Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

Ett nyligen upptäckt variabelt objekt i Cygnus har visat sig uppvisa komplexa magnitudvariationer, som misstänks bero på att ljuset från en avlägsen röd jätte mikrolinsas av en fysisk dubbelstjärna som råkar ligga precis i synriktningen till oss. Objektet heter Gaia16aye, och variabilister uppmanas nu följa variationerna för att hjälpa till att reda ut mysteriet. Karta med magnitudsekvens kan hämtas via AAVSO Variable Star Plotter (VSP).

Här finns info:

https://www.aavso.org/aavso-alert-notice-552" onclick="window.open(this.href);return false;

Enligt de senaste mätningarna (Arto Oksanen, Finland) hade objektet nyligen V-magnitud ca 14.1, men ljusstyrkan förväntas avta snabbt, för att vid ett senare tillfälle åter stiga. Mycket spännande utmaning!

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by ThomasK »

Om det stämmer måste det väl vara ett rätt kortvarigt fenomen? För de två systemen är väl fysiskt åtskilda och bara råkat komma mitt för varann sett från oss. Ett slumpartat möte som aldrig återkommer för dessa stjärnor när de fortsättar sin färd.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

Ja såvitt jag förstår så har den röda jätten ingen fysisk koppling till dubbelstjärnan, jätten ligger nog mycket längre bort. Undrar om det finns gamla bilder som visar objektet i dess ljusa fas (V kring 14)?

Under alla omständigheter ger detta rätt unika möjligheter att med måttligt stora amatörteleskop (säg 25-30 cm) faktiskt se ett mikrolinsfenomen (om det nu är ett sådant) äga rum! Och fotografiskt är det ju numera småpotatis med magnitud 14 för amatörastronomer, och även objektets grundnivå kring visuell magnitud 16 når ju många i sina bilder. För närvarande tycks maxima inträffa med några veckors mellanrum.

Denna artikel uppmanar amatörer att bidra:

http://www.astronomerstelegram.org/?read=9507" onclick="window.open(this.href);return false;

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

Jag har nu i SVO lagt in objektet med namnet:

Gaia16aye

(utan några mellanslag)

Samma namn används i AAVSO. Informellt kallas objektet förresten Ayers Rock.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

Det finns en utmärkt dansk tråd om objektet:

http://website.informer.com/visit?domain=astro-forum.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by hansg »

Ett tidigare mikrolinsobjekt : http://www.fredda-o-ac.se/KPO/gsc36561328.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

Jajamen, den stjärnan i Cassiopeia var också ett exempel på mikrolinsning. Den har förresten ännu inte (till skillnad från din dvärgnova vid M27) fått något officiellt variabelnamn. Man kan inte säga att dom är särskilt snabba i IAU när det gäller variabeldop!

Det är alltid med stort intresse jag ser dina bilder, i mina ögon är du en riktig mästerfotograf. Spännande innehåll med dynamiska objekt. Föredömlig dokumentation. Ingen bildförstöring i form av grälla färger eller andra konstigheter. Verkligheten som den var vid fototillfället, rakt upp och ner. Proffsigt!

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Tompa »

Lyckades hitta en lucka i molnen under gårdagskvällen, fick en bild i V och en bild i R av objektet Gaia161aye. Bildkvalitén inget att skriva hem om, riktigt fina hantlar på stjärnorna i V-bilden. Guidning och balansproblem... Trots det full användbar för fotometri. Kul med objekt som andra är med och mäter på, man behöver en bekräftelse på att metoder och transformationer ger konsistenta resultat.

WRT 2016-09-24 18:26:29 2457656.2684 14.432 V
WRT 2016-09-24 18:29:48 2457656.2707 13.549 R
Gaia16aye till 20160925.png
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

Tänkte väl det, jag bara väntade på att du skulle nappa på kroken!

Noterar också att du fått med flera intressanta bifångster, bland annat någon mira som åtminstone enligt GCVS har okänd period. Ayers Rock känns som ett lämpligt objekt att mera permanent ha på programmet i SAAF, tycker jag, inte minst för att den även vid minimum är hyggligt ljus, magn ca 16.

