M33 Triangulum - Jimmy

Bilder från galleriet
Post Reply
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

M33 Triangulum - Jimmy

Post by Jim »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangulum
Exponering: 2x120, 2x420, 10x600
Fotograf: Jimmy
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Fick ihop lite mer material till den också häromdagen, tyckte den blev helt ok.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by ragge »

Hej Jimmy,

Den är ju mer än ok. Kanon. Fina stjärnor (guidade med den nya kameran antar jag) och nu även färger på stjärnorna - snyggt !
På min skärm ser jag dock lite magentastick - jag testade att minska blått och öka grönt (med "kurvor" i ps) och då tyckte jag det försvann.
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by Jim »

Hej ragge

Tack, jo det är rätt det är den nya guide kameran, funkar bra inga problem alls längre.
Ok, ska kika på färgerna, man blir ju blind efter ett tag, det är ju därför som du säger att en bild mår bra av att vänta lite.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by timokarhula »

Förra helgen deltog jag i finska URSAs årliga Deep-Sky träff i Artjärvi, sydost om Lahtis. Natten mot lördagen var stjärnklar och hade en perfekt seeing. Jag observerade bland annat med Markus Tuukkanens 600 / 3175 mm Obsession teleskop (egentillverkad spegel). Jag har aldrig tittat med ett så skarpt spegelteleskop! Med 904x förstoring tittade jag på HII-regionen NGC604 inne i M33. Man såg förstås inte hela galaxen utan synfältet kring NGC604 upptogs av nebulosan samt de två stjärnorna till vänster på bild. Det som var häftigt var de synliga "stjärnorna" inne i NGC604. Nedtecknade sex punktlika objekt bland nebulositeten i NGC604 (3 miljoner ljusår bort). Jag tror inte det var enskilda stjärnor utan hela stjärnhopar för de ljusaste stjärnorna i M33 skalla vara av 17-18 mag?! Markus ökade förstoringen till 1150x och fältstjärnorna var fortfarande punktformiga. Seeingen och optiken var i världsklass. M33 syntes även med blotta ögat. Sedan såg jag sex stjärnor inne i Andromedagalaxens stjärnmoln NGC206. Själva stjärnmolnet såg blåaktigt ut. Använde även mycket större instrument visuellt på plats. Nu fick jag använda den 91cm (36tum) stora Astrofox men dess kollimering var inte alls lika bra som i Tuukkanens 24-tummare. Ringnebulosans (M57) centralstjärna syntes mycket enklare med 24-tummaren än med Astrofox 36-tummare.

/Timo K
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by Jim »

Jo jag har ju sett att bilden jag la upp inte är speciellt bra jämfört med vad andra kan göra.
Tyvärr har jag inte riktigt kunskapen att förstå riktigt vad du menar, jag är ju helt ny på detta.
Menar du att jag skulle åka till något annat ställe för att ta en bild eller jag ska köpa bättre utrustning

Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by AstroFriend »

Hej Jimmy,
Jag tror man kan säga att du har en väldigt bra utrustning. Speciellt teleskopet får många positiva kommentarer om man bortser från kollimineringen som verkar knepig pga vek mekanik.

Med tanke på att jag redan nu tycker din bild ser riktigt bra ut så lär ju vidare steg om du lyckas ge ypperligt resultat.

Vilken iso använder du? Ha inte för högt, det bara försämrar dynamiken. Det är samma antal fotoner som kommer in i sensorn oavsett om du har iso 400 eller 6400. Däremot kan utläsningsbruset påverkas beroende på kameramodell. Jag brukar mest ha iso 800 men testar på senare tid om iso 400 kan tillföra något, Canon 6D.

Tror du kan komma långt med det du har, mörk plats är ju en viktig sak när man tar deepsky. Klarar du tio minuters exponeringar har du kommit långt. Det du behöver är kanske fler sub exponeringar. Speciellt av de korta som jag antar du tar för att öka dynamiken. Ett alternativ kan vara att istället variera iso talet, typ kombinera iso 400 med iso 1600 (om samma förutsättningar gäller som för min Canon 6D). 400 ger dynamiken och 1600 kan ev lyfta upp en del svaga detaljer ur utläsningsbruset. För min del gör de höga ljusföroreningarna att ev förbättringar drunknar i det andra bruset. Att man överhuvudtaget gör så är för att kameran har begränsningar, senaste Sony sensorerna är bättre och där lär det vara meningslöst att krångla till det så utan där använder man ett lågt isotal och stretchar i redigeringsprogrammet, olika exponeringstider så som du gör kan dock fortfarande vara intressant för objekt med hög dynamik. Canon är idag inte lika långt kommit som Nikon med Sony sensorer men detta är ju inte allt som avgör.

