Månförmörkelse - Isabelle A

Bilder från galleriet
Post Reply
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Månförmörkelse - Isabelle A

Post by Isa »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månförmörkelse
Exponering:
Fotograf: Isabelle A
Teleskop: Magni-Star EQ70 f/11,5
Kamera: Canon EOS 60D
Kommentar: Förutsättningarna för att kunna fotografera månförmörkelsen i Stockholms söderort var absolut inte det bästa. Det var tjocka molntäcke som dolde allting. Jag experimenterade med höga ISO värden och långa exponeringstid. Det tar emot att ladda upp den här bilden men det är är resultaten av tjocka moln och en envis fotograf.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månförmörkelse - Isabelle A

Post by Peter R »

Du hade ändå tur med vädret söder om Stockholm för vi missade totaliteten inifrån stan.
Du tar fina och skarpa bilder med din lilla akromat, som din andra månförmörkelsebild, och det är säkert det höga f-talet på f/11,5 som ger så bra optiska prestanda och nästan helt utan färgfel.
Jag antar att du inte har motorfölje på stativet och då är månen för mörk under totaliteten men du verkar ha hittat en bra kompromiss mellan lång exponeringstid som ger rörelseoskärpa och höga Iso på 3.200 som då ger högt brus.
Bättre det och att få med sig ett minne från det som verkar ha varit en livsupplevelse, för de som fick chansen att få se den :good:

/*Peter R
Isa
Posts: 21
Joined: 2015-03-17 23:02:14
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Månförmörkelse - Isabelle A

Post by Isa »

Tack för kommentaren :)
Jag tror jag använde Iso2500 på den här bilden och några sekunders exponeringstid. Jag äger faktiskt en motor till mitt teleskop men pinsamt nog har jag inte riktigt förstått hur jag ska ställa in den och teleskopet.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månförmörkelse - Isabelle A

Post by Peter R »

Jo, du har helt rätt, jag läste nog lite snabbt, 3,2 sek och ISO 2500 står det i exif-filen.
Då har du till nästa månförmörkelse på dig att finna ut hur du ska montera motorn :D
Det finns säkert någon här på Astronet som kan ge dig tips om du kastar ut frågan.

/*Peter R

Return to “Bilder”