Blänk i teleskop..

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Blänk i teleskop..

Post by sollerön »

Moddat min 90/900 refraktor lite på morgonen,plastringen som linserna skuvas fast med var blanksvart och ca 1,5cm bred..

Skar till och limmade dit mattsvart papper nu på ringen,syns ju en väldig skillnad när man tar foto med blixt från sidan.Men frågan är om det har nån nämnvärd effekt när man använder teleskopet på månen/Jupiter osv?

Image
Image
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Blänk i teleskop..

Post by ragge »

Kan tänka mig att det har betydelse om du fotar något relativt ljussvagt objekt, med Venus/Jupiter/Månen lite snett bredvid. Men det är ju alltid bra att ta bort sådana felkällor, speciellt när det var så enkelt.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Blänk i teleskop..

Post by AstroFriend »

När man bildbehandlar är det ofta man kontrastförstärker kraftigt. Många gånger kommer det då fram långa bågar i bilden som har sin grund i just reflexer. Speciellt framträdande när man har något ljusstarkt strax utanför bildfältet.

Du har antagligen redan planerat in det, men en lång kåpa framför objektivet med likaså svart beklädnad hjälper mycket.

Så få bort reflexer kan aldrig vara fel. Billigt och enkelt också. Vill man ha än bättre resultat kanske man skall satsa på flockpaper.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Blänk i teleskop..

Post by sollerön »

Hm,den är en plastkant innanför linsen som blänker lite också men det är så lite så det påverkar nog inget (nu va jag dum,det blänket är ju dammkåpan som speglar av sig så det ser ut som en ring bakom linsen :D )



102/500 tuben i bakgrunden har inga såna problem,men den kostar ca 1000kr mer också (ota) Dom verkar (glömma) sånt här på lite billigare tuber ;)

Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Blänk i teleskop..

Post by sollerön »

Lite överkurs kanske,men nu slipper man att kanten på kåpan som blir skavd av skyddslocket reflekteras in i tuben :) (Limmet blir genomskinligt när det torkat)
Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Blänk i teleskop..

Post by sollerön »

Limmade en plastring utanpå den andra ringen med en håldiameter på 90mm,båda sidor klädda med mattsvart papper (Limmat)

Blir en klar natt nu som det verkar,få se om man märker nån skillnad med dom här småmoddarna när man tittar på jupiter :)

Image

Gjorde en till som man kan använda ibland på ljusstarka föremål (70mm)
Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Blänk i teleskop..

Post by sollerön »

Lite skillnad tror jag faktiskt det blev när jag tittar på Jupiter,men hur än jag beter mig med den här tuben så är spegelteleskopet något bättre :)

Har haft dom uppställda samtidigt flera nätter och det råder ingen tvekan om att newtontuben är lite vassare,och jag tycker faktiskt att min 102/500 tub trots mer färgfel än 90/900 tuben ger en stabilare bild och visar fler detaljer på Jupiter också. (Bättre kvalite på optiken?)

Image
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Blänk i teleskop..

Post by megrez 90 »

En bländare som sitter ca 10cm framför objektivet, bör vara lite större än objektivöppningen! 90 till 90 ger vinjetering vid vidvinkliga okular. 95 är nog ett minimum! Märkte du någon kontrast skillnad överhuvudtaget med den förändringen? Om inte, så är nog borttagning bra! De där 10cm teleskopen är förvånansvärt vassa. Minns den jag hade, som presterade nästan lika bra som en F10 tub med samma öppning! Slår en 90 med andra ord! Reflektorn är ju ännu större och F8! Bra planet instrument med andra ord!
Galen i refraktorer :)
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Blänk i teleskop..

Post by sollerön »

Ja bäst på Jupiter är 114/900 tuben ,mkt vasst faktiskt och kan bero på att sekundära hindret bara är 28mm...Läste en artikel om skywatcher 130/900 som har ett sekundärt hinder på 46mm,varför dom gjort så kan man undra :?:
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Blänk i teleskop..

Post by megrez 90 »

För större synfält, utan vinjetering, behövs större sekundär, plus att det är ett F7 teleskop! Kanske även foto i åtanke! En 28 mm sekundär i F8 ger lite vinjetering i ett, t.ex. 32mm plössl. Man ser hela synfältet, men det fejdar av lite utåt synfältskanten! Så en 35mm sekundär ger bättre resultat, om man vill optimera synfältet. Vet ej vad detta har för inverkan på planeter? Förmodligen inte märkbart!
Galen i refraktorer :)

Return to “Teleskop allmänt”