumma är att du redan nu hade subbar i stacken med 4 minuters exponering, och ändå fick du kraftigt överexponerad galaxkärna. Kanske någon annan här kan svara på varför DSS inte tagit vara på 4-minuters subbarna ?

En annan sak - har du satt täcklock på kamerans optiska sökare ? Annars kan ströljus slinka in där och försämra bilderna.

Ragnar

Return to “Bilder”