Månen - Jörgen Andersson

Bilder från galleriet
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Månen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: 1/320 sek ISO 200
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 178ED/APO EMC
Kamera: Nikon D3s
Kommentar: I går inleddes höstsäsongen 2015 för mig genom ett visuellt pass. Eftersom himlen fortfarande är mycket ljus så koncentrerade jag mig på de ljusa objekten som var synliga, dvs månen, Venus, Jupiter och Saturnus. Jag försökte inte ens att hitta något ljusstarkt djuprymdsobjekt. Atmosfären var dock ovanligt lugn för att vara i juni vilket hade en positiv inverkan på de visuella vyerna. Naturligtvis var det lite värmedaller men inte så mycket som man skulle kunna ha förväntat sig. Jag använde förstoringar mellan 66 - 107 ggr. Trevligt att kunna observera i tunna lediga kläder utan att frysa! Sen dök de upp i norr...molnen. Jag tog då bort okularet och monterade på min Nikon för att ta några bilder på månen i primärfokus. Bilden som jag ha bifogat blev den bästa av fem bilder som jag han fotografera innan molnen skymde månen. Den aktuella bilden fotograferades med ISO 200 och med en slutartid av 1/320 sekund. Jag använde centrumvägd exponeringsmätning och lät kameran automatiskt bestämma vitbalansen. Bilden är sedan konverterat från NEF till JPG med Capture One 8. Ingen ytterligare bildbehandling gjordes.

Med hopp om många fina höstnätter framöver :-)

Hälsningar Jörgen

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Månen - Jörgen Andersson

Post by Jonas »

Hej Jörgen,
Vacker bild med naturliga färger och bra skärpa.
Härligt att vi går in i mörkret igen, eller låt mig säga så här; Jag hoppas vi får en fin sommar med sammetslena mörka och klara nätter.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Månen - Jörgen Andersson

Post by jorand »

Tack Jonas! Personligen tycker jag att bilden gör sig bäst när man inte förstorar upp den då den annars förlorar något i skärpa och upplösning. Det är svårt att få en skarp bild genom att enbart ta en enstaka bild med en kamera. Jag tror att atmosfären sällan är så pass transparent och lugn att man skulle lyckas med detta utan att stacka flera bilder ur en filmsekvens. Jag ska dock jobba lite med NEF bilden i Capture One och se om det går att åstadkomma någon förbättring.

På tal om klara nätter, jag hoppas verkligen att det blir klart den 30 juni när konjunktionen mellan Jupiter och Venus inträffar. Då gäller det att ha batterierna laddade!

/Jörgen

Return to “Bilder”