M31 Andromeda - Miska Saarikko

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by Miska »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering:
Fotograf: Miska Saarikko
Teleskop: Canon EF 200/2.8L II USM
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: 31 x 30s, 46s, 61s, 67s, 121s, totalt ca 20,4 minuter exponering för att åstadkomma följande bild med den utrustningen jag hade.

En del redigering i PixInsight av Martin F innan jag fick bilden som jag kunde pilla på med Astra Image samt Photoshop CC.
Blir att skaffa PixInsight inom kort, dock först måste jag skaffa en riktig montering för att kunna få fler bilder av alla objekt där ute.

Men rätt nöjd med det lilla jag har än så länge!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by AstroFriend »

Hej Miska,
Inte behöver du känna dig missnöjd på något sätt med den bilden, som du och de innan behandlat fint. Mycket detaljer och fina färger.

Men lite udda exponeringstider du har, antar att det beror på att du inte har någon intervallometer.

Jag köpte en härifrån tidigare, men tycks tyvärr vara slut, kanske denna variant går att använda?
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... r-f%C3%B6r" onclick="window.open(this.href);return false;

Se till bara att du får med rätt kabel.

Ett annat alternativ som jag inte provat är att ladda ned Magic Lantern i kameran.

Eller kanske en liten astroserver som jag bygger nu, kostar inte mer än en intervallometer, men förstås lite klumpigare att ha med sig ut:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=13885" onclick="window.open(this.href);return false;

Servern som använder sig av Raspberry dator skulle nog gå bra att driva från samma batteri som jag driver monteringen och värmebandet ifrån:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part05" onclick="window.open(this.href);return false;

Laptopen kan man ju ansluta till bilens uttag om man bara är försiktig så man inte laddar ur batteriet.

Har du använt full bländaröppning på objektivet? Stjärnorna i hörnen ser något trekantiga ut som de brukar göra då. Men få objektiv kommer i närheten av detta vid full öppning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by bjorsa »

Magic latern funkar ju bra som intervalometer och bara att installera på minneskortet men man måste ju vara medveten om att det är inget program som canon godkänt utan på egen risk jag har magic på 50d och 700d ,här finns lite info om just magic latern och 6d http://www.magiclantern.fm/forum/index. ... ic=15088.0" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh/bjorsa
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Hej Miska,
Inte behöver du känna dig missnöjd på något sätt med den bilden, som du och de innan behandlat fint. Mycket detaljer och fina färger.

Men lite udda exponeringstider du har, antar att det beror på att du inte har någon intervallometer.

Jag köpte en härifrån tidigare, men tycks tyvärr vara slut, kanske denna variant går att använda?
https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... r-f%C3%B6r" onclick="window.open(this.href);return false;

Se till bara att du får med rätt kabel.

Ett annat alternativ som jag inte provat är att ladda ned Magic Lantern i kameran.

Eller kanske en liten astroserver som jag bygger nu, kostar inte mer än en intervallometer, men förstås lite klumpigare att ha med sig ut:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=13885" onclick="window.open(this.href);return false;

Servern som använder sig av Raspberry dator skulle nog gå bra att driva från samma batteri som jag driver monteringen och värmebandet ifrån:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part05" onclick="window.open(this.href);return false;

Laptopen kan man ju ansluta till bilens uttag om man bara är försiktig så man inte laddar ur batteriet.

Har du använt full bländaröppning på objektivet? Stjärnorna i hörnen ser något trekantiga ut som de brukar göra då. Men få objektiv kommer i närheten av detta vid full öppning.

/Lars
Nej precis och stå där vid Slagstabadet och huttra med mobilen i handen för att se timern ticka och hålla fjärren i andra handen samtidigt är ingen riktig höjdare, därav de olika exponeringstider. Testade även om det är någon skillnad på att ha längre tid än 30 sekunder. Borde kanske brassat på med ISO 1600 även på 121 sekunders bilden.

TriggerTrap har också sådana lösningar, men kostar också därefter. Kostar runt 300 kr, men det finns fler valmöjligheter med deras app än den du länkade till. På så vis är den bättre tycker jag. Men det går att använda vilken intervalometer som helst från Ebay, funkar lika bra de med.

Som sagt, jag har ingen bil så det är lite svårt. ;)

Här är listan på alla filer som användes för att göra slutgiltiga bilden, med inställningar:

Code: Select all

Filnamn		ISO		Bländare	Exponering (sekunder)
------------------------------------------------------
3590			800		 2,8		30
3591			800		 2,8		30
3592			800		 2,8		30
3593			400		 5,6		67
3594			400		 5,6		121
3596			800		 2,8		61
3598			1600		2,8		46
3601			1600		2,8		30
3602			1600		2,8		30
3603			1600		2,8		30
3604			1600		2,8		30
3605			1600		2,8		30
3606			1600		2,8		30
3607			1600		2,8		30
3608			1600		2,8		30
3609			1600		2,8		30
3610			1600		2,8		30
3611			1600		2,8		30
3612			1600		2,8		30
3613			1600		2,8		30
3614			1600		2,8		30
3615			1600		2,8		30
3616			1600		2,8		30
3617			1600		2,8		30
3618			1600		2,8		30
3619			1600		2,8		30
3620			1600		2,8		30
3621			6400		5,6		30
3623			6400		5,6		30
3624			6400		5,6		30
3625			6400		5,6		30
3626			6400		5,6		30
3627			6400		5,6		30
3628			6400		5,6		30
3629			6400		5,6		30
------------------------------------------------------
Total (minuter)					20,4
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by Jonas »

Hej Miska!

