IC443+M35 Manetnebulosan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

IC443+M35 Manetnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC443+M35 Manetnebulosan
Exponering: 18*300s+11*10s
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: IC443 (Jellyfish Nebula) + M35 and some other goodies. Lots of nice coloured stars in there!

Äh, vad fasen... ingen idé att sitta och snålhålla på bilder nu när jag ändå fick 2 dagar i rad med lite klart väder :)

Det här är bara runt 1,5 timmar men blev rätt OK tycker jag.

18*300 sekunder + 11*10 sekunder. ISO 800, f/4
Canon 1100D (astromod) + Canon EF 300/4L IS.
HEQ5 + Orion MMAG.

Kul att se så mycket grejer i en och samma bild! Nebulosa, färgglada stjärnor, stjänhopar mm. Kommer garanterat att återbesöka detta område.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: IC443+M35 Manetnebulosan - Martin Fransson

Post by Präriefoten »

Hej Martin,

Mycket läckert! Min favorit i bilden är M35 och NGC 2158 som gör sig väldigt fina intill varandra. Trodde att NGC 2158 var en klotformig hop men Stellaium menar att den tillhör kategorin öppna stjärnhopar. Baserat på styrkan av stjärnorna och intrycket från bilden så borde den i vart fall ligga längre bort än M35?

Jag funderar även på hur du erhåller så "fuzziga" stjärnor i dina bilder? Är det optiken eller bildbehandlingen som ger denna effekt? Ser att du även tagit en serie kortare exponeringar för stjärnorna så det lutar väl åt efterbehandling?

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: IC443+M35 Manetnebulosan - Martin Fransson

Post by AndreasW »

Hej Martin,

Det bara forsar in snygga bilder från dig nu! Snygg bild och riktigt intressant område, du har fått till en bra komposition.
Får hoppas på bra väder så att du kan få några timmar till på detta område.

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC443+M35 Manetnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack för era kommentarer! Martin, jag vet inte riktigt vad du menar med "fuzziga" :)
Stretchingen ger ju en lite förstorande effekt på stjärnorna om det är det du menar? Eller menar du avsaknad av spikes eller liknande? Det beror på att jag fotar på full bländaröppning med mitt objektiv. När man bländar ner brukar bländarlamellerna ge strålar på starka stjärnor. Jag slängde in några korta subbar men jag vet inte hur stor skillnad det egentligen gjorde. Jag har inte blandat in dem i ett eget lager eller så.
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: IC443+M35 Manetnebulosan - Martin Fransson

Post by Präriefoten »

Hej Martin,

Med beteckningen "fuzziga" tänkte jag definiera det mjuka ljussken som omger de starkare stjärnorna. Som du skriver så verkar full bländaröppning och bildbehandling ge detta fina fenomen. Jag blev lite överraskad över att du inte använde de kortare exponeringarna över stjärnorna i ett separat lager. Blandade du in dem bara i stackningen rätt upp och ned? Jag har stackat lite olika exponeringar men det var inte så stora skillnader mellan dem som det är i ditt fall. Ska testa detta nästa gång.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

IC443+M35 Manetnebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Präriefoten wrote:Hej Martin,

Med beteckningen "fuzziga" tänkte jag definiera det mjuka ljussken som omger de starkare stjärnorna. Som du skriver så verkar full bländaröppning och bildbehandling ge detta fina fenomen. Jag blev lite överraskad över att du inte använde de kortare exponeringarna över stjärnorna i ett separat lager. Blandade du in dem bara i stackningen rätt upp och ned? Jag har stackat lite olika exponeringar men det var inte så stora skillnader mellan dem som det är i ditt fall. Ska testa detta nästa gång.

/Martin
Ja, jag slängde bara in alla subbar i Pixinsights Batch Preprocessing och lät den stacka allt tillsammans.


Sent from my phone using Tapatalk

Return to “Bilder”