M42 Orionnebulosan - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 15*10s + 18*120s ISO800
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Sky-Watcher Esprit 100ED
Kamera: Canon 6d baader mod
Kommentar: Kunde inte låta bli med ett snabbt test på M42 i natt. Måste säga att det är mitt favorit objekt. Men med knappt 40minuter blir det inte superbra. Men om jag tittar på min bild som jag tog för ett år sedan så ser man att man faktiskt gjort framsteg. Fick konstigt brus vid den starkaste stjärnan vid stackningen dock. Få se om jag orkar samla mer data i natt och sedan stacka om den. Har använt drizzleintegration i Pixinsight, men bilden är sedan nerskalad igen med 50%. Jag har även upptäckt att vissa stjärnor kan se lite fyrkantiga ut, nått som jag inte ser i enskilda bildern. Så någonstans i bildredigeringen verkar skapa detta fenomen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Vilka härliga färger du fått, Orion nebulosan är verkligen något i särklass.

När du säger de ljusstarkare stjärnorna inte blir bra, menar du då den halo som uppstått runt dom? Kommer säkerligen från reflektioner i något filter, men så brukar det ju alltid bli på ljusstarka objekt med stor kontrast som M42.

Drizzling ger alltid ett brusigare intryck. Om du gör en 2x Drizzle så skall ju samma antal fotoner från en pixel delas upp på 4 nya, redan där blir det extra brus. Sedan brukar det vara svårt att undertrycka static pattern med den tekniken. Nu har du visserligen minskat ned på upplösningen på slutet igen vilket trycker ned bruset, men dock kan static pattern defekter synas fortfarande. Drizzling kräver ju också en variation mellan bilderna, antar du tagit bilderna med dithering.

Att du får fyrkantiga stjärnor, det kan vara så att det uppstår när grafikkortet skall skala ned bilden, prova på någon annan skärm/grafikkort.

Jättefin bild och adderar du på mer data så lär det bli ännu mer fantastiskt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M42 Orionnebulosan - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tackar Lars!

Orionnebulosan är fin.

När jag säger konstigt brus menar jag enligt nedan.
konstigt brus.jpg
Men när jag tittar på rejection-files ser jag att det är Sigma Clipping som plockat bort stora delar där.
Men försöker jag att få med informationen genom att höja tröskelvärdet får jag inte bort satellitspåren istället.

Men det kanske blir så där när man stackar flera subbar med olika långa exponeringstider samtidigt.
I detta fall både 120sek och 10sek.
Men för övrigt verkar Pixinsight hantera det bra.

Här är en ny version med lite fler subbar och höjt tröskelvärde på high rejection.
Det är 33st 120sek och 15st 10sek bägge ISO 800.
Här har jag dock inte fått bort satellitspåren riktigt.
http://www.edback.se/astro/M42_new.jpg
Har inte maskat in något i dom centrala delarna på denna bild, så det är lite utbränt där.

Mvh
Magnus

Return to “Bilder”