Merkurius 2015-04-26 - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Merkurius 2015-04-26 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Merkurius
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Bilden av Merkurius är tagen igår vid 19.30 UT genom ett W25 rödfilter+IR-blockfilter. Jag använde min Celestron C8 med en 2.5X Barlow. Filmade med IC Capture, Debayrade med Firecapture, stackade med Avistack 2 och gjorde efterbearbetningen i GIMP.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by hansg »

Stiligt fångat, det är ingen lätt krabat. :good:
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Snyggt Torbjörn,
så mycket detaljer har jag aldrig lyckats fånga.
Om du kan ta liknande bilder 2-3 dagar i streck så ska du kunna påvisa en liten rotation :good:

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Tackar! Det svåraste med Merkurius är att den är extremt lätt att överexponera tycker jag. Färgspridningen på den låga höjden är ett annat bekymmer. Det går ju i och för sig att pussla ihop i bildbehandlingen men det verkar nästan som om det är bättre att skippa färgbilder och fota med W25 rödfilter istället. Blir lättare att fokusera, och så tar man en serie filmer där man successivt sänker gain tills det ser underexponerat ut. Förhoppningsvis blir någon film längs vägen bra då.

Den här gången tog jag två färgfilmer och tre genom rödfilter. Båda färgfilmerna och en av rödfilterfilmerna blev överexponerade trots att jag trodde att jag var försiktig med gain. En kul detalj är att det gick utmärkt att både debayra (med Firecapture) och stacka (med Avistack 2) den här kvällens filmer av Venus och Merkurius i en enda batch.

Hade jag haft en monokrom kamera så hade jag velat testa IR-foto av Merkurius.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Snyggt fångat Torbjörn!

Jag gillar även de andra Merkuriusbilderna som du visar upp här. Jag har dock inte själv försökt fota Merkurius. Har du bra västhorisont från din obs-plats? Min är begränsad, jag funderar på att försöka fota Merkurius med mitt IR742 filter i dagsljus innan solen går ner, vet inte hur optimalt det blir.

Varför upplever du att du lätt överexponerar när du fotar Merkurius? Har du inget live-histogram i IC-capture?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Stoffe: Tackar! Jag är själv glad över att ha lyckats få med mörka och ljusa områden på den lilla planeten. Jag har bra men begränsad västhorisont om jag bär iväg med grejerna och riggar upp i närheten av huset.

Jag har live-histogram men upplever att det är helt opålitligt när det gäller Merkurius. Det blir överexponerat om jag gör en inställning som verkar vettig enligt histogrammet. Metoden som funkar bäst är att börja med en sådan exponering och sedan göra en serie videor som blir allt mörkare och någon av dem blir förhoppningsvis bra. Jag vet inte varför det blir så men tänkbara orsaker är att Merkurius är så liten, eller att den fladdrar så kraftigt på skärmen, eller att den visar fas. Histogrammet fungerar utmärkt på Jupiter, Saturnus och Mars och skapligt på Venus.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Okej men då är jag med, jag har nämnt det förr och jag tycker du ska testa ett annat captureprogram, jag upplever inte att jag har problem med livehistogrammet i FireCapture oavsett brännvidd och synfält. Det kanske kan vara så att IC-capture har svårt att mäta när du fotograferar något som är så litet i förhållande till den stora svarta bakgrunden? Hoppas du hittar en lösning på problemet, det är aldrig kul att stå där ute i dyr observationstid och mecka med prylar som krånglar.

De planeter du nämner Jupiter, Saturnus och Mars är alla större på skärmen, Venus är mindre och det kanske är där problemen börjar, sen när du ska fota Merkurius så blir det ännu svårare för programmet att mäta?

Det är ju värt ett försök, tänk alla nya funktioner du får :good: Dessutom får du ett program som är anpassat för astrofoto.
http://firecapture.wonderplanets.de/

Ett tips, du som kör färgkamera, du använder ju redan FireCapture debayering, kryssa i rutan i FireCapture så sparas filmen färdig debayerad på hårddisken redan från början. Så slipper du ett tidskrävande bildbehandlingssteg, all tid man kan lägga på det man egentligen vill göra är ju guld värd.

När du lärt dig de nödvändiga funktionerna i FireCapture (vilket du troligtvis kommer att göra på mindre än en timme) så kommer en helt ny värd att öppna sig för dig Torbjörn :good:
Som jag även nämnt tidigare, inlärningströskeln är låg om man redan kan ett captureprogram så är det lätt att testa ett annat. Jag har fått testat alla möjliga captureprogram för både Linux och Windows, skulle du eller någon annan behöva hjälp att komma igång med FireCapture så hjälper jag gärna till. Här i trådarna på Astronet, på telefon eller varför inte det absolut enklaste. Ta det över TeamViewer.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Jag har tidigare försökt få Firecapture att fungera med min utrustning utan att lyckas. Jag minns inte längre exakt vad det var som krånglade men jag har för mig att programmet hängde sig och att det inte hittade min kamera. Till sist lyckades jag i alla fall få den Debayringsrutin som finns som ett separat program att fungera och det var det viktigaste. Att debayra brukar ta ungefär lika lång tid som att plocka ihop utrustningen så det fungerar bra att göra det i ett separat steg.

