Stephen Hawking i Stockholm - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Stephen Hawking i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Stephen Hawking i Stockholm
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 85/1,2
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Nu i kväll var Stephen Hawking i Stockholm och höll föredrag på temat "Quantum Black Holes" i Waterfront Congress Centre.
"Takashi" och jag var 2 av de 3.000 förväntansfulla åhörarna.
Imorgon kommer han att presentera sina senaste forskningsresultat på en vetenskapskonferens med ett 40-tal världsledande fysiker.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
freddeg
Posts: 42
Joined: 2007-02-09 08:43:34
Location: Örnsköldsvik

Re: Stephen Hawking i Stockholm - Peter Rosén

Post by freddeg »

Det skulle ha varit väldigt intressant att få vara där och på plats se och höra hans ord om Svarta hål.
En av vår tids giganter inom fysiken i mitt tycke!
Mvh.
Göran Fredriksson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Stephen Hawking i Stockholm - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ja, det känns som en stor händelse att ha fått närvara.
När han kom in på scen så mottogs han nästan som en rockstjärna med stående ovationer.
Den syntetiska rösten som används känns väldigt SF och märklig och jag läste att den är från 80-talet.
Idag skulle det lätt gå att få den att låta mera människolik men jag läste att Stephen Hawking är så van och bekväm med den så han vill inte ersätta den! Det har väl också blivit lite av hans signum och del av hans humor.

Den nya forskningen han presenterade går bl. a. ut på att svarta hål egentligen kanske inte är så svarta som man har trott och att informationen av det som försvinner in inte nödvändigtvis går förlorad utan kan eventuellt komma ut igen i vårt eller ett annat universum.

/*Peter R

Return to “Bilder”