From Newton to "Astrograph"
Posted: 2016-08-23 19:06:06
När man utgår från en Newton för visuellt bruk och skall modifiera den till en "astrograph" uppstår i regel en del problem.
Update:
Får förtydliga lite här så det inte vilse leder. En "riktig" astrograph är ett mycket exklusivt och dyrt instrument som kanske få amatör astronomer har råd med. Den "astrograph" man får när man utgår från en Newton blir en billigare lösning, ett fattigmans astrograph eller light version astrograph. Men syftet är att få ett instrument som har ganska stor image circle, man klarar kanske en APS-C sensor i storlek samtidigt som teleskopet har hyfsad ljusstyrka. Hoppas det inte upprörde för många känslor med min astrograph benämning, det var inte meningen. Man får helt enkelt inte en högkvalitets astrograph när man utgår från delar för 10000kr.
Har man planer på att använda ett Newton teleskop för foto är det ofta för att en APO refraktor med tillbehör blir alldeles för dyrt i större storlekar eller Maksutow/Newton eller Rithcey-Cretien teleskop kanske inte passar av någon anledning. Men vanligast är väl att man redan har en Newton liggandes sedan tidigare.
Jag tänker mig då Newton teleskop på kanske 8" till 12" med öppningsförhållanden runt f5, naturligtvis av bra kvalité.
Anledningen överhuvudtaget att jag skrev detta var eftersom det kommer ganska ofta frågor om hur man skall nå fokus i ett Newton teleskop när man skall fotografera. Jag la samtidigt till något om fokuserare, comacorrector och kontrast för att utveckla det ytterliggare.
Åter till det praktiska:
Ett av problemen brukar ju vara att fokus inte når tillräckligt långt ut från fokuseraren för att nå sensorn, speciellt på DSLR kameror.
Jag har skrivit några gånger om hur man kan flytta fram primär spegeln för att få fokus längre ut.
Nu fann jag en länk på Ice In Space forumet med bra bilder som förklarar detta:
http://www.iceinspace.com.au/63-441-0-0-1-0.html
Tänk först på:
Är fokuseraren av tillräcklig kvalite? Om man söker lite större image circle bör den vara av 2" utförande (vilket den nästan alltid är) och helst m48 anslutning, men m42 (T2) går i de flesta fall lika bra upp till APS-C formatet. Fokuseraren bör vara i lågprofilutförande och då kanske man inte ens behöver modifiera tuben. Bra mekaniskt är också ett krav för att få en precis fokusering. Dock kan lågprofil fokuserare sätta hinder att använda okular och visuellt användande. Kanske finns anledning att byta fokuserare.
Har du en större sensor kan du få byta ut sekundär spegeln mot en större för att vinjetteringen inte skall bli för stor. För visuellt bruk är i regel sekundärspegeln 25% till 30% i diameter av primärspegeln. På en astrograph med vida fält kanske 35% till 50%. Stor sekundär spegel sätter ned kontrasten vilket man får väga mot vinjettering. Du kan enkelt rita upp strålgången skalenligt på ett papper för att se när sekundärspegeln orsakar vinjettering.
Typ något sådant här: Än enklare blir du om du ritar det "rakt" utefter optiska axeln. Du utgår från sensorns diagonalmått och sekundärspegelns (den är elliptisk) lilla bredd, ifallet att du ritar som jag ovan blir det den stora bredden du använder. I det här systemet uppstår vinjettering, de gröna och blå strålarna utnyttjar inte hela primär spegeln.
Fokusavståndet igen:
Tänk på att när du mäter skall det vara tillsammans med den coma corrector du tänker använda, annars blir det fel mått! Mycket viktigt också att korrektorn sitter på rätt avstånd från kameran, kontrollera med tillverkaren av komakorrektorn om de har en tabell för avstånd för ett teleskop som har samma data som ditt. Korrektorn/fokuseraren får ju inte heller sticka in för långt in i tuben. Många mått att ta hänsyn till.
Kontrast:
Har du en tub med dålig kontrast kanske du kan få upp den genom att "flocka" tuben, speciellt området bakom fokuseraren på bortre väggen är viktig. Flocka är när man använder svart papper med luden yta som effektivt tar bort reflexer. Alternativ är bafflar men är ju betydligt svårare och inte alltid bättre. Det här är ju viktigt också vid visuell användning.
Update:
Här är lite flockinformation:
http://www.deepskywatch.com/Articles/fl ... onian.html
https://www.youtube.com/watch?v=z3sIYCMgL4E
https://www.youtube.com/watch?v=fvw83rKFeTA
http://www.orion-xt10.com/flocking-xt10 ... -tube.html
Här finns flockpapier att köpa, obs, det finns olika kvaliteer på flockpapier, försökte hitta en review som jag läst förut, nu finner jag den inte tyvärr:
https://www.firstlightoptics.com/misc/b ... erial.html
Börja nu inte såga i ditt teleskop utan att ha tänkt igenom detta noga !!!!