IC Capture fungerar bra och jag har lärt mig tricksen med Merkurius och i viss mån Venus, dvs försiktighet med ljusstyrkan, så jag är nöjd med det och tror att jag kör vidare med det.

/Torbjörn :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Merkurius 2015-04-26 - Torbjörn Holmqvist

Post by AstroFriend »

Hej Torbjörn,
Att på livevideo få histogram kräver en hel del resurser. En del program fuskar då lite för att minska belastningen. Det kan vara att de bara visar luminansen som ett medelvärde av rgb eller bara den gröna kanalen. Är då den röda eller blå mycket kraftigare blir de överstyrda utan att det syns i histogrammet. Du hade en färgkamera om jag förstod rätt. Sätter du ett rödfilter på den blir den gröna kanalen svag och är det då den som används i histogrammet blir det ju fel.

Men i ditt fall låter det mer som att det beror på att det ljusa området är mycket litet relativt hela bilden precis som andra skrivit här.

Du kan inte begränsa/croppa bilden till just där planeten ligger så histogrammet fungerar bättre när du testar ut exponeringen?

X-axeln bör vara linjär och y-axeln logaritmisk om de är ställbara.

Staplarna eller linjen som visar de ljusa delarna ligger antagligen långt till höger om den puckel du har i ditt histogram och antagligen bara någon prick här och där, men det är dom du måste ställa in exponeringen efter. Kan du förstora fönstret eller zomma i det så kanske det blir lättare att se?

Du får inte fram värdena på planet ytan om du håller muspekaren över planeten?

Du kan väl lägga upp en skärmdump här så är det lättare att avgöra om det finns något trix som underlättar.

Stoffe skriver ofta om firecapture och han visade mig det live över internet. Såg väldigt bra ut ocg rgb nivåerna var lätta att avgöra. Kanske värt att lägga ned lite tid på det och försöka få igång det. Stoffe kopplar säkert gärna upp sig på din dator för att felsöka vad som kan vara fel eftersom det kraschar

Bara lite funderingar och ideer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Merkurius 2015-04-26 - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Syftet med mitt förra inlägg i denna tråd var enbart för att hjälpa till, du hade dessutom ett problem som jag är i princip är säker på att jag skulle klara av att lösa. Men så kan det vara, jag hjälper gärna till om någon har problem med något av de programmen som jag lärt mig Firecapture, Autostakkert2 osv.. Eller har andra datortekniska problem. Jag har alltså jobbat som datortekniker och kan lösa de allra flesta felen i Windows och kan väldigt mycket om Linux. Du kanske kör allt i Linux eftersom du använder Gimp? Jag har testat alla tänkbara captureprogram som jag kommit över och läst på massor om vad andra har för erfarenheter av vilka program osv. Det finns även ett annat program som heter Sharpcap som oxå är populärt, dock inte lika bra som Firecapture. Det händer mycket på mjukvarusidan på både captureprogram och stackprogram för planetfoto, därför använder jag själv inte program som fastnat i utvecklingen eller som inte hänger med i framkant riktigt. Ett exempel är Registax 6 (senaste versionen är från april 2011) som var standard för planetfotostackning för några år sedan som jag alla gånger om kan påstå är omkört av Autostakkert2 som är 5 år nyare. Samma film får jag betydligt bättre stackresultat i AS2 än i R6. Däremot så är fortfarande wavelets i R6 något som är mycket bra, men det gör man efter stackning i AS2.
Ta bara fördelarna om du vill ta in dina filmer i WinJupos och stacka ihop allt från en hel kväll med bra seeing, filmerna från FC förutsatt att rätt ruta är i kryssad så öppnas filmerna med tidstämpel och allt i WinJupos. Det otroligt omständiga arbetet att mata in tid och datum manuellt när man ändå kan få med exakt tidstämpel direkt från filmen ger en enorm tidsbesparing. Det enda jag kan göra är att dela med mig om mina erfarenheter, jag har kört IC-capture själv en hel del med lånade TIS-kameror, så det är inte för att vara vrång som jag rekommenderar andra program.
Förresten så spar du massor av hårddiskutrymme om du kör live-debayering, kanske något processorkrävande men dagens processorer är ju så snabba idag. Själv kör jag en AMD 4-kärnig 9550 processor från början av 2008 vilket fungerar bra utan överklockning. För det är processorkrävande att ha många funktioner igång när man planetfotar. :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius 2015-04-26 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Jag har bara använt IC Capture men är nöjd med det programmet för det funkar. Linux kan jag ingenting om, har bara hört talas om det, och i övrigt så kan jag ungefär så mycket om datorer som man måste för att jobba på ett kontor...inte mycket mer. Jag har inte ens en Smartphone.

GIMP hittade min fru på nätet som alternativ till Photoshop och jag kan bara de funktioner i det som behövs för att aligna RGB, oskarp mask, kontrast, ljusstyrka och sådant.

Med andra ord: Mina datakunskaper är inte speciellt omfattande.

Det är jättesnällt av dig att vilja hjälpa till men risken är att det blir för komplicerat för mig. Jag kör för övrigt inte speciellt kraftfulla datorer, kan inte ens svara på vad de har för prestanda.

/Torbjörn :)

Return to “Bilder”