Perseids Meteor Showers - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Perseids Meteor Showers - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseids Meteor Showers
Exponering: 20 sec, iso1600, bl 4
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Vivitar 35mm f/2.8
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Natten den 11:e augusi var en fantastisk fin natt med relativt klart väder och varmt och skönt. Då hade vi meteoritspårning och jag fick se några fantastiska meteorer på ett sätt som jag aldrig sett tidigare. Tre kameror gick större delen av tiden mellan 23:30 till 02:30. På mina bilder finns dock inte mycket att se tyvärr. Här är 14 av 197 bilder sammanslagna med max funktion. Några av strecken är satelliter som råkat hamna på samma bild som meteorer. Går bara att se bra om man tar upp bilden i fullformat.

Andromeda galaxen ligger nära center i bild. Den här bilden har jag använt en gammalt Vivitar 35mm f2.8 objektiv till, brukar vara ganska bra men här har det blivit något konstigt fenomen på vänster sida, objektivet är nedbländat till bl 4 och bländarlamellerna är inte skadade. Ser liknande på bilder jag tagit med min Tokina 20-35mm zoom också. Kan ju vara en så enkel förklaring att jag av misstag la fokus på höger sidan.

Gunilla lyckades fånga en fin rökare som sträckte sig över flera bilder, vi skall försöka göra en GIF movie av den senare och lägga upp här.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseids Meteor Showers - Lars Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

Alltid roligt att se perseidbilder!

Ett enkelt sätt att särskilja perseider från satelliter och flygplan och annat människotillverkat är att rita in spåren på en gnomonisk karta:

http://www.imo.net/visual/minor/gnomic/atlas

Man använder sedan en vanlig linjal och ser om spårets förlängning skär den position som perseidradianten hade vid tillfället. Man brukar räkna med en diameter av ca 5 grader för radianten (partikelsvärmen har ju en viss utsträckning i rymden).

Att ta med endast exponeringar som innehåller perseider tycker jag skulle vara ett bra sätt att förbättra bilden.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseids Meteor Showers - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Hans,
Jo jag hade tänkt den bara skulle innehålla Perseider, men det blev ju knappt någon kvar av de 197 bilderna jag började med. Nu blev det 14 bilder, men dömma av riktningen är de inte många meteorer som har Perseid ursprung. Men håller på med en annan serie bilder på en rökare som Gunilla tog, den blir betydligt mer spännande när den är klar än mitt eget misslyckande.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseids Meteor Showers - Lars Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

Jag tycker inte alls att bilden är misslyckad, tvärtom! Rent spontant, utan att ha kollat närmare, tycker jag det ser ut som om flera av spåren har en gemensam utgångspunkt - och den punkten bör i så fall vara perseidernas radiant. Genom att rita ut spåren på en gnomonisk karta och sedan med linjal förlänga dem kan du enkelt se vilka spår som är perseider och vilka som inte är det. En klassisk och superenkel metod. Ger dig också möjlighet att på kartan bestämma rektascension och deklination för "din" radiant och jämföra med den teoretiskt förutsagda radianten. Radiantbestämning är en traditionell del av observationell astronomi, ligger till grund för mycket av vår kunskap om meteorer.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseids Meteor Showers - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Hans,
Här är alla meteor spår samt möjligen någon satellite också. Jag ritade in dom med paint och vinkeln var lite svår att rita in med precision.
Perseid 20160811 14 max_3 small.jpg
Perseid 20160811 14 max_3 small.jpg (85.28 KiB) Viewed 2034 times
Orienteringen på kameran är så att vänster sida pekar åt polstjärnan. Center på bilden mot öster.

Att jag missade alla fina meteorer beror på flera saker. Flera av de kraftigare vi såg gick mot norr utanför kamerans synfält. Jag hade också denna gång låtit kameran göra darksubtraktion vilket gör att för varje 40 sekunder är det bara 15 sekunder som exponerar. Vi hade ju tre kameror gåendes ur synk och lite olika riktningar så vi täckte tillsammans upp ganska bra. Sedan blev det något märkligt med objektivet på vänstersidan, normalt brukar detta objektiv prestera ganska bra. Tidigare har jag använt min 16mm fisheye som täcker 180 grader, men ville denna gång få lite förstoring så man lättare kan urskilja bakgrunds objekten.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseids Meteor Showers - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Som vanligt får Björn hjälpa mig att sortera ut vilka som är satelliter och vilka de är.
perseid satellites 01.jpg
Här är de två första satelliterna, men hur är orienteringen? Bäst stämmer det med den ljusstarka stjärnan med de två som kommer uppifrån och spegelvänt? Eller de två från vänster?

Här är tillhörande informationen:
http://www.satobs.org/seesat/Sep-2016/0042.html

Stackars Björn han får slita mycket med det här :-) , undrar om jag får någon meteor kvar när han är klar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”