NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7000 Nordamerikanebulosan
Exponering: 48*2min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: I väntan på kommande astrosäsong lägger jag ut förra årets fångst av NGC7000. Hann inte med mer än ett par försök och fick ihop totalt 1h 36 minuter. Detta var med AstroTracen så i år hoppas jag på klar förbättring med några timmars exponering med 5-10 minuter subframes.

Stackad och delvis stretchad i Pixinsight, slutbehandlad i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Du har alltid så imponerande och vackra bilder som du lägger upp här. Så är det också med denna nebulosa. När jag detaljstuderar den ser jag dock något märkligt. Jag har då bilden i maxupplösning. Om du tittar i en triangel undertill längs hela horisontallinjen och likaså i en triangel till höger längs hela vertikalen. Du ser att i dessa trianlgar har bilden en helt annan karaktär, bland annat pixlar som är helt svarta i ljusa områden. Det är som om hela stacken inte överlappat helt och hållet. Har du någon förklaring till det?

Jag har nog sagt det förut, men du har satsat väldigt rätt på din utrustning, Canon lins som är klar för fullframe den dag du vill ha det och utrustningen är lätt så den blir högst portabel. Min refraktor som är ca dubbla fokallängden och något ljussvagare väger tillsammans med EQ6 stativet, batterier och lite andra grejor närmare 70 kg. Den längre fokallängden gör också att polaralign måste ske med högre precision och autoguidning. Den fördubblingen av fokallängd jag har reltivt din har nog inneburit 5ggr kostnaderna och säkert minst 10ggr mer meckande. Nej jag kanske inte skulle vilja vara utan denna utrustning men ibland hade det ju varit kul om det hade blivit lite mer fotande istället för meckande och släpande på tung utrustning. Blir kanske en light version i framtiden som komplement, har ju en trevlig Sigma 150mm f2.8 att bygga upp något runt. Egentligen är ju tanken om det blir ett fast observatorium någon gång att ha både 150:an och 600:an på samma montering med varsin kamera och köra parallellt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ha ha, dina ögon lurar man inte Lars :)

Du ser helt rätt. Det där är en effekt av att bilderna togs vid två tillfällen med dålig korrelation på kameralutning. De områden som sticker ut är bara ca 28 minuter exponering och därför framträder brus mm kraftigt där. Har försökt korrigera så gott det gick.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC7000 Nordamerikanebulosan - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Ok då förstår jag, men intressant för man kan ju nu studera om det lönar sig att exponera lite längre. Ser jättebra ut ändå, jag brukar alltid ha sensorns långsida linjerad med dec-axeln även om det inte alltid passar motivet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”