Meteor Shower Perseids 2016 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Meteor Shower Perseids 2016 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Meteor Shower Perseids 2016
Exponering: 20x15 sec, iso800
Fotograf: Gunilla
Teleskop: Canon 22mm f/2.0 EOS M
Kamera: Canon EOS M
Kommentar: Natten mellan 11:e och 12:e augusti när vi spanade efter Perseid meteorer fick min flickvän Gunilla en riktig praktserie på en rökare. Hela bildserien på 20 bilder spänner över tiden (UT) 00:39:4 till 00:50:30, alltså drygt 10 minuter varav rökaren syns på 15 bilder!

Bilderna är tagna med automatisk darksubtraction och bilderna är croppade till full HD format, dock extra croppad här för att göra det enklare att se. Animeringen är gjord som en GIF movie, du får klicka på bilden för att få den i fullstorlek för att se animeringen.

Titta och njut !

ps.
På min hemsida finns versionen i full HD i en extra länk:
http://astrofriend.eu/astronomy/my-astr ... -2016.html

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Meteor Shower Perseids 2016 - Lars Karlsson

Post by ragge »

Kul att se hur meteorspåret ser ut i detalj :good:
(det fungerade inte att klicka på blden för att få den i full storlek).

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Meteor Shower Perseids 2016 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Ja det var ett väldigt lyckosamt foto Gunilla tog, kunde aldrig tro att ett rökmoln kunde finnas kvar i nästan 10 minuter.

Jag tror gif animeringen startar redan i första fönstret nu när jag minskade storleken till 800 pixel på bredden, men kan ju bero på vilken webb läsare man har. Visningen fungerade inte bra på vissa skärmar med full HD därav jag ändrade detta. Vill du se den i full HD använd länken till min hemsida. Där finns en ny länk i slutet av texten till bilden som tar upp animeringen i full HD i ett nytt fönster.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Meteor Shower Perseids 2016 - Lars Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

Det är en fin dokumentation av ett kvarliggande rökspår (persistent train)! Det är inte så ovanligt att ljusa perseider lämnar sådana, men det är ändå rätt sällan man ser bildserier av dem. Och det är långtifrån alltid de kan ses under 10 minuter, omkring 5 minuter är vanligare. Ungefär en halvtimma tror jag är rekordet för perseider. Exakt hur de ändrar form och riktning beror förstås på vindarna i den del av atmosfären där de uppträder.

Om man visuellt ser en meteor lämna ett rökspår så kan det visa sig fruktbart att plocka upp en liten fältkikare, i en sådan brukar man kunna följa rökspårets förehavanden under betydligt längre tid än för blotta ögat.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Meteor Shower Perseids 2016 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Bengt,
Det är kul när något fastnar på foto så man i lugn och ro kan studera det vid senare tillfälle. Vid Persiderna år 2015 kom det en ordentlig bolid med en dov ljudknall. Varken boliden eller rökspåret kom med på foto, själv satt jag inne och skötte datorn för foto så fick inte ens se den. till nästa meteor shower kör jag med fisheyen igen så jag täcker upp större del av himlen. Jag brukar exponera mellan 15 och 30 sekunder, jag skulle kunna minska ned den något men spilltiden blir ju då större. Fördelen är att meteorerna bättre står ut mot bakgrunden, och tidsupplösningen på rökspåren blir bättre.

Hur är det med Leoniderna i år, utöver det vanliga eller stör månen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”