- Anders Wettergren

Bilder från galleriet
Post Reply
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

- Anders Wettergren

Post by Anders W »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: 1/1250 sek genom filter.
Fotograf: Anders Wettergren
Teleskop:
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Bildsekvens av solförmörkelsen den 20 mars 2015. Observationsplats: Arjeplog. Bilden är sammansatt av bilder tagna vart 5:e minut.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: - Anders Wettergren

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Jätte tjusigt montage du gjort på solförmörkelsen. visar ju väldigt tydligt förloppet. Vilken lycka ni hade att det var klart väder under hela förmörkelsen. Var det så också att den var lite mer total där uppe i norr?

Ett sammanträffa är att jag också gjorde ett sådant foto montage men på solförmörkelsen år 1999. Då var det film och det var sax och tejp som fick användas. Jag hade också valt fem minuters intervall. Den förmörkelsen var inte lika total, slutade där du fortfarande har tre steg kvar.

Vad hade du för objektiv och ev filter?

Grattis till din fina bild, är nog inte många som lyckades med det den här gången med tanke på vädret.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: - Anders Wettergren

Post by Anders W »

Objektivet var 200mm så det kunde inte bli så mycket detaljer på solen. Filtret framför var Baaders AstroSolar. Jag har alltså lagt till en svag färgton på solen.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: - Anders Wettergren

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
Imponerande att det blev så bra med den korta fokallängden. Jag hade ett ryskt teleobjektiv på 1000mm med okularförstoring, men som sagt det var på filmens tid. Jag letade upp min tråd med den förmörkelsen från 1999 och jämförde. Vad mycket mer solen blir täckt av månen vid tillfället då du fotograferade förmörkelsen. Hade man vetat att det skulle bli så klart fint väder där uppe hade man ju tagit bilen med utrustningen och åkt dit. Var det bara lokalt det blev så klart väder eller var det hela norrland tro?

Se här år 1999:
http://astronet.se/view_image.php?id=3020

ps.
Du har missat att lägga in rubriken på dina bilder. Det står bara ditt namn där, namnet kommer automatiskt. Det finns ingen rubrik på den andra bilden heller som du lagt upp så det går inte att skilja dom åt. Det kan du göra i efterhand. Just när det är bilder får du göra det både i forumet och i bildvisningsläget.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”