/Lars
Update:
Får förtydliga lite här så det inte vilse leder. En "riktig" astrograph är ett mycket exklusivt och dyrt instrument som kanske få amatör astronomer har råd med. Den "astrograph" man får när man utgår från en Newton blir en billigare lösning, ett fattigmans astrograph eller light version astrograph. Men syftet är att få ett instrument som har ganska stor image circle, man klarar kanske en APS-C sensor i storlek samtidigt som teleskopet har hyfsad ljusstyrka. Hoppas det inte upprörde för många känslor med min astrograph benämning, det var inte meningen. Man får helt enkelt inte en högkvalitets astrograph när man utgår från delar för 10000kr.
Har man planer på att använda ett Newton teleskop för foto är det ofta för att en APO refraktor med tillbehör blir alldeles för dyrt i större storlekar eller Maksutow/Newton eller Rithcey-Cretien teleskop kanske inte passar av någon anledning. Men vanligast är väl att man redan har en Newton liggandes sedan tidigare.
Jag tänker mig då Newton teleskop på kanske 8" till 12" med öppningsförhållanden runt f5, naturligtvis av bra kvalité.
Anledningen överhuvudtaget att jag skrev detta var eftersom det kommer ganska ofta frågor om hur man skall nå fokus i ett Newton teleskop när man skall fotografera. Jag la samtidigt till något om fokuserare, comacorrector och kontrast för att utveckla det ytterliggare.
Åter till det praktiska:
Ett av problemen brukar ju vara att fokus inte når tillräckligt långt ut från fokuseraren för att nå sensorn, speciellt på DSLR kameror.
Jag har skrivit några gånger om hur man kan flytta fram primär spegeln för att få fokus längre ut.
Nu fann jag en länk på Ice In Space forumet med bra bilder som förklarar detta:
http://www.iceinspace.com.au/63-441-0-0-1-0.html
Tänk först på:
Är fokuseraren av tillräcklig kvalite? Om man söker lite större image circle bör den vara av 2" utförande (vilket den nästan alltid är) och helst m48 anslutning, men m42 (T2) går i de flesta fall lika bra upp till APS-C formatet. Fokuseraren bör vara i lågprofilutförande och då kanske man inte ens behöver modifiera tuben. Bra mekaniskt är också ett krav för att få en precis fokusering. Dock kan lågprofil fokuserare sätta hinder att använda okular och visuellt användande. Kanske finns anledning att byta fokuserare.
Har du en större sensor kan du få byta ut sekundär spegeln mot en större för att vinjetteringen inte skall bli för stor. För visuellt bruk är i regel sekundärspegeln 25% till 30% i diameter av primärspegeln. På en astrograph med vida fält kanske 35% till 50%. Stor sekundär spegel sätter ned kontrasten vilket man får väga mot vinjettering. Du kan enkelt rita upp strålgången skalenligt på ett papper för att se när sekundärspegeln orsakar vinjettering.
Typ något sådant här: Än enklare blir du om du ritar det "rakt" utefter optiska axeln. Du utgår från sensorns diagonalmått och sekundärspegelns (den är elliptisk) lilla bredd, ifallet att du ritar som jag ovan blir det den stora bredden du använder. I det här systemet uppstår vinjettering, de gröna och blå strålarna utnyttjar inte hela primär spegeln.
Fokusavståndet igen:
Tänk på att när du mäter skall det vara tillsammans med den coma corrector du tänker använda, annars blir det fel mått! Mycket viktigt också att korrektorn sitter på rätt avstånd från kameran, kontrollera med tillverkaren av komakorrektorn om de har en tabell för avstånd för ett teleskop som har samma data som ditt. Korrektorn/fokuseraren får ju inte heller sticka in för långt in i tuben. Många mått att ta hänsyn till.
Kontrast:
Har du en tub med dålig kontrast kanske du kan få upp den genom att "flocka" tuben, speciellt området bakom fokuseraren på bortre väggen är viktig. Flocka är när man använder svart papper med luden yta som effektivt tar bort reflexer. Alternativ är bafflar men är ju betydligt svårare och inte alltid bättre. Det här är ju viktigt också vid visuell användning.
Update:
Här är lite flockinformation:
http://www.deepskywatch.com/Articles/fl ... onian.html
https://www.youtube.com/watch?v=z3sIYCMgL4E
https://www.youtube.com/watch?v=fvw83rKFeTA
http://www.orion-xt10.com/flocking-xt10 ... -tube.html
Här finns flockpapier att köpa, obs, det finns olika kvaliteer på flockpapier, försökte hitta en review som jag läst förut, nu finner jag den inte tyvärr:
https://www.firstlightoptics.com/misc/b ... erial.html
Börja nu inte såga i ditt teleskop utan att ha tänkt igenom detta noga !!!!
/Lars