Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sandby borg
Exponering: 4 bilder @10s,f2 ISO 3200
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Denna natt får antagligen ses som säsongsavslutningen och det bästa jag kunde få se av vintergatan och dess kärnområde från Öland. Detta var en riktigt bra natt med bra himmel och de bästa värdena jag mätt upp med SQM-mätaren.

Vi har visserligen ett par nätter kvar i maj med 15min mörker men då kommer vintergatan ligga så pass högt att det inte blir bättre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Fantastiskt vilka detaljer du får fram där nere vid horisonten! Det märks verkligen att du har en plats utan allt för mycket ljusförorening (och såklart bra efterbehandling :) ). Jag blir också sjukt sugen på en astromoddad fullformatare!
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Vackert! Ungefär så där såg det ut när Vintergatans centrum steg över horisonten före gryningen i W.A. nu i februari, dock utan färger :) . Vinkeln var mer vinkelrät mot horisonten och de sydligare partierna i Scorpius, Norma och Ara gick upp före. Syns den Galaktiska Hästen / Kiwin med blotta ögat från Öland?

/Timo K
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

timokarhula wrote:Vackert! Ungefär så där såg det ut när Vintergatans centrum steg över horisonten före gryningen i W.A. nu i februari, dock utan färger :) . Vinkeln var mer vinkelrät mot horisonten och de sydligare partierna i Scorpius, Norma och Ara gick upp före. Syns den Galaktiska Hästen / Kiwin med blotta ögat från Öland?

/Timo K
Tack Timo!

Det måste vara en mäktig syn att få se de delarna bättre till på himlen så att de gör sig. Jag måste ta mig en resa nedåt så att man får uppleva det.

Det är det nog lite för mycket atmosfär i vägen så tyvärr försvinner mer eller mindre all struktur i det området så lågt på himlen. Det ljusa området där M11 ligger är det absolut ljusaste området på vintergatan härifrån och ligger där som en riktigt ljus "kludd" och ner till en höjd runt M16 M17 ser man strukturen rätt bra med, men sen efter det så försvinner det rätt fort på den sista sträckan som är kvar ner till horisonten. Tyvärr.
Martin F wrote:Fantastiskt vilka detaljer du får fram där nere vid horisonten! Det märks verkligen att du har en plats utan allt för mycket ljusförorening (och såklart bra efterbehandling :) ). Jag blir också sjukt sugen på en astromoddad fullformatare!
Tack :D

Klart du ska modda din kamera då den blir väldigt mkt ljuskänsligare :D
Har dock märkt att dagtid så gäller det att vakta histogrammet noga då det lätt blir lite mkt ljus
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Jag har kunnat jämföra hela vintergatsbandets ljusaste partier nästan samtidigt eller åtminstone samma natt. Jag graderar dem som ljusast i Sagittarius/Scorpius (Stora Sagittarius molnet kring deklination -35), Norma (Vinkelhaken), Carina (Kölen med Eta Carinae), Scutum (både ordinarie stjärnmolnet och Gamma Scuti Star Cloud) och först på femte plats stjärnmolnet i Cygnus väster om den mörka Great Rift.

Har du provat om du kan se att Vintergatan kastar skugga i Öland?

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Att se skuggan från vintergatans ljus är inte så märkligt egentligen. Även från Virsbo kan jag urskilja en skugga på höstarna. För en hand över kartbladen och du bör se en skugga under handen. Enligt Bortle-skalans mörkaste 1:a blir omgivningen i praktiken osynlig. Detta är ren smörja för när ögat är mörkeradapterad ser ögat osedvanligt mycket. Jag gjorde ett test och kunde till och med läsa texten "Sky Watcher" på tuben under vintergatans ljus. Bokstäverna är 2-3 cm stora och är svarta mot en vit en tub. Perfekt kontrast alltså. Med andra ord kan man man läsa stora rubriker i tidningar i "totalt" mörker, eller?

/Timo K
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Sandby borg - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Jag har aldrig tänkt på skuggor om nätterna men jag hoppas att vi får lite klart här fram till 2 maj då Öland har sin sista natt med mörker, så ska jag "testa" och se. Bara månen som man behöver vänta ut nu till den 27 eller ngt sånt.

Men att kunna läsa en kontrastrikt text i lagom storlek tror jag alla gånger på då jag inte upplever det som särskilt mörkt en klar natt under vintergatan.

//j
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Men då är ju det svåra kanske att avgöra om man kan läsa pga Vintergatans sken eller pga att det inte är helt mörkt pga ljusföroreningar?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Return to “Bilder”