Tips på bra stjärnkarta

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Tips på bra stjärnkarta

Post by Cristofer »

Jag söker efter en bra stjärnkarta, i bokform. Gärna en mycket detaljerad med många deep sky-objekt. Det måste vara en bok med tåliga sidor, jag är less på att antingen glo på en dataskärm eller skriva ut a4. Någon som har ett bra tips
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Tips på bra stjärnkarta

Post by Pelle »

Jag gillar Sky & Telescope Pocket sky atlas. Den är lagom detaljerad för att stjärnhoppa i lagom stort format alltså perfekt för en svensk :D Är man ute efter hög detaljgrad är väl Uranometria bättre.
/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Tips på bra stjärnkarta

Post by Timaoes »

Jag tror Timo K har bra koll på detta. Själv kör jag med en utskriven TriAtlas i plastfickor.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på bra stjärnkarta

Post by Hans Bengtsson »

Många deep-sky-observatörer använder TriAtlas som är helt gratis:

http://www.uv.es/jrtorres/triatlas.html

För min egen del använder jag som översiktskartor utskrifter från gratisprogrammet CdC så att de tillsammans täcker hela den del av himlen som är intressant för mig.

Vad man ska tänka på är att stjärnatlaser man köper är gjorda för inomhusbruk, de skulle förstöras rätt snabbt under fuktiga kvällar utomhus. Översiktskartorna har jag därför i plastfickor i plastpärm, funkar perfekt.

En bra inbunden kartbok är Uranometria, och ett alternativ till utskrifter från CdC (eller annat planetarieprogram) kan vara att kopiera sidorna och sedan sätta kopiorna i plastfickor.

M v h
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Tips på bra stjärnkarta

Post by Jonas »

Interstellarum Deep Sky Atlas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips på bra stjärnkarta

Post by Hans Bengtsson »

Interstellarum är också en snygg atlas - men den har fått mycket kritik för att den inte alls är fukttålig trots att fältversionen enligt reklamen ska vara det. Sidorna klistrar ihop ifall atlasen används utomhus när det är fuktigt. Och något annat kan man heller inte förvänta sig. Det skulle inte gå att till rimligt pris sälja en stor stjärnatlas som klarar ett fuktigt utomhusklimat.

Det som gäller är plastfickor eller egen laminering (men plastfickor är mera praktiskt).

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Allmänt”