Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/60 sek per kanal, R G B.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DMK.21.618
Kommentar: Hej!

Nu var det ett tag sedan man la ut nåt...
Passade på att fånga Jupiter härom natten, då vi hade ganska hyfsade förhållanden.
Tyvärr var det ganska mycket dis i luften, fick dra på mycket gain och längre exponeringstider än jag ville ha.
Har problem med de "blå" tagningarna, registax kan inte läsa antalet frames, samt sätter gärna alignment points utanför planeten, i den svarta rymden..
Skall ta tag i det framöver. Lyckades "lura" registax att bearbeta en blå kanal, men det blev inte bra...
Lyckades i alla fall "tvätta bort" det mesta av diset och missfärgad himmel från bilden...
Seingen var riktigt fin, men som sagt, lite dis och ganska kraftig turbulens mellan varven.
3000 frames i stacken/kanal.

Nu bär det av, ut på balkongen igen, skall försöka "knipa" GRS!



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Jupiter - Roger Utas

Post by Martin F »

Jag begriper mig inte på planetfoto men det där är en grym bild! Fin skärpa och detaljer! Kanon!


Sent from my phone using Tapatalk
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by magnahrl »

Välkommen tillbaka, Roger :) Din återkomst märks, det kan var och en se...

Hälsningar,
Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för positiv feedback!

Var ute en sväng för att fånga Jupiter och grs, i går kväll.
Tyvärr var förhållanden sämre, riktigt ostadigt, så av det blev intet..

Angående denna bild, så visar den som sagt bra med detaljer, men jag har problem med registax och blå kanal. Har inte varit ute för det tidigare... Skall laborera lite till i kväll, förhoppningsvis löser det sig.
Lägger ut en uppdaterad, bättre bild så fort jag fått ordning på det!

Jag har även funderat lite på "vad som är vad", när det gäller fladdrig atmosfär.
Antingen kan det bero på att balkongen/huset jag plåtar från avger värmestrålning som påverkar teleskop och närliggande atmosfär. Eller, så är det mest höghöjdsvindarna och turbulens som ställer till det. Då är det bra att ha "kollegor" som samtidigt obsar från marknivå, utan värme källor att jämföra med!
Jag tror att den påverkan huskropp/stadsmiljö har, är ganska liten, då det gäller just planetfoto.
Jag och Magnus A har haft telefonkontakt "live", och när han rapporterat dålig seeing, har jag upplevt samma sak, och tvärt om!
Däremot, öppnar man hastigt balkongdörren, då blir det påverkan som heter duga.. Det räcker till och med att andas åt det håll teleskopet står, så fladdrar bilden ordentligt! Hur upplever ni som plåtar med Newton detta? Utomhus, är en annan sak, iofs, kanske inte är så många som använder kombinationen Newton/trång balkong....! Tex. Peter, du kör ju med 10" Newton på din terrass, har du samma erfarenhet, vad gäller värmepåverkan?

//Roger
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Peter R »

Hej Roger,

du öppnar Jupitersäsongen med en riktig knock, helt fantastisk bild :good:
Det inger hopp att se att du men även andra lyckas ta riktigt fina Jupiterbilder även denna säsong trots sämre höjd på planeten.
Jag var ute igår kväll och fotograferade men har inte hunnit ställa bilderna ännu.
På grund av en massa tekniska problem fick jag inte tid att kollimera fast jag vet att det är hög tid för det så jag räknar inte med några mästerverk.

Turbulens och seeing och effekten de har på bilderna är väl de ämnen som jag förstår mig allra minst på.
Vid förra Marsoppositionen exempelvis började jag tidigt på säsongen när planeten fortfarande bara var 7,8". Det var en bedrövlig turbulens, jättemycket efterbearbetning men ett ganska fint slutresultat http://www.astronet.se/view_image.php?i ... mode=large .
Det finns en mängd olika turbulenser och de olika optiska konstruktionerna reagerar väldigt olika på dem. Jag har ju testat Mac, Newton, SC och Apo-refraktor.
Och i mitt fall är det inte frågan om höga framerates eftersom jag max kan köra på 7,5 bilder/sek.

Men, en sak är säker, för att få till den typen av bilder som du nu har lagt upp så måste allt stämma, dvs super-seeing och perfekt kollimering.
Jag hoppas att du är tillbaka för att stanna efter ett låååångt uppehåll :D

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Hans Bengtsson »

Det är ju en suveränt detaljrik Jupiter-bild!

"Vattnet är ett farligt gift, vilket omger Visby stift"
(Falstaff, fakir)

Att Gotland omges av vatten betyder att detta åtminstone i teorin bör vara det ställe i landet där man oftast gynnas av god seeing. Oavsett från vilket håll det blåser så får luften strömma mer eller mindre ostört och laminärt (icke-turbulent). Och denna bild talar ju knappast emot teorin.

