Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: Arp 319 Stephans quintet
Exponering: L/R/G/B = 24/11/11/15 x 5min bin 2
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Stephans Quintet eller Arp 319 är ett gäng galaxer där några kommer att sammansmälta och ett par andra bara råkat krascha igenom men kommer att fortsätta leva sina eget liv.
Jag länkar in en bild från Hubbles hemsida där en annoterad bild från Kitt Peak lagts över en Hubblebild för att identifiera vilken galax som är vilken. Nästan alla fakta har jag också hämtat därifrån.
http://cdn.spacetelescope.org/archives/ ... c0007a.jpg

Gruppen ligger 270-280 miljoner ljusår bort men den blåa NGC 7320 hör inte dit. Den råkar bara ligga i siktlinjen på 35-40 miljoner ljusårs avstånd.
De 2 som ser ut att ligga närmast varann, NGC 7318A och B har krockat en gång men kommer inte att stråla samman. B hör inte till gruppen utan kommer att fara vidare. Likaså NGC 7320 C längst upp i bilden som for igenom gruppen för några hundra miljoner år sen.
Gruppen består alltså egentligen bara av 3 galaxer, NGC 7317, NGC 7318A och NGC 7319.

Stjärbildningen är extrem där galaxerna haft kontakt och man har t.o.m. konstaterat en dvärgalax som håller på att bildas längst ut i svansen på NGC 7319. Man kan ana den på Hubblebilden.

Seeingen var inte något vidare när jag fotade så blurrigt blev det men vill man bara ta fram teleskopet när det är perfekta förhållanden så blir det ju inte mycket använt.
Jag valde t.o.m. att lägga upp bilden förstorad till 150% och lite beskuren för att galaxerna ska synas bättre.

/Lasse

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by jörgen_jo »

Hej Lars1

Fantastiskt fin med mycket tydliga detaljer, men det kräver ett kraftfullt teleskop. Skillnaden mellan min 12" och din 14" är uppenbar. Jag har också tagit en bild på Stepens quintet, men den har inte alls samma detaljer.


Med vänlig hälsning
Jörgen
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by Martin F »

Läckert! Det är bilder som denna som gör att man får svindel när man börjar se detaljer i de galaxer man bara kan ana som prickar i sina egna bilder :)


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by AstroFriend »

Hej Lars!
Vilken helt annan värld du lever i med dina fokallängder på deepsky object. Ser jättebra ut och så säger du ändå att det var problem med seeingen. Vilken bildskala eller vinkelbredd är det på fotot?

Intressant med information du lagt till också, gör ju bilden så än mer spännande att titta på!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by mikaelanderlund »

En riktigt fin bild med många detaljer och en intressant rapport!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by Magnus Nyborg »

Suveränt snygg bild, särskilt med tanke på att detta är ganska ljussvaga objekt.

mvh,
Magnus
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by Tompa »

Wow! Riktigt läcker bild. Kul att komma så nära.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Arp 319 Stephans quintet - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Många tack för de vänliga kommentarerna!

Och visst håller jag med om att det är en fördel att ha ett teleskop som det går att fånga små objekt med. Det ger ju lite fler valmöjligheter om man inte riktar in sig på de mer utsträckta objekten. Där sätter min kameras mindre bildfält en begränsning och en bra kyld monokamera med stort bildfält får ligga på önskelistan ett bra tag till. Då kanske man får ta fram den gamla moddade systemkameran igen i stället.

Lars: Bildfältet horisontellt på bilden jag la upp mätte jag till 11,2'. Jag beskar den något från ordinarie 14,2'.

/Lasse

Return to “Bilder”