Tar du kalibreringsbilder? Testa att ta bilderna med dithering, det tar bort mycket av de statiska störningarna. Vill du krånga till det ordentligt, se på min hemsida under tutorials och AstroImageJ. Där kan du kalibrera bilden med endast flats (gäller endast Canon såsom makrot är konstruerat idag) och få ypperliga resultat för de viktiga första stegen på din bild innan du börjar finlira med nivåer och annat.

Skall du byta ut utrustning mot något bättre blir det dyrt eftersom du redan har riktigt ok grejor. Om du ändå vill byta ut är kanske en monokrom kamera intressant så du kan ta smalbandiga bilder.

Jag har ju ganska lik utrustning som du men har enorma problem med ljusföroreningar. En begränsning märker jag ligger i min EQ6 montering. Den går visserligen att modifiera till bättre men tror jag satsar på en EQ8 eller liknande den dag jag får råd. Har ju också problem med min fullframe (Canon 6D, men gäller alla fullframe vid större teleskop) kamera och den vinjettering som uppstår pga kamerahuset. Kanske köper en till kamera där jag vidgar schaket in till sensorn och tar bort spegeln.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by Jim »

Hej Lars.

Tack :)

Jag kör på ISO 800 och har precis börjat ta fler med kortare tid, hittade en inställning i kameran
som antagligen inte varit helt korrekt, white balance, tog några bilder på en nebulosa i förrgår där
jag fick lite andra färger så det är på rätt håll. Ja 10 minuters funkar så ljuset är nog inte helt
katastrofalt här, ska som sagt ge mig iväg, men det får bli senare. Har testat med ISO 1600 men upplever
att det inte funkar riktigt.

Dithering har jag inte satt mig in i ännu så det vet jag inte hur det funkar men det går väl att hitta någonstans.
Dock får det inte bli för komplicerat, tycker jag haft för mycket strul som det är.

Skulle fota under natten som gick, ställde in polariseringen och allt tyckte jag. Började fota fick stora
stjärnspår plötsligt, har inte haft sånt på ett tag nu, gjorde om allt från början, samma sak igen.
Gjorde om polar alignment några ggr i natt men det hjälpte tji, gav upp kl 2. :) Ja så är det väl ibland
ska strax bära ut stativet på gården och väga upp igen, har stenplattor där ute så man tycker att de borde
inte ändra sig, kan ju varit något av benen som ändrat sig en liten aning ska kika på kollimineringen också.

Tack för alla bra tips Lars, ska försöka lära mig om dithering.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by AstroFriend »

Vit balansen påverkar inte datat i filen när du använder raw format, det talar bara om för fotoprogrammet hur det skall presentera raw informationen. Jag brukar alltid låta den stå i dagsljus för att inte förvilla. En bra utgångspunkt brukar vara att sätta gain till 1.9 röd, 1 grön, 1.6 blå i raw settings på redigeringsprogrammet. I varje fall på en omodifierad Canon EOS kamera. Koppla ur kamerans vitbalans.

Dithering är ganska lätt att göra, speciellt med phd2 som jag har för mig jag läst du gör. Jag använder dessutom apt för att kontrollera kameran vilket kommunicerar med phd.

Finns beskrivet lite enkelt på min hemsida hur jag gör.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by Tannerswe »

I grunden tycker jag det är en väldigt bra bild men du har redigerat in ett magentastick i hela bilden vilket tar ner den tycker jag.

Jag tog mig friheten och justerade färgerna i din bild till något som jag personligen tycker är lite mer tilltalande och lyfter bilden.
exempel.jpg
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by Jim »

Lars:
Aha. ok, tyckte att jag fick fram det blå på en bild som jag tog för två dagar sedan som jag inte alls sett
innan, men sen kan det såklart ha att göra med att jag börjat använda pixinsight också.
Ska kika på din guide på din hemsida, :)
Lägger in bilden jag tog häromdagen, jag har inte fått fram denna blå innan på detta viset, så om det har att göra med att jag pillade kameran
eller ej vet jag inte, men om du säger att det inte påverkar RAW.
De 2 blå stjärnorna var så intensiva att jag fick maskera bort de flera ggr när jag klyddade med färgerna

Tannerswe:
Jo ragge nämnde samma sak och jag kan bara hålla med dig, din version är mycket bättre, man blir lätt blind
i detta, tack. Till mitt försvar är att jag följde en guide på nätet för pixinsight som faktiskt var på just denna galax, han sa att där skulle vara
rosa inslag i galaxen, oavsett så blev din version bättre.
Man balancerar lite fram o tebax här. Själv vill jag eg. ha lite mörkare bakgrund som du gjort här.

Tack gents
testpic.jpg
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum - Jimmy

Post by AstroFriend »

Hej Jimmy,
Du tar jättefina bilder och skillnader emellan andras bilder är ju också mycket en smaksak. Alla har vi ju lite olika preferenser även om vissa saker kanske uppskattas lika.

Sista bilden här är ju jättevacker med sina färger.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”