Nikon startar en ny astrofotosajt.

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Nikon startar en ny astrofotosajt.

Post by stoffe »

Nikon startar en ny astrofotosajt, kan vara kul att känna till om man är Nikonist :good:

http://imaging.nikon.com/lineup/microsi ... index.html
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nikon startar en ny astrofotosajt.

Post by AstroFriend »

Perfekt!
Sätter nog lite fart på Nikon att ta fram firmware som ex. ta darks utan att behöva täcka för linsen/teleskopet, långa exponeringstider utan extra kabel, riktiga raw filer. Sedan blir ju Canon och de andra tillverkarna tvungna att visa att de är lika duktiga.

Tänk om de dessutom kommer med långsamma utläsningar så bruset kommer ned, kanske dessutom möjliggör 16-bit upplösning.

Trevliga saker :-) !

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon startar en ny astrofotosajt.

Post by stoffe »

Riktiga raw filer har Nikon sedan 5-6 år tillbaka. Det är inga problem att ta långa exponeringstider med min D600 utan några extra tillbehör än just en USB-kabel. 30 sek begränsningen är oxå något som är borta sedan många år tillbaka. De flesta tokigheter försvann när Nikon övergick från CCD till CMOS sensorer.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nikon startar en ny astrofotosajt.

Post by AstroFriend »

Jag tror nog ingen dslr har raw filer som en astro ccd. Raw filer används ju som standard format nu vid vanlig foto. Heta pixlar och de speciella pixlar som används till fasdetektion mappas skulle jag tro och interpoleras av intilliggande pixlar säkert en del andra små saker också. Men Nikons tidiga raw manipulation är borta som är mycket trevligt för alla astrofotografer och Sony skall införa bättre raw på nya modeller och möjligen ha update på vissa äldre.

Har Nikon längre tid än 30 sekunder i kamera inställningarna? Tyvärr tycks 30 sekunder tycks blivit standard. Har Nikon lagt till en bias så de inte klipper negativa signaler?

Längre exponering och timelapse funktion skulle ju praktiskt när man är på mobil fot och vill ha en enkel uppställning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Nikon startar en ny astrofotosajt.

Post by stoffe »

Helt korrekt att det inte är äkta råformat på filerna men de är bättre än de varit. Ingen DSLR-tillverkare har äkta råfiler men frågan är om det behövs för "pretty picture" fotografering. Det som har varit problem med äldre Nikonkameror har varit att det funnits en JPEG-liknande komprimering av råfilerna och framförallt hanteringen av heta pixlar som varit rena katastrofen. Denna går att stänga av på nyare kameror.

På själva kameran går det att ställa 30 sek som mest eller så väljer man bulb och använder en timerremote. Jag tolkade detta som
AstroFriend wrote:långa exponeringstider utan extra kabel
att du menade styrning via dator? Jag kan utan problem fjärrstyra kameran med en enda USB-kabel via MaximDL, Backyard Nikon eller DigiCamControl. Det är inga problem att ta en 10 min exponering på detta sätt.

Resten om exakta detaljer om råformat osv går att läsa om på denna sajt. Det finns även ett råformatshack där för nya kameror.
https://nikonhacker.com/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nikon startar en ny astrofotosajt.

Post by AstroFriend »

Den milda raw manipulationen som ev finns mer eller mindre är för just vanlig foto skall bli bra även med raw. Konstigt att Sony kunde införa en sådan katastrof i sina raw filer men bra av dom att erkänna misstaget och ta bort det framöver.

Jag tror det är mest Sony jag läst om som har begränsningar i bulb läget och via dator, kanske någon användare här vet? Har ju funderat på att skaffa någon spegelös Sony framöver men verkar inte vara genomförbart just nu så som de är konstruerade.

Men visst skulle det skulle det vara bra i vissa situationer om det redan i kameran gick att ställa in längre exponeringar och i kombination med timelapse. Det längsta jag kan komma ihåg jag läst om är 60 sekunder, la det inte på minnet då kameran inte var lämplig för astro, troligen en kompaktmodell.

Blev lite utanför din tråd nu, men hoppas Nikon sidan om astro driver på utvecklingen för både Nikon och andra att bli bättre astrokameror

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Allmänt”