Bresser 152/1200 OTA för 4199 Dkr??

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Bresser 152/1200 OTA för 4199 Dkr??

Post by Zeke Varg »

Klickade runt lite och hamnade här:

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/pro ... -ota-1874/

Detta skall tydligen vara Danmarks ledande teleskop-butik, i Aalborg.
Kollade deras OTA priser och ser att dom kränger en Bresser 152mm/1200mm, för 4199 Dkr..
I Svenska blir det runt 5200-5300, beroende på växelkursen.

Detta låter väldigt billigt för en 6" Refraktor, så vad är haken tror ni? Är det rent skräp eller skulle det kunna vara ett "kap" för den som vill ha en större Refraktor? Deras 152mm/750mm kostar ca 200kr extra, men har aldrig sett priser i Sverige som matchar detta?
Bresser skall väl vara MEADE märke? Googlade lite och såg att deras olika versioner tillverkades i ett flertal länder, men just 152mm refraktorn skall vara gjord i Tyskland, enligt någon sida jag hittade.

Om tuberna inte är helt värdelösa, så kommer man, om man bor runt Göteborg, över en av dessa för totalt ca 6000 Skr. Då räknar jag på färjan Gbg-Fredrikshavn tur och retur med bil för ca 700kr (beroende på bokningstillfälle). Sen är det bara några mils körning till Aalborg. Dom säljer bara inom Danmark/Grönland och Färöarna, så vill man ha en så får man ta sig dit och köpa det på plats.

Dom har även ett par 8" GSO reflektorer för under 3000 Svenska.. Resterande utbud var väl inget att lyfta på ögonlocken för..

Man brukar ju säga att man får det man betalar för, skulle det kunna vara så med detta pris med tror ni?
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bresser 152/1200 OTA för 4199 Dkr??

Post by Bengt »

Tror optiken är identisk med alla andra synta modeller men kallas allt möjligt skywatcher bresser . Har ägt en identisk synta tub .
För visuellt bruk har de kanon bild och har slagit de apo tube jag haft för att studera visuellt deep sky. . Svagheter har brukat vara fokuseraren kan dock inte svara hur denna lågbudget bresser är.
Kräver väldigt bra stativ för den är lång och tung. Fullständigt värdelös för färg foto för det blir massor av violetta troll på stjärnorna . Däremot är den säkert hästlängder bättre för smalband än det man får i apo tub för den summan . Solfoto och mån foto funkar kanon ,med dem. Ger även violetta troll visuellt på Jupiter eftersom den är en akromat men lite knep kan man dock nästan eliminera det med filter eller skärma ner den till en 120 tub. Locket brukar ha en extra ring som man skärmar av om man har tur annars får man bygga en själv .
Finns en lätt beg ? (Demo kanske ? )skywatcher här som blir nästan lika dyr med frakt http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bresser 152/1200 OTA för 4199 Dkr??

Post by Bengt »

Personligen hade jag sparat några kronor till och köpt denna istället .
Man får alltid det man betalar för . Denna har garanterat gedigen fokuserare .

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ctive.html

Ska du ha en bresser sparar du 200kr om du köper via teleskop service
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... --OTA.html
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Bresser 152/1200 OTA för 4199 Dkr??

Post by Zeke Varg »

Jo den begagnade från s-huset har jag sett ligga ute ett tag. Men antar att det är ungefär som du säger dvs att alla "låg-budget" teleskop ofta har sitt ursprung från samma eller kanske högst ett par fabriker som sen leverar dom till den aktuella "tillverkaren"
Så verkar det gått till i alla tider, till exempel Nihon Seiko som tillverkades av just Seiko, Japan, men såldes under alla möjliga namn som Unitron, Polarex, Hedvalls Meridian etc etc..

Men oavsett tillverkare så är väl ändå runt 5000 Skr, ett riktigt kap om man tänker använda den som du gjort. Såg dock info om 152/1200 tuben och den väger drygt 11 kilo, vilket väl är ett par kilo mer än dom flesta andra i samma klass.
Om jag hade överblivna pengar i min madrass så hade jag gärna tagit mig en närmare titt på dessa refraktorer. Den korta brännviden hade kanske funkat på min gamla Unitron 131 montering. En lite otympligare form av "grabb and go" teleskop.. :idea:

Nu fick jag griller i huvudet igen.. :S :D

Sen är det väl lite som så att dessa billigare teleskop håller en ganska ojämn kvalitet. Lite grisen i säcken, skulle jag tro..

Nej något refraktor köp ligger inte på min agenda för tillfället, tyckte bara priset var intressant...
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bresser 152/1200 OTA för 4199 Dkr??

Post by Bengt »

Ångrar fortfande jag sålde min 6" akromat för att sätta ännu mer griller i huvudet :D
Akromater är ett grovt underskattad instrument . Den enda som slår den vad gäller vad man får för pengarna och i användarbredd är möjligtvis en newton .
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Bresser 152/1200 OTA för 4199 Dkr??

Post by Zeke Varg »

Själv har jag en gammal 75/1200 f/16 Akromat från Seiko, det vill säga en Polarex, Unitron eller som min en Meridian. Ser egentligen ingen anledning att göra mig av den, då jag tvivlar på att det ens finns en marknad för den här i Sverige. Kanske max ett par tusenlappar (om ens det), så den får vara kvar. Monteringen är ju det värdefulla på den, då den är komplett med RA-motor, så kanske jag testar att planet-fota med en neximage-kamera som jag fick med mitt senaste inköp.
Det höga f-talet ,f/16, skall väl vara rätt optimalt för att filma Jupiter eller liknande. Men visst, lite lockande är det ju att placera en 6"are, likt den här Bresser. Då kommer ju iaf monteringen till nytta. Men jag får hålla fötterna på Jorden så jag inte svävar iväg alldeles för långt med diverse idéer som man får när man klickar runt på nätet.. :D

Men det är nåt visst med refraktorer som andra teleskop-varianter saknar...
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor

Return to “Teleskop allmänt”