Uranus - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Uranus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus
Exponering: 600 s * 3
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: ZW305 12" f/5
Kamera: ZWO ASI290MM
Kommentar: Då var det dags att visa upp en variant av Uranus. Bilden består av R/G/B filmer på vardera 600s

R 22 fps
G 37 fps
B 30 fps

Jag hade tur med seeingen och all utrustning fungerade som den skulle. Dock var det kallt och fuktigt ute. Temperaturen var nere på -10 en sväng enligt utomhustermometern.

Hårdvara
ZW305, ASI290MM, ADC, RGB-filter + Powermate

Mjukvara
Firecapture, Autostakkert 2 Beta, Registax, WinJupos, MaximDL, Photoshop CS6.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Uranus - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Trevligt med en Uranusbild. Det är en klar fördel att använda 12" teleskop märker jag. Ljuset är annars problematiskt...

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Uranus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack Torbjörn!

Ja det är flera fördelar med större teleskop jämfört med mindre för planetfoto. Diffraktionsbegränsning, möjligt till att lösa upp mindre detaljer och även mer ljus in i teleskopet vilket innebär högre fps. Enligt experterna så sägs det att man ska komma upp i minst 100 fps när man fotar Jupiter. Det ska tydligen vara något att sträva efter.

Hur som helst, jag är väldigt nöjd med att jag fått en någorlunda skarp kant. Men jag kan inte se några direkta detaljer på Uranus. Men det är bra med träning inför Jupitersäsongen.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Uranus - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Det går framåt med nya teleskopet och nya planetbilder levereras. Har du satt dig in alla nya detaljer och justeringar på teleskopet, alla är väl mer eller mindre individuella när det gäller att justera in speglar osv.

Uranus syns tydligt som en skiva men inga detaljer som du säger, men är det någon som fått fram det i ett amatörteleskop? Månarna brukar jag se på en del foton har jag för mig, det kanske du också fram fram om du exponerar lite mer?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”