Explore Scientific Dobson?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Explore Scientific Dobson?

Post by Torbjörn »

Jag har suttit och tittat lite på nätet och läst om Explore Scientifics Dodsonteleskop, 12" (305 mm) och 16" (406 mm). Är det någon här som har erfarenhet av dessa? De verkar hanterbara för en person men jag ser att de har okularet på höger sida och att det dessutom sitter vågrätt vilket verkar lite ovanligt. Är det bra? Jag har själv inte använt dobsonteleskop så det är lite svårt för mig att bedöma.

Traditionella Dobson blir i de här storlekarna väldigt stora att ta med sig i bilen (i fallet 16" är det väl direkt tveksamt om det går) men de här är byggda som fackverk och kan transporteras i ett par lådor.

Vore intressant att höra lite om ev. erfarenheter och kommentarer.

/Torbjörn :)
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Explore Scientific Dobson?

Post by Timaoes »

Torbjörn!

Det var väl ES 16" som stod uppställt på VSP i vintras. Tyckte det såg riktigt intressant ut. Betydligt nättare än min bjässe. Utan att ha testat gissar jag att du mycket väl får med dig detta i bilen. Kolla dock så att det går att lyfta delarna själv utan att bryta ryggen, och att det går att montera ihop teleskopet med bara två händer (mitt teleskop är ett gränsfall i båda dessa avseende).

Vad sen gäller fokuseraren så gissar jag att man kan montera överdelen med fokuseraren både till höger och till vänster (fackverket är ju symmetriskt). Vinkeln på själva fokuseraren brukar man kunna justera efter eget huvud genom att lossa två skruvar.

/Johan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Explore Scientific Dobson?

Post by Bengt »

Jag fundera ett tag på den men blev inte klok på hur krångligt det skulle vara sätta digitala cirklar på den i framtiden Hitta ingen på nätet som gjort det. Så det blev det jag har nu istället. Det som verkar smidigt är hur man kollimerar den med ett stag framifrån.

Ts har precis tagit bort sin variant av 16" som verkade prisvärd med gso optik Undrar varför?

Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Explore Scientific Dobson?

Post by Torbjörn »

@ Johan: Jo det var nog en ES Dobson i Lysvik, stod och beundrade den en stund. Enl. Astrosweden kan man sätta den övre delen av tuben i 4 olika riktningar så man får fokuseraren på vänster sida men då kommer siktet nedåt...
Jag funderar vidare :)

@ Bengt: Jag tror att det är GSO-optik i den här. Du har en truss-tube 12" väl?

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Explore Scientific Dobson?

Post by Bengt »

Även jag letade efter info om spegel hos Explorer men kamma noll.
Jag valde denna
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ocato.html

När jag transporter den så lägger jag tuben i denna väskan http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... copes.html
Jag får utan problem plats med allt i min Citroen C4 .

Om astroswedens leverantör får loss tummarna och någon gång skicka dobsonplattformen som jag väntat på i över 2 månader så kommer jag även börja köra med denna plattform nästa säsong vid behov.



Truss är smidigare trycka in i en bil och ska man gå över 12" så är det nog nödvändigt.
Dock skulle mitt val ändå bli en hel tub med tanke på den Skånska fukten och allt ströljus som finns på min tomt.
Befriande skönt bara behöva lossa eller skruva dit två skruvar och lyfta in och ut dess två delar i mitt OBS när jag obsar från min tomt.

Skulle jag vetat jag skulle bli så biten av att upptäcka tjusningen med visuellt observerande så hade jag nog valt aningen bättre optik och kanske valt en Orion Uk tub från början istället ala 12" och satt dit En Argo navis på den. Men som ovan visuell observatör är det svårt avgöra hur bra eller dålig optiken är på det man har. Man kanske inte ska jämföra med en 10 rc : s stjärnor som har en spegel på 1/12 och ett helt plant bildfält med ett 100 graders okular .Beställde en paracorr i veckan som säkert kommer fixa till det bättre vad gäller koman.
Det som är intressant veta är om det går sätta dit en Argo navis på en Explorer dobson?

Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Explore Scientific Dobson?

Post by Torbjörn »

Trevlig tub. Det är väl ett sådant där "push to" system? Man knappar in ett objekt och sedan svänger man tuben manuellt till den rätta positionen med hjälp av koordinaterna? Funkar det bra? Jag använder ett Celestron C8 på Skywatcher EQ5 med GoTo i dagsläget som jag är supernöjd med men jag skall nu börja obsa Herschel 400-II objekten och då överväger jag att framöver skaffa ett större teleskop för vissa deep sky observationer. Vill dock fundera riktigt ordentligt innan jag slår till på något.

Jag vet inte vad man kan utrusta en ES dobson med i form av digitala cirklar och liknande. Det kanske tål att tänka på...

/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Explore Scientific Dobson?

Post by Bengt »

Hej Torbjörn!
Ja det är ett push and go och funkar suveränt bra.
Man bytar ett 9v batteri efter ca 50 timmar som går till handdator. Så,det där med strömmen tar slut är inget problem med ett sånt system. Tyst och smidigt system som passar mig utmärkt.
Dock är det så ibland på tex planeter vid högre förstoring och vid visning saknar man drift därför köpte jag en dobson plattform ha ibland.
Men även denna är strömsnål.
En annan finness är att ibland är man helt lost och vet inte vad man ser för objekt då trycker man på en knapp och får veta vad man ser.
Går även koppla upp mot tex dator.
Vad jag förstått funkar Argo navis på liknande sätt.
Goto är klart ett alternativ men står man som jag mitt i ett villakvarter ofta så är man inte helt bekväm med köra motorer mitt i natten som surrar och brummar då är detta är klart bra alternativ.
Eftersom man puttar objektet så upptäckter man ganska snart att man mer och mer kör utan handdator på gamla bekanta objekt och lär sig faktiskt stjärnhoppa på ett bra sätt med handdator som ett stöd (vid behov) kanske bättre än med ren goto. Så jag är bara positiv till denna lösningen.

Return to “Teleskop allmänt”