Komet C/2013 US10 Catalina

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Komet C/2013 US10 Catalina

Post by Peter R »

Jag lyckades fotografera Komet Catalina i morse på mindre än 3° höjd.
Tyvärr så får jag bara felmeddelanden när jag försöker ladda upp mina bilder i bildgalleriet. Jag kanske flyttar över bilden senare om jag får det att funka.

Det är en stack av 12 bilder tagna i primärfokus med min FLT-110.
Jag fick med Kometen redan på ca 1° höjd men valde denna istället då den uppvisar en liten svans.
Fler bilder går att se på Spaceweather http://spaceweathergallery.com/indiv_up ... b8lnlp6mo7
_MG_8860x12-5H.jpg
_MG_8860x12-5H.jpg (694 KiB) Viewed 4271 times
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Komet C/2013 US10 Catalina

Post by Jonas »

Fint fångat Peter!

Eftersom man faktiskt kan se svansen genom ljuset, har vi kanske en fin svans att se fram emot när kometen kommer högre upp under Dec-Feb.
Det kan nog bli ett fint fotoobjekt i vinter.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: Komet C/2013 US10 Catalina

Post by nike44 »

Hej Peter.

Väldigt bra jobbat!
Med tanke på gryningsljusets inverkan, och den låga altituden, så bör kometen
vara relativt ljusstark. Har du själv någon uppskattning om
ljusstyrkan? Tyvärr är det ju lite strul med astronet just nu.
Vi får hoppas att det löser sig framöver.

m.v.h
KG Andersson.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Komet C/2013 US10 Catalina

Post by Peter R »

Tack Jonas och KG,

Hans Bengtsson uppdaterar regelbundet komettråden och i den senaste listan ska Catalina ligga på mag.6 viewtopic.php?f=4&t=6732&p=50713#p50690 .
Mitt astroprogram anger den till mag. 4,7.
Den kan säkert bli fin framöver och det har redan börjat dyka upp bilder från sydligare breddgrader som visar på 2 svansar.
Jag såg precis att min bild nu ligger på förstasidan på Spaceweather.

/*Peter R
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: Komet C/2013 US10 Catalina

Post by nike44 »

Hej Peter R

Det är som jag misstänkte, att kometen är något ljusare än efemeriderna.
Det verkar som att kometen är ca en halv magnitud ljusare.
Det innebär att vi kan se fram emot en hyfsad Jul och Nyårskomet.
Om vädret så tillåter. :|

M.v.h
KG Andersson.

Grattis att du fick med bilden på Spaceweather
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komet C/2013 US10 Catalina

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Du är verkligen allert på att fånga nya händelser tidigt på foto, kul den kom med i Spaceweather också.

Jag har sett framot denna händelse länge och hoppas på några fina bilder månaderna som kommer. Halvfärdigt observatorium byggt på landet där det är mörkt och diverse tekniska saker som kanske hjälper eller stjälper. Håller ju på att testar och tränar på asteroider inför detta.

Var befann du dig när du tog denna bild, för inte går det att se något nere på 1 grad från city eller? Du kanske har din 110mm samt kamera byggt så det är portabelt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Komet C/2013 US10 Catalina

Post by Peter R »

Hej Lars,

jag bor på en höjd på Kungsholmen och har tillgång till en takterrass så jo, jag kan fotografera objekt ända ner till horisonten när himmeln är klar.
Med atmosfärens starka refraktion, t.o.m. upp till ca. 30 bågminuter under horisonten som jag har gjort några gånger, iofs kanske mest på skoj.
Vi har ju tidigare diskuterat http://astronet.se/view_image.php?id=2930 exempelvis.
Men det är bra att ha fri sikt och tekniken för de tillfällen då det händer unika saker lång ner.
På bilderna tagna på 1° syns kometen tydligt men inte svansen, den dök upp först vid ca 2,5°, det var därför jag valde att lägga upp denna lite senare bild.

Intressant teknik som du experimenterar med att få monteringen att kompensera för kometens eller asteroidens egenrörelse.
Nu kanske det inte behövs för Catalina som rör sig med 1,3 bågsekunder per minut så exponeringar på 30 sek upp till 1 minut i primärfokus ger en knappt märkbar förflynning.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komet C/2013 US10 Catalina

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Ja nu kommer jag ihåg, du fångade andra lågflygande objekt tidigare också. Takterass låter underbart, inte bara för astronomi.

Kometen Catalina, inte för att jag checkat upp relativhastigeheterna längs banan, men antar att det kommer bli betydligt högre mot jan, feb. I vilket fall som helst, bäst att få denna teknik att fungera, det kommer ju fler kometer i framtiden.

Uppdatering:
Gjorde lite stickprov på Catalinas relativ hastigheter. I mittan av januari då den är som mest intressant är hastigheten uppe i 404 bågsekunder per timme (17 jan). Det blir närmare 7 bågsekunder i minuten. Min pixelskala är ca 2'/pixel så även med den låga upplösningen kan det bli probem med 1 minut exponeringar eller längre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Observationer”