Pirbygge - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Pirbygge - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: Pirbygge
Exponering:
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop:
Kamera: Nikon D3s
Kommentar: Mitt pirbygge blev klart idag! Det hela började för 14 dagar sedan då jag började tröttna på att montera upp och montera ner teleskopet och polinställa. "Jag ska ha en pir i väntan på mitt observatoriebygge ska påbörjas och bli klart", tänkte jag.

Jag åkte till mekaniska verkstaden och frågade om de hade något rör i passande dimension till CGE monteringens elektroniska kopplingsenhet. Efter lite letande hittade vi ett lämpligt rör som kapades till önskad längd. Jag åkte sedan till elektronikfirman och handlade de komponenter som jag behövde. Sedan började arbetet med att förbereda gjutningen. Fick kämpa både med spett och hacka för att komma ner till frostfritt djup. Innan gjutningen kanaliserade jag fram till piren, borrade och drog upp kablarna i piren. Sedan var det bara att blanda cement och gjuta fast piren i lod. Jag lät cementen brinna några dagar innan jag påbörjade att konstruera pirens innandöme och ihopkoppling av elektroniken. Jag blev klar med konstruktionsarbetet i helgen. I dag monterade jag på den elektroniska kopplingsenheten och stativhuvudet på piren. Sedan testkörde jag monteringen och CCD kameran kopplade till piren. Glädjande fungerade allt som jag hade tänkt mig.

Piren innehåller en huvudströmbrytare för tillslag av el, 2 st 220V uttag, 3 st 12 volts uttag, 1 USB port, 1 RS-232 port och en hållare för teleskopets handkontroll. Naturligtvis har uttagen relevanta IP klassningar och är kopplade till en jordfelsbrytare. Signalerna från USB och RS-232 porten går via två Cat6 TP kablar in till husets patchpanel. Jag tar sedan ut signalerna från nätverksuttagen i kontoret och in i datorn.

Så nu har jag möjlighet att styra teleskop och CCD kamera utan att behöva sitta ute i kylan. Nu är det bara vänta på klart väder och testa installationen på riktiga astronomiska objekt.

Hälsningar Jörgen



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Pirbygge - Jörgen Andersson

Post by Martin F »

Roligt! För varje sån här tråd blir jag mer och mer sugen på att fixa en pir! Har du tänkt att låta monteringen sitta på mest hela tiden? Hur täcker och fuktskyddar du då?


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Pirbygge - Jörgen Andersson

Post by Nokturner »

Kan ju inte bli annat än imponerad av grejorna och piren! Mycket snyggt bygge!
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Pirbygge - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Hej,
Min plan är att förvara den optiska tuben inomhus. När jag ska observera, visuellt eller fotografera, monterar jag på tuben. När jag är klar så tar jag in den optiska tuben och placerar den i en anpassad låda. Jag kommer även att förvara handkontrollen till teleskopet inomhus. Kvar på piren blir monteringen och skenan med tubringarna.

För att skydda utrustningen mot vind och nederbörd har jag ytterst en pressning på 230 gram per kvadratmeter. Pressning tillsluts tätt runt piren med ett spännband. Innanför pressningen har jag tillverkat ett överdrag som jag trär över monteringen och pirens elektronik. Överdraget har jag tillverkat av ett sovtäcke. Sovtäcket i sig är lite fuktabsorberande. För att minska sannolikheten för fuktskador ytterligare använder jag mig av två olika typer av avfuktning; statisk avfuktning och ångfasinhibitorer.

Jag har sytt fast ett par fickor i sovtäcktet. I fickorna har jag placerat påsar innehållande ett fuktupptagande material. Det fuktupptagande materialet börjar inte ta upp fukt ur luften förrän den relativa fuktigheten i luften överstiger 40 procent. Materialet kan ta upp till 75 procent av sin egen vikt i form av fukt. Utöver den statiska avfuktningen har jag har även några ångfasinhibitorer i form av dukar. Ångfasinhibitorerna förhindrar korrosion samtidigt som den statiska avfuktningen förhindrar att det uppstår mögel. Med den kombinationen hoppas jag kunna skydda utrustningen mot fukt och mögel. Jag använder för övrigt samma konstruktion i min låda för den optiska tuben.

Jag kommer naturligtvis hålla ett öga på konstruktionen så att den fungerar som det är tänkt i början. Skulle det inte fungera så får jag omvärdera fuktskyddet och komma på någon annan konstruktion; ett flyttbart miniskjul, elektrisk uppvärmning eller något annat.

Jörgen
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pirbygge - Jörgen Andersson

Post by stoffe »

Snyggt jobbat med en pir + montering. Snygg elkabeldragning oxå.

Jag hade min EQ6 med ett 8" Newtonteleskop monterat en hel vinter med tre motorcykelkapell över vilket fungerade mycket bra. Jag lät all el vara på förjämnan så blev det lite värme som höll fukt och kondens borta.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pirbygge - Jörgen Andersson

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
Det ser väldigt bra ut. Bra du har kopplat över jordfelsbrytare också, många slarvar med det. Piren ser ganska hög ut, är nog bra antar jag att få upp det en bit från den fuktiga gräsmattan. Vilken höjd hamnar teleskopringarna på i parkeringsläge?

Har för mig jag läste om någon som hade lite problem med sin stålpir, böjde sig lite vid tempvariationer men det löstes lätt med lite isolering runt om.

Det kommer bli mycket roligare för dig nu när det startsträckan att komma igång på kvällarna blivit så mycket kortare.

Grattis till det tjusiga bygget!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Pirbygge - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Stoffe: Tack, bra att känna till att det fungerade för dig att ha utrustningen utomhus med dina förebyggande åtgärder.

Lars: Tack! Piren är hög, när teleskopringarna är i horisontalt läge hamnar teleskopets optiska axel drygt 2 meter över marken. Anledningen att jag valde en hög pir var att jag önskade en bekväm observationsställning. Det är ju sällan man observerar objekt direkt vid horisonten. Vid de tillfällen få jag ta ut en liten pall.

Jag målade piren med en värmereflekterande färg (TopShield). Det är en takfärg som effektiv reflekterar strålning i olika vågländer och därmed reducerar det underliggande materialets temperatur. Färgen innehåller små vakuumiserade keramiska kulor och ett speciellt bindemedel. Dessa kulor togs fram i det amerikanska rymdprogrammet och användes i det värmeisolerande skyddet på rymdfärjorna. Jag får utvärdera hur pass effektiv färgen är för att förhindra temperaturvariationer och därmed minimera stålets utvidgningskoefficient. Om det inte fungera som jag tänkt är det bra att känna till att du har haft positiva erfarenheter med att isolera piren.

Hälsningar Jörgen

Return to “Bilder”