Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

Va hem till en bekant i början av veckan,fick syn på ett teleskop som låg på golvet i ett förråd och såg risigt ut.

Han skulle köra det till skroten sa han,det hamnade i min bil i stället :)

Komplett förutom okularhylla,jobbat med det i veckan nu och gjort ren det grundligt och kollimerat det och det är tillräckligt bra för att se dom 2 största banden på Jupiter när atmosfären lugnar sig ibland .Detta är en bird-jones omfattning och ger inte lika skarpa bilder som ett vanligt spegelteleskop med parabolisk spegel.. (Jämfört mot sonens Dobson med 150mm parabolisk spegel)



Tog ett högtalargaller som okularhylla och lite järntråd så länge tills jag hittar en bättre lösning,trevlig helg :)
Image
Image
Image
Image
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by Jonas »

Kul att du lyckades rädda ETT teleskop. Vi pratade faktiskt om det häromdagen; hur många oanvända teleskop som står undanställda och hur många som hamnar på tippen. En del av dem är säkert av hög kvalitet men, exempelvis efterlevande tror att det är skräp och slänger det. Tråkigt.
Hur som helst, bra att du lyckades rädda ett teleskop - även om det inte var ett Cave, Unitron, Takahashi eller annat värdefullt teleskop du lyckades rädda.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

Ute och kollat Jupiter och venus med det nu,rätt värdelöst för såna obsevationer för det blir som en diffus dimma över planeterna om man går högre än ca 60x..

Spelar ingen roll hur noga man kollimerar det,det blir likadant i alla fall...

Läst lite om dessa bird.jones omfattningar på utlänska sidor,dom skriver samma sak ungefär..

Funkar mkt bra på låga förstoringar om man kollar sjärnhopar och liknande,men till planeter går det inte..

Tog ut min skywatcher 102/500 och den var det inga problem med,ja lite färgfel blir det över 100x men inga problem att se banden tydligt på jupiter :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by AstroFriend »

Hej.
Gratulerar till fyndet. Nog för att jag brukar hitta fynd men något teleskop har det aldrig blivit.

Tuben verkar väldigt glansig på insidan likaså fokuseraren som sticker in. Du skulle nog kunna öka kontrasten avsevärt om du fick bort de reflektionerna. Kanske klä insidan med flock papper? Vore enkelt och billigt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

AstroFriend wrote:Hej.
Gratulerar till fyndet. Nog för att jag brukar hitta fynd men något teleskop har det aldrig blivit.

Tuben verkar väldigt glansig på insidan likaså fokuseraren som sticker in. Du skulle nog kunna öka kontrasten avsevärt om du fick bort de reflektionerna. Kanske klä insidan med flock papper? Vore enkelt och billigt.

Lars
Tack för tipset,ska göra ett försök :)

När jag kollade på Jupiter i går kväll så blir det bra kontrast och banden syntes tydligt och jag tittade väldigt snett in i okularet från kanten så bilden blev lite mörkare,dålig kollimerat är det inte för jag har testat på alla möjliga och omöjliga sätt men kanske är som du skriver att problemet är reflektioner.Mvh..
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

Tog det som fanns i mora,mattsvart papper på bokhandeln.Tror ni det blir nåt bättre?
Image

Hittade även den här olyckan som var nersläppt i fokuseringsröret runt den extralinsen,blank och fin på insidan.Gjorde en rulle av mattsvart papper nu i stället...

Image
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

Va ute och kollade lite med det nu,så här skarpa dagbilder har jag aldrig sett igenom det men eldopet kommer ju nån klar natt så jag får kolla hur venus/Jupiter ser ut :)

Tack astrofriend för ett bra tips :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by AstroFriend »

Om du märker en förbättring redan med detta svarta papper så kan det vara värt att ta ett steg till och införskaffa bättre matrial. Vanlig mattsvart papp har lite för slät yta för att bli riktigt bra.

