Smidigast att sälja?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
klintan74
Posts: 49
Joined: 2012-12-28 19:50:51
spamtest: JA

Smidigast att sälja?

Post by klintan74 »

Är det lättare att sälja av sin utrustning i delar än att sälja i ett komplett paket?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Smidigast att sälja?

Post by AstroFriend »

Hej.
Beror ju helt på hur fristående delarna är. Men det är ju många som letar och bara skall komplettera med en del. De kanske inte är intresserade om de måste köpa en massa andra delar också. Så jag tror du får bättre betalt men det tar också mycket längre tid innan sista delen blir såld. Man får ju också tänka på att annonsera är inte gratis och ens fritid man får lägga ned på det är ju också värt en del.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Smidigast att sälja?

Post by Jonas »

Jag tror som Lars att det är större chans att sälja grejorna var och en för sig men att man då kan finna sig i att få kvar något som inte blir sålt.

En del väljer alternativt att sälja, exempelvis tub och stativ tillsammans, okularpaket för sig etc.

Ytterligare andra väljer att inte sälja, exempelvis tuben innan stativet är sålt.

Svårt att säga vad som är "bäst" eller lättast.

För min del (som oftast är köpare) är det bra om säljaren listar varorna med pris och bild för varje artikel. Bilder är viktigt tror jag.

Lycka till med försäljningen!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Smidigast att sälja?

Post by Trollsvans »

Har än så länge bara testat med fiske- och terrarie-grejer, men har märkt att det är effektivast att köra på båda:
Lista vad du har med individuella priser + ett paketpris för den som tar allt.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Return to “Allmänt”