Utan tvekan en fin bild med bra följning! Runda fina stjärnor med bra skärpa!

Jo, det finns något lite koma och kromatisk abberation i bilden men det finns det i var och varannan bild här på forumet. Ingen har, vad jag vet, perfekta optiska instrument eller tillbehör som kompenserar defekterna.

Med det sagt så har du som sagt lyckats väldigt bra med både komposition och fokus. Dessutom trevligt med ett utsnitt med mycket "luft" runt objektet. Det gör bilden mer spännande.

Ha det bra!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by Miska »

Jonas wrote:Hej Miska!

Utan tvekan en fin bild med bra följning! Runda fina stjärnor med bra skärpa!

Jo, det finns något lite koma och kromatisk abberation i bilden men det finns det i var och varannan bild här på forumet. Ingen har, vad jag vet, perfekta optiska instrument eller tillbehör som kompenserar defekterna.

Med det sagt så har du som sagt lyckats väldigt bra med både komposition och fokus. Dessutom trevligt med ett utsnitt med mycket "luft" runt objektet. Det gör bilden mer spännande.

Ha det bra!

Jonas
Hej Jonas!

Tack för de vänliga orden, värmer! :)
Det är iofs sant. Då måste man nog spendera hundratusentals kronor och ha ett observatorium värd pengarna som står emot vind och väder, samt riktigt grymma autoguiders. Att stå där med ett EQ1(?)-montering och ta bilder ger inte perfekta resultat, men ändå rätt så bra.

Tror snarare på att den där så kallade "koman" är antingen en eller två bilder som råkat få lite trails. Händer lätt om man inte har jättestabilt stativ som står emot vinden. Det blåste rätt bra den kvällen när jag fotade och jag stod på badstranden. Frös som sagt om fingrarna så jag lät ML köra på de sista bilderna innan jag avslutade för kvällen.

Sen kan även tänka så här; jag tog aldrig några subs, darks eller flats heller, utan det är 35 lights rakt av.
Hade jag haft orken och möjligheten hade jag gärna tagit dom andra med, men hade tid och passa (buss) för annars hade jag fått vänta ytterligare en timme i ca 3º C temperatur ute för nästa och det hade jag ingen lust med. Även min assistent, hunden, började känna sig frusen och sökte värme från mig.

Men det blir nytt försök en annan kväll.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by AstroFriend »

Hej Miska,
Det är stora strapatser för dig att ge dig ut o fota kul då när resultatet blir så bra. Jag har ju på senare tid kompletterat med ett lätt stativ så jag också kan åka ut till mörka platser. Kul för det är lite trist att fota från balkongen med ljusföroreningar och ytterst begränsatt synfält.

Darks kan du ju ta hemma när samma temperatur råder, du ser i exif datat vilken temperatur som de tagits vid. Jag brukar låta kameran stå i timmar och ta darks, då får jag många olika temperaturer som jag kan sortera ut i olika grupper. Lite knepigt dock när det varierar i exponeringstid. Med kamera programmet apt ställer du in det så det går automatiskt. Det är gratis att ladda ned. Glöm inte att täcka för sökaren, jag tagit många misslyckade darks när skyddet trillat av eller när jag glömt det.

Var bor du någonstans, söder om Sockholm eller?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by Miska »

AstroFriend wrote:Hej Miska,
Det är stora strapatser för dig att ge dig ut o fota kul då när resultatet blir så bra. Jag har ju på senare tid kompletterat med ett lätt stativ så jag också kan åka ut till mörka platser. Kul för det är lite trist att fota från balkongen med ljusföroreningar och ytterst begränsatt synfält.

Darks kan du ju ta hemma när samma temperatur råder, du ser i exif datat vilken temperatur som de tagits vid. Jag brukar låta kameran stå i timmar och ta darks, då får jag många olika temperaturer som jag kan sortera ut i olika grupper. Lite knepigt dock när det varierar i exponeringstid. Med kamera programmet apt ställer du in det så det går automatiskt. Det är gratis att ladda ned. Glöm inte att täcka för sökaren, jag tagit många misslyckade darks när skyddet trillat av eller när jag glömt det.

Var bor du någonstans, söder om Sockholm eller?

Lars
Hej Lars!

Lite svårt att ta darks i samma temperatur hemma när lägenheten är på ca 21º C (genomsnitt). Men om du syftade ute på gården så lär det inte heller bli av då huset alstrar rätt så mycket värme så genomsnittet ligger på ca 8-11º C även om man står 20 meter från huset. Det är problemet med lägenhetshus, att de alstrar mycket värme precis som en datorlåda.

Bor söder om söder, ca 15 km längs E4, mittemellan Stockholm och Södertälje, därav Slagstabadet där jag fotade. Jag har mörka ställen precis utanför huset också, men då måste jag vänta tills efter 22:00 då de släcker strålkastarna på fotbollsplanen där man kan stå i lugn och ro och fotografera natthimlen.

Ska kika på programmet, tack för tipset!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Miska Saarikko

Post by AstroFriend »

Hej Miska,
Jo jag tänkte på utomhus, jag brukar göra det på balkongen, även om det är varmare där så finns det alltid någon natt som ligger rätt i temperatur. Man kan ju också testa i kylen o frysen, den går ju att reglera. Att du får lite spridning på temperaturen är bara bra, du delar ju upp det sedan i lämpliga temperatur intervall.

Så här brukade jag göra på den tiden jag tog darks:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... canon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu löser jag det dock på annat sätt, med dithering som blir mycket enklare och snabbare.

Slagsta är fint, förr när jag cyklade mer brukade jag ta färjan där på väg till Drottningholm och sedan Bromma och Västerbron och hem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”