Markarians kedja - Peter Folkesson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by petfol »

Ny bild i galleriet
Objekt: Markarians kedja
Exponering: 44*8min
Fotograf: Peter Folkesson
Teleskop: Skywatcher Esprit 80ED
Kamera: Canon EOS 600Da
Kommentar: Efter en bedrövlig vinter så blev det några fina kvällar/nätter under våren. Hann med att fylla på litet data till en bild som jag tog förra våren vilket gav fler detaljer. På bilden syns 6 Messier-objekt (M84, M86, M87 med sin jet (om man tittar noga), M89, M90, M91) samt Markarians kedja i de centrala delarna av Virgo-hopen.

Men som vanligt i den här branschen så skadar det nog inte med ännu mer data, kanske kommer nästa vår...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Vilket vackert objekt du hittat. Har aldrig hört talas om det tidigare, det får jag undersöka nästa säsong. Är det här hela bilden eller har du croppad den? Mitt teleskop är på 680mm men med fullframe blir det nog ganska lik ditt i bildvinkel.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild det här! Jag gick och hämtade stjärnkartan och satt och jämförde objekten i förstoringen över Jungfrun med din bild. Blev sittande en stund :good:

/Torbjörn
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by timokarhula »

Bilden tål att jämföras med APOD den 20 maj 2010. På ditt foto ser man ett par punkter i närheten av M87, speciellt mot "klockan 11", som kan vara dess klotformiga stjärnhopar. Otroligt!

http://apod.nasa.gov/apod/ap100520.html

/Timo K
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by Frazze »

Superfin bild!

Viss kan man skymta M87's jetstråle va? Otroligt coolt!

/Daniel
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by petfol »

Tack alla!

Lars, Torbjörn: Har bara tillgång till ett teleskop med förållandevis kort brännvidd så man får leta efter lämpliga objekt på våren när inte Vintergatan syns så bra. Använder SkySafari där man kan mata in brännvidd och sensorstorlek för att få fältstorleken men det finns även på webben så man kan få reda på hur mycket man får med (om man tex söker på "field of view calculator"). Det är hela bilden så det är på håret att alla objekten får plats, hade velat få med M88 också strax ovanför bildkanten men det gick inte :)

Timo, Daniel: Cool om det stämmer! Imponerad över vad dagens teknik klarar (och det blir ju bättre hela tiden, tex Sony A7S tycks visa vägen för framtidens konsumentkameror).

/Peter F
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by AstroFriend »

Hej Peter.
Så du också funderar på en Sony. Den modellen du nämner har stora pixlar och samlar snabbt in mycket ljus. Jag har nog funderat mer på A7R. Kan tyckas olämplig med sina små pixlar. Men jag resonerar som så att med min precis som din korta brännvidd så skulle jag kunna få ut mer detaljer. Jag kommer visserligen få exponera längre men alternativet med A7S är att öka fokallängden. Då får jag använda mosaik metoden om jag skall behålla samma vida fält. Min lösning kräver hög upplösning och kvalité på teleskopet men det har jag. Vidare får inte dynamiken begränsas av de små pixlarna. De test jag sett är tyvärr att Sony A7R är något brusigare än Canon 6D, och det är nog inte bara en effekt av Sonyns mindre pixlar. Canon har ju också kommit med nya kameror med ännu mer pixlar men antar att då har man nog gått över gränsen där man får problem med dynamiken. Väldigt dyra verkar de vara också. Jag vill ju samtidigt bort från spegelreflex konstruktion och få kortare backfocus. Jag får undersöka mer. Men jag gillar konceptet med kort fokallängd och hög upplösning så man kan zomma in i bilden.

Bilden du tagit är jättefin med alla galaxer och detaljer man kan se. Precis det jag söker men ännu mer.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by magnahrl »

Smärtsamt, hissnande vackert!

Hälsningar!
Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Markarians kedja - Peter Folkesson

Post by Martin F »

Riktigt, riktigt fin bild! Jag försökte mig själv på Markarians kedja tidigare i vår men ännu kortare brännvidd :) Jag fick dock inte till bildbehandlingen som jag ville men nu när jag ser din bild blir jag sugen på att försöka igen!

Return to “Bilder”