M31 Andromeda - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 16x 240sek, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Hann göra en test till under den fina natten. Riktade nu mot M31. Hade redan tagit några bilder kvällen innan. Objektet går lite utanför sensorn så tog var sin halva resp. natt. Här ihoplagd utan att croppat bort distoriserade och vinjetterade kanter för att visa hur det ser ut. Ser så här efteråt att det hade varit bra med en ref. punkt till vänster om galaxen. Passar inte riktigt ihop pga distorsion i optiken, uppdaterad: har nu lagt in en extra ref point.

Antagligen kan man reducera koman med ett annat avstånd på adaptern. Justerar det med bladmått så att jag har bra precision över det och kan hitta tillbaks till det ursprungliga läget om det skulle visa sig vara det idealiska. Bilden har bara den allra enklaste justering samt kalibrerats med darks. Sigma stackad. Att stjärnorna i centrala delarna inte är riktigt runda beror på guidningen som jag hoppas få bättre trimmad till näst gång, har inte hunnit stabilisera sig efter ditheringen.

Trevligt att ha kommit så långt efter alla timmars slit med optik, mekanik och dator.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag förstår inte riktigt vad du gjorde med denna bild. Hade du adapter i den ena bilden men inte i den andra, eller ser vi resultat av förflyttningstest? Hur skulle du annars få ut olika storlekar?
Själv såg jag inte att stjärnorna inte var helt runda, såg dock en annan sak som jag undrar över.
Stjärnorna i nedre delen av bilden har vertikala spikes, medan de starkare stjärnorna i vänstra delen av bilden har runda "spikes". Vad kan detta bero på?

Roligt att du är igång och kickar efter alla modifikationer med alla komponenter!
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromeda - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej (Martin?)!
Ja det är verkligen kul att kunna börja använda utrustningen under mer gynnsamma förhållanden, men än återstår mycket fintrimmande. Bland annat avståndet mellan flatfieldcorrector och sensor, den skall ju klara 42mm i imagecircle och här når jag cirka 35mm med acceptabel kvalité. Nu har jag avståndet 73.5mm som det skall vara för detta teleskop, tydligen inte det optimala. Antingen får man prova sig fram, eller så kanske det finns något smart program som kan analysera bilden och ge vägledning hur stora förflyttningar som behövs och åt vilket håll. Någon sm vet om något verktyg att testa?

Först undrade jag vad du menade med olika storlekar. Men ser nu när jag tittar igen att det blir en synvilla som får det att verka som en mindre fyrkant inuti den stora. Men det är två bilder i samma storlek som är diagonalt förskjutna för att få med hela galaxen. Skall man dock göra en riktig mosaik måsta man skära av ytterkanterna på bilderna så man får bort vinjettering och distorsion. Difraktionspikar eller strålar uppkommer när öppningen inte är rotatinssymetrisk. Nu efter modifieringen som blev väldigt lyckad återstår kamera husets schakt in till sensorn. Det är för litet och rekangulärt. Att det blir oilka difraktionsmönster på olika delar av sensorn beror nog i huvudsak att ljuskonen kommer in i olika vinklar till sensorns olika delar och därmed har lite olika struktur på "hålen" att ta sig igenom.

Pointingen med Astrotortilla underlättar otroligt mycket och gör att jag sparar mellan 30 till 60 minuter att få teleskopet att peka rätt.

Drift align med PHD2 går på 5 minuter, otroligt bra.

Motorfokusen fungerar som en dröm, temperatur kompensationen har jag kvar att fullända dock.

Flatfieldcorrectorn är nog bra, den har ju dessutom en 0.75x reducer och då blir det mycket svårare att få bra med fullframe.

Montering och datorstyrning underbart väl fungerande.

Kameran får man väl byta ut så småningom, men blev ju ganska bra i alla fall. Mest irriterande är alla heta pixlar, men går säkerligen att reducera med mer exakta darks. Några flats har jag inte hunnit ta sedan ombyggnaden. Mina planer på en Sony A7 serie kamera får jag nog tyvärr skrota med nuvarnade problem de har.

Hur går det med dina projekt föresten? Lättviktsstativ med motordrift har jag för mig det varit funderingar på. För nu hade du en EQ5 som inte kommer med ut eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”