NGC2237 Rosette Nebula - Robert Habolin

Bilder från galleriet
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NGC2237 Rosette Nebula - Robert Habolin

Post by stoffe »

Det kanske är så att din Macbook har stöd för G-sync eller Freesync? Många Mac-burkar har traditionellt haft ATI/AMD grafikkort och freesync heter deras teknik, med hög framerate även i skrivbordsmiljö så ser muspekare och scrollning på websajter mjukare ut. Ang mus så kanske den är mer högupplöst än på din Asus? Jag vet inte om du extern mus, trackpoint eller pekplatta. Med extern mus så finns det jättefina möss idag som har väldigt hög upplösning i sina rörelser. Såg nu senast att det fanns en mus på 2400 dpi, en bra musmatta gör även sitt.

En bra kompromiss tycker jag är dualboot för då får man en dator med allt på, då är det oxå lätt att komma åt partitionen där ens prylar ligger från båda systemen förutsatt att man inte kör någon form av kryptering på hårddiskarna. Lite trixigt att sätta upp första gången kanske. På Mac-burkar har jag hört talas om något som heter Parallells vilket jag förstått det som är någon form av dualboot-läge.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC2237 Rosette Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Kanske skall lägga till det där med infallsvinkeln jag skrev. Det är egentligen ännu mer svårt, infalls vinkeln som jag tänkte mig och Stoffe förklarade med fin illustration.

Ännu större vinkel blir det för randstrålarna, till ex. när ljuskonen skall nå ut till extremhörnen. Även denna vinkel måste filtret klara för att inte passbandet skall påverkas. Man kan se på bilder där filtren klarar centrum av bilden men att ut mot hörnen ändrar de färg eftersom vinkeln blir ännu större där. Det är i de fall gränsvinkeln ligger så den klarar centrum men inte större vinkel. Blir så mest på lite vidvinkligare och ljusstarka objektiv, på långa telen blir inte vinkel variation lika stor när man går från centrum och ut mot hörnen.

La till en illustration här, med lite mysko perspektiv, men det som vill visas kanske framgår i varje fall.
incomming ray angle.jpg
incomming ray angle.jpg (46.66 KiB) Viewed 1613 times
Vinkeln avser infallsvinkeln mot filtret.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC2237 Rosette Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

jag kör pekplatta, och den är ju grym på Mac. o scrolling, rullning, flytta fönster mm är så mycket bättre i OSX än windows, alla fall som standard.

jag körde paralells ett tag, fungerar kanon, förutom att det tar längre tid att ladda bilder från kameran, så focus blir lite segt.. men allt funkade. körde windows 7 och OSX samtidigt. men som sagt USB och port kommunikation blev långsam i Windows, antagligen för att den behövde accessa hårdvaran via OSX först. hade nog funkat bättre i bootcamp, men då måste man ju hålla på att starta om för att byta OS..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC2237 Rosette Nebula - Robert Habolin

Post by hbar »

Det väl radien man skall räkna med dvs 228/2=114mm och för så små vinklar kan man aprox till arcsin(114/800)=8.2 grader

Smala filter kräver liten infallsvinkel för att funka, mitt 0.05nm solfilter vill ha min f30 för att ge spec-ad bandbredd vilket är lite tråkigt. Det som händer om man minskar f-talet är att filtret blir bredare. Hur snabbt det försämras beror på hur det är tillverkat.

En sak man får tänka på när man använder mycket smala filter är rödskiftet. För ett 3nm filter så har är dämpningen 50% 1.5nm från centervåglängden. Detta motsvarar ett dopplerskift på ca 0.002 eller 700km/s vilket är ung vad tex M65 färdas i. Vill man ta Ha bilder på galaxer kan det vara vettigt att kolla först innan man anv ett så smalt filter.

Verkar som man får ta itu o börja köra Linux av flera anledningar.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC2237 Rosette Nebula - Robert Habolin

Post by AstroFriend »

Den formeln ger vinkeln a. För vinkeln b i hörnan måste du addera halva sensorns diagonal till radien vilket ger en större vinkel. Vad jag minns ökar inte passbandets bredd vid stora vinklar utan förskjuts i våglängd tills det hamnar utanför men det mixas ju med de mer rakt inkommande strålarna som totalt blir som en breddning, men blir olika på olika avstånd från centrum av sensorn. Refraktionsindex bestämmer mycket hur stora vinklar filtret klarar.

Spännande att filtren är så smala att rödförskjutningen spelar roll.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;