Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Post by mikaelanderlund »

Det känns fantastiskt bra att du hänger på visuellt :good: ! Loggar du observationerna på Deepskylog är det ännu bättre. Tyvärr är vi är inte många som dokumenterar våra visuella observationer på Internet men kanske vi kan bli fler och bättre på detta. Våra grannar i öster (finnarna) och flamländarna är mycket bättre på detta. Personligen tror jag att det visuella observerandet långsamt är på väg tillbaka eftersom det ger en mycket mer direkt upplevelse av stjärnhimlen än observationer framför datorn. Missförstå mig inte det ena utesluter inte det andra, jag jobbar en hel del med iTelescope och gillar detta skarpt men när det kommer till upplevelsen är det visuellt som gäller.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Post by Torbjörn »

Det är säkerligen rekord med 109 objekt från Sverige :good:

104 Messierobjekt har jag kommit upp i här uppifrån Bohuslän, de sydligaste är M62 och M83 och de var inte lätta. M62 såg ut som en svagare variant av M19, och M83 betedde sig väldigt mysko i turbulensen vid horisonten. Den pulserade: Ett centrum kondenserade och sedan upplöstes hela objektet, försvann, återkom, centrum kondenserade, upplöstes, försvann osv.

Jag tänker försöka med M54 och M55 nu i augusti men det återstår att se om det är möjligt så långt norrut. Min latitud är 58.05 grader.

Intressant att se att Bob H har lyckats se M7 från den latituden. Undrar vad som är rekordet?

För att se så sydliga objekt behöver man nästan en speciell obsplats för detta syfte...

Deepskylog är en verklig tillgång i de här sammanhangen tycker jag.

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Post by Bengt »

Hej!
Jag är nog benägen hålla med att det känns såsom visuell astronomi börjat få ny fart i Sverige.
Jag instämmer de mest fantastiska stunderna genom åren har varit med ögat mot okularet.

Astrofoto är fortsatt fascinerande hobby inte minst genom alla mjukvarumöjlighter man har idag men samtidigt är den på väg bli mer och mer artificiell på gott och ont. Det är väl så att vissa delar går upp och ned genom åren och just ha fokus på att träna upp sig bli duktig visuell observatör känns som en rolig utmaning.

Om några dagar får jag min dobson plattform som kommer underlätta mina staplande försök rita av lite vad man ser. Jag lär aldrig bli en mästare inom detta men det är skoj avkoppling har jag märkt och en utmärkt metod registrera mer av det man ser.
Bengt
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Post by mikaelanderlund »

Det här med att skissa av objekten får inte bli för mycket prestation. Då blir det inte kul utan syftet med skissen är att med några enkla redskap (papper, penna och en topps) dokumentera detaljer man ser när man skissar. Av någon egendomlig anledning tycks man se fler detaljer när man jobbar med objektet. Nästan alla mina arbetsskisser är väldigt slarviga. Några arbetsskisser leder någon gång till en mer avancerad variant som jag slutför och förbättrar på min kammare. Men generellt är mina skisser mest streck, prickar och diffusa grafitfläckar. Någon gång tar jag även ett snabbt alt/az foto med en exponering på ca 20-40 sekunder. Detta kan ge en hint av vad man ska leta efter visuellt.

Torbjörn, det ska bli kul att höra om du kan få M54 och M55. Något mer än en diffus suddighet vid teleskoprörelse ska man nog inte vänta sig.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:
104 Messierobjekt har jag kommit upp i här uppifrån Bohuslän, de sydligaste är M62 och M83 och de var inte lätta. M62 såg ut som en svagare variant av M19, och M83 betedde sig väldigt mysko i turbulensen vid horisonten. Den pulserade: Ett centrum kondenserade och sedan upplöstes hela objektet, försvann, återkom, centrum kondenserade, upplöstes, försvann osv.

Intressant att se att Bob H har lyckats se M7 från den latituden. Undrar vad som är rekordet?

/Torbjörn
Jag läste nyligen i The Webb Deep-Sky Societys tidskrift The Deep-Sky Observer om en brittisk amatör som hade sett M7 från Skottland. Kunde det vara möjligt? Jo, han obsade från Skottlands sydligaste udde, Mull of Galloway, över den Irländska sjön, från latitud 54.6.

Torbjörn, du kan mycket väl ha nordlighetsrekordet för M62 och M83!

/Timo K
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Post by mikaelanderlund »

timokarhula wrote:
Torbjörn wrote:


Torbjörn, du kan mycket väl ha nordlighetsrekordet för M62 och M83!

/Timo K
Coolt! :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Observationsrapport från Skåne: Hindberget

Post by Torbjörn »

Tja det vore ju festligt om jag hade ett sådant rekord :D men jag är ju samtidigt nyfiken på om någon mer har sett dem så långt norrut. Instrumentet var i båda fallen ett 200 mm SCT med GoTo.
Tilläggas kan att de tre stjärnor som utgör en krokig linje alldeles öster om M83 faktiskt var ganska lätta att se och var till stor hjälp för att hitta M83s exakta position.

Jag observerade på precis samma sätt som den brittiske astronomen som såg M7 från Skottland, fast rakt söderut över Skagerrak från Hälleviksstrand på västra Orust, på optimalt klockslag ungefär vid nymånen i april och hade säkerligen en del tur med vädret...

Att skissa tycker jag är det bästa sättet att försöka få grepp om svaga objekt eftersom det är så svårt att få en samlad bild av dem visuellt. Jag har med enkla skisser flera gånger lyckats identifiera öppna stjärnhopar dagen efter obsen genom att leta bilder och skisser på nätet, spegelvända dem, vrida och jämföra med skissen.

/Torbjörn