M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by petfol »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Herkuleshopen
Exponering: 8*8min+20*4min+20*2min+20*1min
Fotograf: Peter Folkesson
Teleskop: Skywatcher Esprit 80ED
Kamera: Canon EOS 600Da
Kommentar: Sista bilden för säsongen som var den sämsta hittills sedan jag började 2011, inte ens hälften så många fototillfällen som föregående säsong. Avslutningen fick bli Herkuleshopen M13, längtar redan till Augusti :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by Martin F »

Riktigt fin bild på den där godbiten! Jag är grymt svag för stjärnhopar som M13 men har tyvärr lite för klen brännvidd för att göra dem rättvisa. Får njuta av andras bilder (som din) istället :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by AstroFriend »

Hej Peter.
Ja det är för sorgligt att säsongen är över för den här gången. Kanske man kunde för länga den en månad med smalband fotografering.

Du har gjort det avancerat med fotot på m13 med många olika exponeringstider. Vilket program har du för att stacka ihop bilderna? Det blev ett fint slut resultat. Möjligen att färgerna åtminstone på min skärm kanske är lite väl kraftiga, men är ju lite smaksak också.

Vad har du för astroplaner under sommaruppehållet?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by petfol »

Tack Martin och Lars!

Jag använder Pixinsights BatchPreprocessing-script tillsammans med matchande darks och skippar flats pga bruset som jag inte lyckas bli av med att de ger (hur gör ni med flats?) och förlitar mig på DBE/ABE. Scriptet verkar svälja det mesta jag slänger in i det och genom att programmera in både korta och långa exponeringar i BackyardEOS får jag ut en hyfsat oöverexponerad hop med även ljussvagare stjärnor i dess periferi. Men det finns ju mycket mer att lära om stackningsprocessen som så mycket annat i den här hobbyn, det är ju det som gör det så kul :D

Blir säkert litet mer bildbehandlingsstudier och ombehandling av gamla bilder i sommar och planering för nästa säsong. CCD kamera (sneglar på Atik One eller liknande) och smalband hägrar naturligtvis också så fort ekonomin tillåter.

/Peter F
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by bjosch »

Väldigt fin och detaljrik bild av M13 Peter, du kan verkligen få ut det mesta av din Esprit. Jag såg även att du använder ett program som heter Backyard Eos. Då jag själv fotar med Canon blir jag väldigt nyfiken. Vad gör programmet/vad använder du i programmet ? Själv är jag så dålig på just att efterbehandla råmaterialet, så alla råd tas tacksamt emot.

Mvh Björn

Till Martin F : tror du kan få fina stjärnhopar (vartfall de större som M13, M5 m.m) med dina grejor och din förmåga. Tog själv
en 120 sek. exp på M13 med 300mm objektivet och beskuren en del var stjärnorna fortfarande runda. Såg dock den där violetta Halo:n du nämnde i en annan tråd, på min bild också. Jag kan posta bilden (långt ifrån Peters klass) men dels kan du se hur en
obehandlad bild ser ut och dels kan du se de violetta Halo:s som uppträder runt de större stjärnorna.

Mvh Björn
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by petfol »

Tack så mycket Björn!

BackyardEOS är ett tredjepartsprogram för att styra de flesta Canon-modeller och riktar sig mot astrofotografer. Hyfsat smidigt och stabilt men kostar pengar och uppgraderingar ingår ej men går att testa en månad gratis. Jag tycker ändå det är värt pengarna, brukade tidigare sitta uppe på nätterna med tidtagarur och radiostyrd fjärrutlösare (man vill ju inte sitta ute och frysa :) ). Med programmet kan man programmera in antal exponeringar, exponeringstid och ISO-tal för en sekvens med bilder som sedan tas medans man t ex sover. Bra med programmet är även att den lagrar information om bilderna, t ex kameratemperatur vilket behövs för att ta fram matchande darks.

/Peter F
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by bjosch »

Tack för det tipset Peter, det blir att investera i ett sånt program. Det blir trots allt ganska kallt att stå stilla ute på nattkröken
Man är ju dessutom så fokuserad att man inte märker kylan innan lunginflammationen knackar på dörren.
MVH Björn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by AstroFriend »

Hej Björn.
Innan du köper ett kontroller program för Canon ta en titt på det här:

http://www.ideiki.com/astro/Default.aspx

Jag har använt det en längre tid och är nöjd med det. Du kan göra det mesta med gratis versionen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Peter Folkesson

Post by petfol »

Ja, APT verkar ju riktigt bra och prisvärt! Måste testas!

/Peter F
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop

Return to “Bilder”