När jag observerar visuellt från balkong med Newton så har jag även vintertid god gränsmagnitud (dock något sämre än på hösten). Men upplösningsförmågan blir usel när det är kallt ute, beroende på att värmen från huset ställer till det. Öppen balkongdörr kan på sommaren gå rätt bra men ger på vintern katastrofal bild i teleskopet. Genast när balkongdörren stängs så börjar bilden lugna ner sig och efter ett tiotal sekunder är det OK igen. Men riktigt samma upplösningsförmåga får jag inte, oavsett årstid, från balkongen som jag skulle haft ute i fält. Detta baserat på erfarenheter med min 6-tummare.

M v h
Hans Bengtsson
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Magnus Nyborg »

Så skall det se ut...

Suveränt!

mvh,
Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Torbjörn »

Det här var verkligen en riktig höjdarbild av Jupiter :good: Fantastiskt fin skärpa och härliga detaljer.

Planetfoto är inte lätt och för att resultatet skall bli så här så krävs det verkligen att allt klaffar...och rätt mycket mer därtill. Själv har jag aldrig fått till en så bra bild av vare sig Jupiter eller någon annan planet heller för den delen!

Att sitta och titta på detta är som att betrakta ett konstverk :)

/Torbjörn
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Oj!

Det var inget dåligt betyg, tackar för ytterst vänliga omdömen!

Sitter i skrivande stund och håller koll på himlens beskaffenhet, och går igenom fredagens tagningar.
Märker av att man blivit ringrostig de luxe... Alla färgfiler jag filmat är korrupta, förmodligen pga. Nån knapp man missat att kryssa i... ;)
I övrigt ser det lovande ut, fick registax att acceptera de blå filerna som det spottade ut igår.. Sen om det blir bättre, återstår att se... -återkommer ev. Med en bättre bild!

Och -får du atmosfären på din sida, kommer kanonbilderna att hamna på din hårddisk, Torbjörn! :)

//Roger
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by jwarell »

Wow. Fantastisk bild Roger, bästa jag upplösningen jag sett på Jupiter från Sverige tror jag :good: Någonsin!! :good: :good:

Du har dragit på hårt i kontrast och färger, på min skärm är alla tre kanaler utfrätta i EZ. Jag tror det skulle bli en ännu mer behaglig bild om behandlingen görs lite mer varsamt.

Jag undrar också om du inte skulle kunna dra upp bildskalan ordentligt också - detaljerna ses i mängder ända ner till pixelnivå och intrycket skulle niog bli ännu mer anslående då. Har du drizzlat?

Du har helt klart haft ypperlig seeing och perfekt kollimering vid detta tillfälle och jag stämmer in i kören som vill se mer!

Har du testat stackning i AutoStakkert? Min erfarenhet är att resultatet från denna mjukvara är bättre än från Registax. Då kanske du kommer undan problemet med blåkanalen.

Värmen från huset och marken därunder ställer till det mer eller mindre med seeingen, exakt hur mycket beror på temperatur, vindar etc men att obsa nära betong/sten/asfalt är inte något som gör det lättare att lyckas med planetfoto där bildstabilitet är A och O. Mitt planetskop står ute under skydd hela tiden när vädret ser lovande ut och har nått temperaturstabilisering när det är dags att fota liksom själva kameran, som inte heller får vara varm.

Flera kvällar under helgen och förra veckan var seeingen väldigt bra här i sydligaste Skåne nära havet - jetströmmen var långt borta och jag tror att situationen var densamma på Gotland. Så om du har haft dålig seeing de senaste dagarna tippar jag på att obsplatsen och teleskopet är orsaken.

Återigen, en helt makalös bild!!

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by stoffe »

Även jag tycker att denna bild är otroligt fin. Fina detaljer och jag håller med Johan Warells inlägg ovan helt och hållet. Autostakkert är bättre, snabbare och dessutom lättare att arbeta med än Registax. Registax är bättre att använda för efterbehandling, det går jättebra att öppna stackade bilder från Autostakkert i Registax för att komma åt wavelets delen som är suverän i Registax.

Något som i princip alltid ger mig bättre resultat istället för drizzle är att göra en 2x uppskalning av videon innan stackning. Drizzle ger alltid en 3x större bild, får man en annan bildskala så är den skalad i efterhand. 2x uppskalning fungerar endast på monokroma bildfiler i Autostakkert. Det är en ruta man kryssar i innan stackningen.

Återigen, ruskigt bra bild Roger! Kul att du är tillbaka här på forumet oxå :good: 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”