Solnedgång med Venus ? - Björn Schubertsson

Bilder från galleriet
Post Reply
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Solnedgång med Venus ? - Björn Schubertsson

Post by bjosch »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solnedgång med Venus ?
Exponering:
Fotograf: Björn Schubertsson
Teleskop: Canon EF 300 L USM
Kamera: Canon 70D
Kommentar: Tog den här bilden i rakt västlig riktning kl 21:55 igår. Långt ut åt vänster syns något som kanske? är Venus.
Tog fler bilder under c:a 2-3 min och alla visade den lilla halvmånen, vilket utesluter molnskugga. Tiden och riktningen stämmer, vad tror ni ?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Solnedgång med Venus ? - Björn Schubertsson

Post by staffastro »

Eftersom du verkar ha solen under horisonten ungefär mitt i bilden kan det ju inte vara Venus, som är 35 grader åt vänster?!
Staffan S-m
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Solnedgång med Venus ? - Björn Schubertsson

Post by bjosch »

Precis, så var det. Solen låg under horisonten ungeför rakt under det lysande, dimmiga molnet på bilden. Jag har sedan använt mig av Stellarium och lagt tiden exakt vid fototillfället. Sedan har jag roterat väderstrecken så Öster blir min vy som tittare.
Får då Venus ganska exakt där, den lilla "skäran" syns på bilden. Även tiden stämmer, både med Solens nedgång och var Venus borde vara kl 21.55.
Vad är det som jag tänkt fel på, jag har ingen prestige i att bli rättad, men jag hoppas du kan förklara var jag tänkt galet.
mvh Björn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solnedgång med Venus ? - Björn Schubertsson

Post by Peter R »

Hej Björn,

formen på skäran stämmer inte riktigt med Venus. Jag skulle undersöka om det kan vara någon form av reflex (flare).
Det brukar vara den vanligaste förklaring till planeter som "dyker upp" på bilder i solnedgången.
Det som talar emot i ditt fall är att solen har gått ner under horisonten. Som bekant kan moln anta väldigt många märkliga former så det kan vara en molnrundning som är belyst. Om du har fotograferat under flera minuter så kan du skapa en timelapse och se om formen driver iväg med övriga moln eller om den följer ekliptikan ner mot horisonten, alltså följer i solens bana.

Men det som absolut talar emot att det skulle vara Venus är som Staffan nämner att Venus befinner sig 35 grader från Solen och med ditt objektiv har du en bildvinkel på ca 4,5 grader, dvs ungefär 1/10.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Solnedgång med Venus ? - Björn Schubertsson

Post by Hans Bengtsson »

I samband med solnedgången kan man ibland se ljusa fläckar i molnen, beroende på att dessa molndelar (kanske toppar på konvektiva moln) fortfarande är solbelysta medan andra delar ligger i skugga. Det är inte så ovanligt, och är en tänkbar förklaring i detta fall. Om solen hade funnits med på bilden skulle jag istället tolka det som en spöksol som uppstått i kamerans optik.

Venus kan det inte vara, som tidigare påpekats låg den långt utanför bildkanten.

M v h
Hans Bengtsson
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Solnedgång med Venus ? - Björn Schubertsson

Post by bjosch »

Jag böjer mig för kunskapen och tackar för hjälpen med att avfärda detta slumpfoto på solnedgången som en lyckträff på vår granne.

MVH Björn

Return to “Bilder”