Här är en leverantör:
http://www.edmundoptics.com/lab-product ... rial/1502/

Det finns flera, jag hade en länk till ett test som var bra, kan tyvärr inte hitta den nu. Men någon annan här kanske vet, och ev. om de går att hitta på närmare håll.

Det blir intressant att höra när du testat på någon planet om du märker någon förbättring.

Newtonteleskop har i regel sämre kontrast än refraktorer, bland annat för att det är svårare att sätta in lämpliga bafflar/avskärmingar i tuben, men flock paper är det enklare att nå bra resultat med det monterat på känsliga ställen. Jag har inte provat på just Newton teleskop utan andra instrument, men läst om andra som gjort det och fått bra resultat.

Det flock paper som jag hade var lite som sammet eller manchestertyg, men det finns andra konstruktioner.

Spidern som håller sekundären och ringen mot tuben, fokusröret som sticker in i tuben(både utvändigt och invändigt), själva teleskoptuben, specielt den ytan som är bakom okularet (motsatta sidan) är ställen som brukar ge ströreflekser.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Jag vet inte om det nämnts tidigare men för att hantera reflektioner i macro-sammanhang har jag använt ett material som kallas kontaktplast eller dekorplast från d-c-fix med svart sammetstruktur som finns på tex bauhaus, k-rauta eller i mitt fall en hobbybutik med panduros sortiment.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by wilt »

Kul projekt!

Apropå att rädda teleskop från förgängelsen: har ni sett den här storyn?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

Nu så har jag nog löst problemet med oskarp bild på ljusa föremål,efter mkt fipplandes så kom jag på att om jag blockerar det inkommande ljuset med 2/3 så blir bilden klockren i alla fall på gatlampor...

Gav mig på skyddslocket (bara dra över en plast när man inte använder det)

Kollar jag en lampa utan detta lock och sen med är skillnaden markant,med locket där är bilden knivskarp....

Borde ju funka på samma sätt med Jupiter/venus/månen :)
Image

Ps,blev en lucka i molnen så jag slängde mig ut :)

Började med venus med locket på,den var något större än halv.Med lock omöjligt att se bara lite antydningar..

Jupiter utan lock,2 band syntes klockrent.Med lock kunde man ana dom ibland...

Blev ett bra teleskop till sist det här också :D ,ska bli kul att kolla i det när mörkret kommer igen för observationerna just nu är väl knappast optimala... (Men först hoppas vi på en skön sommar såklart)
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

Nu har jag gjort en okularhylla,så nu får man beteckna teleskopet som klart :)
Image
Image
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by Timaoes »

Kul att du fick ordning på teleskopet. Av den beskrivning att döma låter det som att det är stagen till sekundärspegeln som spökar. Det borde du kunna testa genom att montera locket så att ett av stagen syns i hålet och kolla vad det blir för effekt när du obsar på exv jupiter. Är det stagen som är boven i dramat, så bör det inte vara så svårt att tillverka nya, smalare, eller att köpa en ny sekundärspegelhållar som passar.

/Johan
onkyo
Posts: 47
Joined: 2015-03-02 17:08:12
spamtest: JA

Re: Räddade ett teleskop från skroten (Pust)

Post by onkyo »

Nu så funkar det strålande,kollimerade det med hjälp av Jupiter i 100x förstoring.

Banden syns tydligt nu utan nåt lock i vägen och dom 4 månarna ser ut som nålstick fast det är så ljust ute och venus syntes mkt bra (halvmåne) ,har läst om att folk har stora problem att kollimera dessa bird-jones men när man väl kommit på det är det ju ingen konst men så är det ju med det mesta.... (Men krävdes en hel del träning,va lätt på handen och lära sig vilken av skruvarna som gör vad)


Bytte föressten ut de 3 inställningsskruvarna framtill från stjärnskruv till insex,betydligt enklare att hantera :)
Image

Return to “Teleskop allmänt”