M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangulum Galaxy
Exponering: 15x120, 12x 240 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Den sista av de bilder jag hann med den kvällen. Nu hade jag bättre koll på fokusen samt att guidningen stabiliserade sig något bättre. Inte mycket till spår av koma nu tycker jag, kanske inte behöver ge mig på den tidsödande finjusteringen av detta. Det är i princip inte croppad något utan hela fullframe området syns. Nära en timmes exponering, men hade behövts mycket mer. Några riktiga dammblaffor följde med på köpet men kul ändå för tidigare har jag inte kommit nära detta, nu under mörka förhållanden och en snart intrimmad utrustning så skall det väl bli en trevlig vinter.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by AndreasW »

Hej Lars,

Kul att du börjar få ordning på utrustningen, det ser riktigt lovande ut. Stjärnorna ser bra ut. Lite äggformade kanske (alla i samma riktning, guidning/polinställningen kanske inte var perfekt?).

Har du funderat vidare på nån ny kamera, din 5D har ju en del år på nacken, en nyare kamera borde ge ett lyft (att ha en bra dammreducering är tex underbart, gör i princip aldrig rent min kamera manuellt och har i princip bara haft noterbar dammfläck en gång på två år).

mvh

Andreas
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Jo äggformen kommer från guidningen. Polinställningen är bättre än 10 bågminuter. Jag hade satt dithering lite väl högt, skalan har ingen direkt koppling till hur många pixel den förflyttar. Nu blev det nog minst 50 pixel kanske 100, då tar det tid för regleringnen att stabilisera in positionen igen och det hade behövts en längre fördröjning. Men det är ju enkelt ordnat. Räcker med 10 pixels förflyttning i snitt. Monteringens kugg anliggning skulle nog må bra av en justering samt rengöring och infettning.

Det är intressant med kameran, den här gamla 5D har rekordhögt FW capacity, typ 80000e- och den lämnar väldigt lite påverkade raw filer. Denna dynamik skulle man kunna utnyttja genom att kombinera säg iso1600 där unity gain ligger med iso400 och därmed få väldigt bra dynamik i datat, tror dock tyvärr att den är lite för olinjär för att det skall bli bra, de test jag gjort hittills tyder på det. Brus och heta pixlar finns i ganska höga nivåer. Men om jag gissar rätt är det relativt högt även på modernare kameror också, men de har kraftfulla processorer som kan mappa alla defekta heta pixlar och få bort de samt en mild brusreducering även på raw filer. Men det är bättre att få ut filen utan denna extra manipulering, det är ju en astro bearbetning av data jag vill göra inte en foto behandling. Vidare att den just inte har dustremove gör att jag kan ta bort samtliga filter och nå sensorn direkt förutom skyddsglaset. Dock har skyddsglaset ett lågpass (spatialt) filter på ytan i den ena ledden, den andra riktningen sitter på IR filtret. Får läsa på om detta, kanske går det att polera eller med kemikalier få bort även detta. Eftersom denna kamera inte representerar något värde idag kanske jag ändå gör ett försök och bygger om den, kan jag samtidigt få bort spegeln så jag slipper vinjetteringen från den så blir det ganska intressant. Men det finns ett riktigt stort problem som jag inte löst, den tappar ofta kontakten över USB och är riktigt känslig på USB kabelns kvalité. Kamerans stora pixlar, 8.2my är ju en fördel när det gäller att samla fotoner, den har dock inte microlenses. Sammanräknat har den ganska låga QE på 25%. Stora pixlar har den nackdelen att refraktorns upplösning inte utnyttjas, tänkte då att Sonys spegellösa A7R med fullframe sensor med många pixlar skulle bli en bra lösning, men som du kanske läst har ju Sony tyvärr förstört raw filerna med manipulation av datat. Nu lär vardagsfoto ersättas med en Canon 6D, så får väl se hur den presterar innan jag beslutar vad jag skall satsa på. Kul att testa egna ideer är det i varje fall.

QHY har ju kommit med en massa nyheter, får väl se var de hamnar prismässigt: http://www.qhyccd.com/" onclick="window.open(this.href);return false; skulle ju ge helt andra möjligheter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by Robert Habolin »

snyggt! lite flats så får man ju bort dammet.. men hur som snyggt ändå.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by bjorsa »

Den ser fin ut å den vill man ju prova men nu är ju molnen tillbaka de som var så fint ett tag men till helgen skall det ju spricka upp då måste man ju ut å spana ,snyggt fotat
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Tack för kommentarerna, men det skall bli bättre framöver när fler detaljer faller på plats.

Jag ska nog ge mig på M33 igen. Då med bättre intrimmad guidning samt kanske även 8 minuters exponeringar. Nu är det för varmt för kameran med så långa exponeringar men när kylan sätter in och en riktigt mörk natt bör det gå. Blir den bra då skall jag lägga ned lite tid på bildbearbetningen också, Peter Rosen testade lite på den här och det gav ett fint resultat.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by Init4theimaging »

-Go Lars!!

Kul att se att det rör på sig i rätt riktning :good:

Mvh,
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Med anledning av det som diskuterats i trådarna nyss om DSS gjorde jag ett litet test. Har inte använt DSS på länge då någon bugg gör att det inte fungerar med flats och min kamera. Här jag bara använt darks och bias och då går det bra. Såg tidigare att alignen kunde vara bättre på denna m33 bild med fler ref stjärnor. Det är lite bökigt i Fitswork men DSS hanterar det galant med så många gemensamma ref stjärnor som den hittar. Nu la jag dessutom till ytterliggare exponeringar jag hade liggandes från samma kväll, 15st 120 sekunders.

Jag har låtit DSS ta hand om kalibrering med darks och bias och sedan stackat med de två olika exponeringarna, lite som HDR teknik på samma gång. Sedan har jag tagit in 32 bitarsfilen i Fitswork och gjort lite enklare justering av nivåer med point, ganska nära en gamma 3 kurva, lite justering av den röda kanalen i botten. En flatening av bakgrunden gjordes också. Det går att göra mycket mer om man vill, men då kanske man exporterar denna som en 16 bit tiff och går vidare med ett fotoprogram. När man exporterar som en 16 bit fil bör man klippa av alla lägre nivåer som inte använts likaså alla toppar. Det är ju bara störningar och dumt att låta de ta upp det dynamiska området nu när man minskar i dynamik/upplösningsnivå genom att gå ned i 16 bit.

Såg nu att något turkosblått framträdde i övre högra kanten av galaxen, har inte hunnit kontrollera vad det är, kanske någon har det i huvudet? Möjligen bara en effekt av min råa justering vid editeringen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”