M31 Andromeda - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 19x30, 30x120, 16x240 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 350D
Kommentar: Här är den tidigare M31 som jag visade i mosaikform med dålig passning. Här är de centrala delarna utklippta. Precis som M33an tidigre har jag använt en kombination av DSS och Fitswork. Automatiken klarade inte av att passa ihop nedre högra hörnet annars gjorde DSS ett bra jobb. Har nu kombinerat 3 olika exponeringar för att hantera Andromeda galaxens höga dynamik. 30, 120 och 240 sekunder. Dock ser man att nivåerna inte riktigt matchar på de högsta nivåerna som i galax centrum. Det är där 30 sekunders exponeringarna kommer in, kanske gapet mellan 30 och 120 sekunder var för stort. Får undersöka vad som går fel. Tyvärr vet jag inte exakt vad DSS gör när man blandar olika exponeringar, det borde automatiskt bli rätt men det kanske är att lita för mycket på DSS. En annan möjlighet till felkälla är att jag än så länge inte har några flats att kalibrera med, den här bilden är ju uppbyggd av två grupper av exponeringar som låg olika positionerade och därmed får centralpeaken olika nivåer. Ytterliggare en sak man kan misstänka eftersom det blir en röd ring är att den gröna och blå kanalen har klippt tidigare.

Mer färggrann blev den i varje fall. Mer noggranna tagningar framöver och ev. laborera med kombinationer av olika iso inställningar för att få upp dynamiken, iso400 och iso1600 har jag labbat med lite tidigare.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Börjar se bra ut! Dock är det en massa lila halos runt stjärnor. Är det pga teleskopet eller nåt som gått snett i processningen?


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej.
Problemet ligger mestadels i att stjärnorna är överexponerade. Hade tänkt det inte skulle blivit så eftersom jag tog med olika exponeringar. Kanske för att jag gjorde stackningen i dss. Det är skarvarna i nivå som blivit fel. Men lägger inte ned mer tid på den här bilden då en massa andra saker gick snett också.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”