NGC 2237 Rosette Nebula - Tobias Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

NGC 2237 Rosette Nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2237 Rosette Nebula
Exponering: Ha 8x30min, OIII 2x30min
Fotograf: Tobias Andersson
Teleskop: Celestron C9.25 f/10
Kamera: Atik 383L+
Kommentar: Här kommer min Rosettnebulosa som jag plåtade i -5 grader häromnatten. 5 timmars sammanlagd exponering. Bara H-alpha och OIII.
600mm refraktor och en Atik 383L ccd-kamera. Använde även offaxisguider. Bearbetade bilderna med Deep Sky Stacker och PS CC.

Har ingen direkt koll på mjukvaror så som PixInsight, Maxim osv. utan använder bara PS. Nån som har nån erfarenhet av t.ex PixInsight och som kan rekommendera det? Tycker det verkar lite krångligt =)

Trevlig söndag!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 2237 Rosette Nebula - Tobias Andersson

Post by Martin F »

Oj! Maffig bild! Blir häftigt om du får till en hel Hubblepalett. Du skriver att du kört med reflektor, men jag ser inga spikes. Är det smalbandsfiltren som dämpar ljuset såpass att de förhindras?


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Toby
Posts: 16
Joined: 2014-09-29 23:30:37
spamtest: JA
Location: Helsingborg
Contact:

Re: NGC 2237 Rosette Nebula - Tobias Andersson

Post by Toby »

Martin F wrote:Oj! Maffig bild! Blir häftigt om du får till en hel Hubblepalett. Du skriver att du kört med reflektor, men jag ser inga spikes. Är det smalbandsfiltren som dämpar ljuset såpass att de förhindras?
Tack Martin! Sorry.. Det ska stå refraktor inte reflektor. Damn autocorrect! =)
Utrustning: Atik 383L+, Nikon D4, SX:s filterhjul, Baader LRGB, Ha, S2, O3, Celestron C9.25 f/10, NEQ-6. Guidekamera QHY5L-II
http://www.tobyphoto.se

Return to “Bilder”