Jupiter - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 2000 rutor
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Orion Skyquest XT8G Dob
Kamera: ASI178MC
Kommentar: Rena Jupiterpartajet ikväll!
Hemkommen från Deadpool så såg jag att det verkade lovande, och det var bara att pälsa på sig och kånka ut dobben igen.
Fick ihop ett gäng bilder innan molnslöjorna drog in vilket satte punkt för ikväll.
Har precis börjat med Firecapture och hittar lite nytt varje gång. (Ska kolla 14 bitarsläget Stoffe)

Fick med lite detaljer, men jag ser fram emot nästa säsong då jag skall lägga i en ny växel med EQ och en sct 9,25 som det känns nu. Då går det ju dessutom att försöka sig på annat än att spamma Jupiter hela tiden :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by Torbjörn »

Härligt! Bland annat de vita ovalerna på södra Jupiter syns riktigt fint.

/Torbjörn
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Tack.
Jag försöker hålla igen lite när jag drar i processpakarna nu. Jag har lite för lätt att skena iväg har jag märkt...
I vanlig ordning drog molnen in en stund in GRS inträde. Jag satt och och kikade runt i inställningarna i Firecapture, och på ett par sekunder var det alldeles svart.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Det här var ytterligare en fin bild från dig Ulf! Kul att du avancerar så snabbt. Ja visst är Firecapture ett program med otroligt många möjligheter. Det lyfte mitt planetfotograferande rejält när jag började använda de funktioner som finns där, speciellt fokus hjälpmedlet är oumbärligt, jag har även motorfokus vilket jag anser är en otroligt bra hjälp för den sista biten av finfokuseringen. Själv startar jag upp utomhus och sitter där tills jag antingen är hungrig eller fryser, då går jag in och fortsätter planetfotosessionen helt och hållet från min dator inomhus. Liveview brukar gå lite segt men funkar ändå helt okej :good:

Något som jag gärna skulle se hur det fungerar är live derotation av planetfilmning Firecapture, det är bara en ruta som behöver kryssas i i konfigurationsfönstret. Det är något som jag inte har lika stor nytta av som har en monokrom kamera, du som har en färgkamera skulle kunna derotera t ex en 20 minuters film.

Tänk oxå på att inte ha större ROI än nödvändigt för att spara diskutrymme om du inte vill fånga med någon måne långt ut, det går undan med gigabyten med ZWO-kamerorna :green:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jag tog en titt i Firecapture och derotate var inte aktivt. Det hade aldrig funkat så han har tagit bort funktionen (fast knappen sitter kvar) rekommenderade Winjupos istället. Jag har märkt att man kan spara med Winjupos kompatibelt namn i Pipp också.
Jag kör med ROI och autoalign i Firecapture.
Histogrammet. Bör man försöka ligga runt 70+-80%, eller var brukar du försöka hålla dig?

Vände på gasmojängen på denna och försökte vara ännu lite snällare i Registax. (Svårt att hålla ordning på upp och ner och annat med en Newton)...
Ny variant
Ny variant
jup_ganymede.jpg (29.63 KiB) Viewed 2486 times
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by utas »

Fin bild, Ulf!

Det där med att vara "lagom" vid spakarna, är en konst.. -jag har lätt att stirra mig blind på detaljer, och överdoserar både skärpa och kontrast.
Tycker din bild har bra stuns, utan att vara "för mycket".
Såg du lurar på en C9,25" sct. Kan bara rekommendera det.. mkt. smidigt men kraftfullt instrument!

//Roger

Return to “Bilder”