M76 Hantelnebulosan - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M76 Hantelnebulosan - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M76 Lilla Hantelnebulosan
Exponering: 25x 120 sek, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Nu slår jag rekord i exponering, hela 120 sekunder och skulle fungera med 240 sekunder också. Det är en hiskelig skillnad mot balkongfotandets 30 sekunder hemma. Roligt att få testa hur adaptrar och annat som jag byggt eller modifierat ger för resultat. Bilden är minimalt croppad. Den tidigare vinjetteringen av prismat till autoguidern är som bortblåst. Dessutom fick jag upp ljusstyrkan till guide kameran på samma gång nu när inget blockerar, möjligen kan jag skjuta in den någon mm mot optiska axeln utan att få problem och då få ännu något mer ljus in till guide kameran. Objektet då, jo M76, en planetarisk nebulosa låg lämpligt till för testfotot. Jag hade 680mm i fokallängd, men för ett sådant här objekt kunde man gärna haft några meter. Ingen speciell bildbehandling gjord, bara darks kalibrerad och en gamma pålagd samt. Vid dessa exponeringstider och med temperaturer på 15 grader ger min gamla kamera väldigt många heta pixlar. Men med dithering och sedan sigma stackning försvinner de utan att man behöver göra något speciellt, även satellite spåren försvann med denna hantering. Om man zoomar in ordentligt och studerar hörnen ser man lite koma fel. Jag har byggt mina adaptrar så det går att fintrimma avståndet, kanske det går att reducera och få bort det man nu kan se, det är justerat till ca inom en 1/10 mm enligt vad databladet säger att det skall vara, 73.5mm totalt mellan flatfieldcorrectorn och kamerans sensor. Darksen skillde några grader så även det kan bli bättre. Vid ditheringen satte jag det väl högt, 5 i PHD2, gav onödigt långa förflyttningar och guidningen fick lite självsvängningar vid återjusteringen, skall minska det till nästa gång och fintrimma parametrarna också, ca 1 subphoto av 20 blev förstörd pga dessa svängningar. Ett kvarstående problem är att kamerahuset ger vinjettering från spegeln i uppfällt läge, men det går inte att göra så mycket åt, jo man kan ju ta bort spegeln förstås. Kameran känner säkerligen av detta och går då i låsning, men det kanske går att gå förbi. Men nu är min kamera inte den bästa så den skall bytas ut så småningom mot något mer lämpligt.

Kul att fota under en mörk himmel, men ryggen värker efter allt släpande på utrustning.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”