Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Konjunktion Jupiter-Venus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: 45' separerade de båda planeterna igår när de dök upp på den vackra kvällshimmeln.
Ikväll ligger de som närmast på bara halva de nseparationen, 22'.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by jorand »

Fin komposition Peter. Nu är det bara att hoppas att molnen håller sig borta i kväll. Enligt gällande prognos för Norrköping finns det vissa förhoppningar om att kunna observera konjunktionen.

Hälsningar Jörgen
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by stoffe »

Snyggt Peter! Hoppas du även får uppleva fenomenet ikväll på himlen. Tänk om man någon gång kunde få fotografera två planeter med planetteknik i samma synfält, det vore något :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det ser lovande ut ikväll, både för Stockholm, Norrtälje och Uppsala :D
Jag tog även några bilder med 2x teleförlängare och då ser man tydligt Venus fas och Jupiters tillplattade form.
Så det ska nog gå att få med Jupiters ekvatorialband och eventuellt månar ikväll om man går upp något i förstoring.

/*Peter R
Detalj i 100% vid 400 mm.
Detalj i 100% vid 400 mm.
_MG_4286-2M.jpg (479.3 KiB) Viewed 3457 times
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by stoffe »

Vädret var fint här jag följde planetparet med 20x80 kikare, dock kunde jag inte skymta till några månar. Däremot kunde jag skymta till ekvatorialbanden visuellt. Det fick jag dock inte till med min kamera.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Fin bild Peter :good:

Planeterna skymdes av moln för mig igår men jag gör ett nytt försök ikväll. Ha tittat en del på dem på sista tiden.

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Jag följde den täta Jupiter-Venus konjunktionen med ett 10-tums RC-teleskop. Det var fascinerande att se de båda planeterna samtidigt i teleskopets synfält. Jag provade att testa den högsta förstoringen som jag kunde se dem samtidigt. Med 167x förstoring var båda planeterna nära synfältets kant. Det är den högsta förstoringen som jag kunnat se två planeter samtidigt med! Venus var en bländande tredjedels skära och Jupiter en blek, lite tillplattad skiva med två ekvatorialband. Kunde inte se några månar, troligen beroende på den låga höjden och sämre seeingen. Av någon anledning såg Jupiter aningen mindre ut än Venus. Kan Venus form (skära) ha bidragit till den illusionen? Samma effekt märkte jag redan i maj 1980.

Jag letade upp Regulus och Castor med GoTo. Castor syntes som en trång dubbelstjärna lågt över den NW horisonten.

Sista glimten av Jupiter och Venus fick jag med 7x50-kikare innan de försvann bakom en molnbank klockan 23:25. Deras separation var då 21' 52". Jupiter var förvånansvärt svår att skymta med blotta ögat trots att Venus närhet hjälpte till att finna den.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det regnade igår kväll men molnen skingrades senare så jag kunde få en riktigt fin visuell upplevelse av båda planeterna i samma synfält och följa dem ända ner till horisonten.
Jag håller med dig Timo att Jupiter såg mindre ut trotts att båda planeterna ska ha en synlig diameter på 32 bågsekunder.
Eftersom min ekvatorialmontering är på reparation hade jag tagit ut en manuell alt-azimutalmontering och efter lite trixande lyckades jag balansera min FLT-110 aporefraktor.
Jag kunde inte se några ekvatorialband på Jupiter och inte heller några månar men jag tror att jag lyckades fånga båda fotografiskt på bara 2° höjd över horisonten.
Jag ska bildbehandla klart senare idag och förhoppningsvis lägga upp någon bild.

/*Peter R

Return to “Bilder”