NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 1 s @ f/5,6
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: AF Nikkor 50/1.8 D
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Efter en fin upplevelse med Venus och Jupiter i konjunktion så dök det upp vackra NLC moln upp på himlen. Dock så syntes de svagt, därför beslutade jag mig för att fortsätta mina experiment med att fota NLC med mitt 52 mm B&W polarisationsfilter monterat på mitt 50 mm f/1.8D objektiv. När jag vridit in polarisationsfiltret för bästa möjliga kontrast så syntes de plötsligt mycket bra i live-view läget och i sökaren. Efterbehandling i Lightroom 5.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by Jonas »

Hej Christoffer,
Intressant! Jag har ju sett din förra jämförande test med polfilter men det är väldigt svårt att se hur mycket bättre det blir. Har du själv en uppfattning om hur mycket det hjälper?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Det hjälper framför allt när det är svaga NLC moln och man vill lyfta fram kontraster. Hur mycket det hjälper är svårt att svara på, jag vet inte riktigt i vilket mått jag ska mäta hur mycket bättre det blir. Det kanske blir dubbelt så bra eller något i den stilen, framför allt så kan man få fram en större utsträckning av molnen. Det kräver dock ett polarisationsfilter av riktigt hög kvalité för att få ett bra resultat. Små filter är billigare än stora och därför håller jag mig till 52 mm diametersfilter. B&W är det märke som jag känner till som gör bland de absolut bästa filtren.

Här är det polfiltret jag använder.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1081471

Nackdelen är att man kan svärta ner himlen olika mycket över fältet, jag har t ex klippt bort ett hörn i denna bild som blev väldigt mörkt. Ibland funkar det bättre och ibland sämre.

Om du inte har använt ett polarisationsfilter eller vet riktigt vad man har det till så rekommenderar jag dig att se denna video som är mycket bra och instruktiv. Jag brukar titta på hans videos och han har många bra fototips att komma med. Jag själv har lärt mig en del på det sättet.
http://nikonrumors.com/2014/07/26/how-t ... lter.aspx/

T ex så omnämns mitt problem med olika himelsljus med framförallt kortare brännvidder än 35 mm. Själv har jag bara ett fast 24 mm f2.8D och ett 50 mm f1.8D objektiv som filtret passar på. Jag är sugen på att investera i ett 35 mm Ai-S eller helst ett D-objektiv som filtret oxå skulle passa på.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by Jonas »

Tack för svar.
Jo, jag har Hoya:s cirkulära, roterbara polfilter med 52 respektive 72 mm filtergänga men har aldrig testat dem på NLC.
B&W:s filter, är de roterbara? Kan inte se i beskrivningen om de är det. Om de är det, kan du testa med 0 eller 100% effekt på samma motiv. Ska testa själv vid tillfälle.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

B&W är roterbara. Jag ska testa nästa gång det finns NLC moln för att visa skillnaden mellan 90 graders rotation. Hoya är väl inte fy skam det heller? Det finns ju billiga kinaprylar på ebay som är mindre bra. Man får oftast det man betalar för, ibland har man tur och fyndar något begagnat :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Ett kul experiment vore att ta två bilder på samma objekt med pol filtret vridet 90 grader mellan exponeringarna. Med rätt bilbehandling kan man få fram riktningsgradienten på polariseringen. Väldigt tjusig bild för övrigt Stoffe!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”