M31 med vänner Andromedagalaxen - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M31 med vänner Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 med vänner Andromedagalaxen
Exponering: 74*2min+28*3min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: OK, jag erkänner. Detta är ÄNNU en omarbetning av gammalt data men vädret låter mig ju inte få till nåt nytt.

Jag har denna gång fokuserat mindre på att lura fram de allra ljussvagaste delarna och mer fokuserat på att hålla brusnivåerna nere och få ett mer "naturligt" utseende med stjärnor som inte dominerar bilden.

3 timmar och 52 minuter totalt. ISO 800 på Canon EOS 1100D (moddad) och Canon EF 300/4L IS. Monterat på AstroTrac.

Har fortfarande lite "trafikljuseffekt" på en del stjärnor vilket kanske är en blandning mellan kromatisk abberation och något i stackingen.

Stacking och stretching i Pixinsight. Slutlig redigering i Photoshop.

Ska inte posta fler M31 på ett tag nu ;)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: M31 med vänner Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Corpze »

Tycker den är riktigt fin att titta på, inget tar överhanden. Bra detaljer och färg.
Om jag skall kommentera på något så kanske stjärnorna i förgrunden är lite väl skarpa och tar lite överhanden just vid galaxen. Annars en kanonbild :good:

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M31 med vänner Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Peter R »

Fantastiskt bild, skarp och fint bearbetad.
Ibland dyker det upp galaxbilder där man verkligen upplever att det rör sig om "Island Universes" :good:
Om jag skall kommentera på något så kanske stjärnorna i förgrunden är lite väl skarpa och tar lite överhanden just vid galaxen.
Ja, det kanske tar bort lite fokus från M31 men samtidigt förstärker de känslan av att M31 ligger bortom vår egen Galax.

/*Peter R
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M31 med vänner Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by MrZ »

Hej Martin,
mycket snyggt behandlad! När du väl börjar köra med teleskop framöver, tror jag du kommer visa upp bilder i absolut top klass! (Ser fram emot fler m31 från din sida! :) )
Har svårt att avgöra vilken av dina m31 versioner blev bäst. Jag gillar nog färgerna bättre på din förra version. Men samtidigt har du lyckat bättre med denna när det gäller lågt brus samtidigt som du inte har tappat märkbar skärpa. Båda är super bra!

Ang trafik ljusen/franska flaggan på stjärnorna, jag minns du kommenterade det även på min bild av M33. Jaga provade lite.. Stretchar jag en subframe finns det även med där. Så i mitt fall är det inte stackingen. Sedan förstärker stjärn storlek reduceringen det hela.
I mitt fall mistänker jag det handlar om att kamera sensor och korrektor avstånd inte var optimal.
Jag har inte sätt detta fenomen tidigare med min 190MN. Ser du symptom av det i en frame?
Jag tror helt enkelt det är ”chromatic aberration”. Kanske kan prova blända ner i ditt fall...

MVH/Zoltan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 med vänner Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack för era kommentarer!

Zoltan, jag provade att stretcha en subframe och då ser jag faktiskt fenomenet. Det rör sig nog som sagt om CA. Blända ner funkar, men jag gillar snabbheten i f/4 :)
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: M31 med vänner Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Corpze »

Peter R wrote:Fantastiskt bild, skarp och fint bearbetad.
Ibland dyker det upp galaxbilder där man verkligen upplever att det rör sig om "Island Universes" :good:
Om jag skall kommentera på något så kanske stjärnorna i förgrunden är lite väl skarpa och tar lite överhanden just vid galaxen.
Ja, det kanske tar bort lite fokus från M31 men samtidigt förstärker de känslan av att M31 ligger bortom vår egen Galax.

/*Peter R
Ja det ger ju en känsla av att det är en bit mellan våra galaxer, oavsett så är det en bra bild :good:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”