M82 cigarrgalaxen - per sabelström

Bilder från galleriet
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

M82 cigarrgalaxen - per sabelström

Post by pesa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 cigarrgalaxen
Exponering: L 10x300s,RGB 6x300sBin2
Fotograf: per sabelström
Teleskop: ASA N10
Kamera: Asus 460EX mono
Kommentar: Bra seeing, ca 2.5"
Lite äggformade stjärnor dessvärre. Kollimera en newton med bländare 3.6 är inte lätt.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M82 cigarrgalaxen - per sabelström

Post by Lazze »

Bilden är fin och skärpan verkar ha suttit perfekt och du skriver också att seeingen var bra. Trodde faktiskt du hade med lite h-alfa också när jag först såg bilden.
Däremot verkar histogrammen klippta för bakgrunden ser väldigt svart ut.

Och formen på stjärnorna känner jag igen ;) Men jag tror inte att huvudorsaken är kollimeringen utan att du fått någon form av tilt i utrustningen. Det är hysteriskt känsligt med de här snabba teleskopen.

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M82 cigarrgalaxen - per sabelström

Post by Martin F »

Kan hålla med Lasse om klippta lågdagrar men i övrigt en jättefin bild! Läge för en mosaik tillsammans med granngalaxen? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: M82 cigarrgalaxen - per sabelström

Post by pesa »

Hmm, ni har rätt angående bakgrunden. Var för snabb där...
Lägger upp ny variant.

Angående äggformen; jag trodde själv först att det var problem med poljusteringen eftersom jag kör utan guidning men testbilder tagna med 0.1s på ljusstarka stjärnor hade samma form.
Avvikelsen från polen är dessutom ganska liten, < 1*.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M82 cigarrgalaxen - per sabelström

Post by stoffe »

Snyggt jobbat Pesa! Vad kul att du är igång med alla prylarna! Vad kul med så fina resultat som du publicerar här :good:

Ang äggformiga stjärnor så kan det även vara klämd optik, jag hade min sekundärspegel något för tajt monterad i mitt GSO 8" f/4 teleskop (med utomordentligt dålig sekundärspegelhållare i plast som jag fick bygga om) och då fick jag stjärnor som såg precis ut som dina. Är det triangelform så bör det vara primärspegelns överfall som sitter för tajt mot spegelglaset. Jag kollimerar enbart med en specialbyggt cheshire med extra smalt hål så noga jag kan, sedan är jag nöjd. Med min 4-linsiga komakorrektor så får jag ett stort belyst fält där det inte är så känsligt att man hamnar något utanför centrum och med en liten sensor så brukar det inte vara så känsligt. Nu är jag långt ifrån någon expert på djuprymdsastrofoto men jag delar gärna med mig av de erfarenheter som jag har.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”