Inte alls långt därifrån ligger förresten dvärgnovan EM Cyg, men den hamnade nog utanför ditt synfält? EM Cyg har en hel samling dåligt studerade GCVS-variabler runt omkring sig...

Edit:
Den mira med okänd period som jag syftar på i texten ovan är V1989 Cyg, upptäckt av Dahlmark som gav den beteckningen LD 134. Han gav också period 362 dygn, vilken finns med i VSX men inte GCVS. Perioden och möjligen även typen kan väl inte sägas vara helt bekräftade än så länge. Extra intressant med LD-variabler för svenska variabilister! Jag minns att han ringde mig en gång och undrade om vi hade möjlighet att observera hans variabler, han skickade mig massor av fotokopior av bilder han tagit, och det känns förstås bra att detta görs en hel del nu även om Dahlmark är borta.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Tompa »

Jag körde en serie under gårdagskvällen. Någon form av höga och tunna moln fanns på himlen, men det störde inte fotometrin så mycket. Om man enbart varit dragen åt deep-sky foto hade man väl slitit sitt hår (det som finns kvar...). Jag fick kapa bort några bilder som blev lite för disiga. Tyvärr är v1989 Cyg svag för tillfället och diset gjorde att den inte fastnade i går, det skall bli kul att följa den upp mot starkare magnituder.

Bildfältet rymmer en del smått och gott. NSV 12239 ser ut att kunna vara någon form av Algol-variabel, den har dippat djupt tidigare. v0922, v0931 och v0934 Cyg ser ut att vara det som de påstås vara, men jag tar med dem i tidsserierna framgent. V1270 Cyg är angiven som LB, men om jag tittar på AAVSO-kurvor ser den ut att kunna vara snabbare än så, den får också vara med.
Allt inlagt i SVO och AAVSO-s databaser.
Lockande med EM Cyg, men så många stjärnor - så lite tid :green:

Med vänlig hälsning,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

NSV 12239 är en stjärna som jag inte hade hörde talas om tidigare (eventuellt: glömt bort). Det finns förvånansvärt många V-observationer av den i AAVSO:s databas. De allra flesta mätningarna ligger samlade vid max-magnitud ... men så har vi också den märkliga månaden oktober 2012. Enligt James Roe hamnade stjärnan då i ett djupt minimum. Synd att det inte finns oberoende observationer av minimet.

Nedan ett V-diagram för åren 2010-2016 samt ett V-diagram för oktober 2012. Mätningar av Roe ges med blåa symboler.

mvh
Hans Bengtsson
NSV 12239 2010_2016.png
NSV 12239 okt 2012.png
NSV 12239 okt 2012.png (9.26 KiB) Viewed 4133 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Tompa »

Ja det där med Algol får jag ta tillbaka. Så går det när man tittar snabbt och slarvigt, men man lär sig sakta att vara noggrannare :D
Vi får helt enkelt hålla koll på denna och se vad det kan tänkas vara.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Gaia16aye, misstänkt mikrolinsobjekt

Post by Hans Bengtsson »

Det är faktiskt rätt svårt att veta hur man ska tolka data för NSV 12239. Den skulle kunna vara konstant, men då får vi anta att de 4 ljussvaga mätningarna som Roe redovisade är felaktiga. Den kan också vara variabel endast med liten amplitud (originalrapporten anmärker att den "tidvis tycktes variera något"), och även då måste vi rata Roe:s obsar. Och vi kan förstås godta Roe:s mätningar rakt av, och i så fall har stjärnan en amplitud på minst 2 magnituder i visuellt ljus, men att minima är mycket sällsynta.

Vissa andra av de mätningar som Roe gjort av stjärnan tycks en smula svajiga, bland annat en mätning vid V = 13.2 eller 13.3 som bör vara felaktig, och därför känns stjärnans egentliga natur osäker. Kanske skulle alla V-mätningar som gjorts av andra än Roe kunna läggas in i Peranso, för att kolla om det möjligen går att spåra någon periodisk variation med liten amplitud?

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”