- Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

- Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 20sek iso 4000
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Orion Skyquest XT8G Dob
Kamera: Nikon D3
Kommentar: Beartooth pass norr om Yellowstone park strax efter månens nedgång. Riktigt fin himmel på 3300möh.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: - Ulf Strömquist

Post by Präriefoten »

Hej Ulf,

Riktigt härlig bild! Vintergatan måste ha varit mycket tydlig på sådan höjd och med en måne under horisonten. Jag avundas dig rikligt för sådana möjligheter. Kan du inte skriva mer och posta gärna några fler bilder från området?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

- Ulf Strömquist

Post by Martin F »

Underbar bild! Att Vintergatan syns så tydligt trots kvardröjande ljus från månen. Kanon!


Sent from my phone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: - Ulf Strömquist

Post by Jonas »

Härlig bild med bergen i förgrunden men det är inte en dobson du fotat med, eller hur? Ser mer ut som ett vidvinkelobjektiv.
Jag ska själv till Yellowstone inom kort och hoppas på lite bra bilder - både dag och natt! :)
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Hej

Nix, ingen Dob naturligtvis. Körde med min Nikon D3, ett Tamron 17-35 på 2.8 tillsammans med ett billigt stativ jag nödhandlade på Bestbuy dagen innan :green:

Borde stannat däruppe längre och inväntat bättre mörker, men vi var svårt jetlaggade och hade flera timmars bilfärd dagen efter. Jag ska kika lite bättre på materialet när jag kommer hem. Denna var snabbfixad i sängen runt 3.30 på morgonen.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jonas wrote:Härlig bild med bergen i förgrunden men det är inte en dobson du fotat med, eller hur? Ser mer ut som ett vidvinkelobjektiv.
Jag ska själv till Yellowstone inom kort och hoppas på lite bra bilder - både dag och natt! :)
/Jonas
Om du hinner så kan jag rekommendera en sväng upp på Beartooth pass. Kolla i valfri app hur månen står när du är på plats. Annars är det passet väl värt ett besök dagtid också. Makalös miljö.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...

Return to “Bilder”