M27 Hantelnebulosan - Danjel Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

M27 Hantelnebulosan - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Ny bild i galleriet
Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: L:30*2min, D:5*2min, B:5*1/4000sek
Fotograf: Danjel Svensson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: I natt blev det dax för nästa planetariska nebulosa - M27. Efter att ha provat att fota Ringnebulosan förra gången blev jag förvånad över hur stor Hantelnebulosan var. Teleskopet är en Skywatcher evostar-90 och kameran är en Canon EOS 700D. Jag guidade med en Orion Starshoot.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M27 Hantelnebulosan - Danjel Svensson

Post by Torbjörn »

Tummen upp :good: Det där blev riktigt snyggt Danjel! M27 är ett verkligt vackert objekt. En favorit!

/Torbjörn
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: M27 Hantelnebulosan - Danjel Svensson

Post by jörgen_jo »

Hej Daniel!

Jag har en fråga angående exponeringarna, du får ursäkta min okunnighet men vad innebär L D B. Jag har sett det förut men då trott att det varit en felskrivning men jag antar att det är en exponerings metod ungefär som L R G B. Vad är B:5*1/4000sek felskrivning? för det kan väll inte ge mycket på natthimlen med så kort exponering. Som sagt ursäkta min okunnighet men jag är inte speciellt "slängd" i bildbehandling.

/Jörgen
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: M27 Hantelnebulosan - Danjel Svensson

Post by Danjel »

@Torbjörn - Tack! Det var första gången jag testade så det blev en riktigt positiv upplevelse! Verkligen ett objekt jag kommer att återvända till fler gånger! :)

@Jörgen - Din fråga är ingenting att uräkta sig för - Undrar man får man fråga :) L:et står för Luminans eller Lightframes, dvs bilderna på själva objektet. D:et står för darkframes som tas för att reducera bruset från kameran.De har samma inställningar som Lightframesen och ska tas vid samma temperatur, fast man har linslocket på så de är helt mörka. http://en.wikipedia.org/wiki/Dark-frame_subtraction B:et står för Biasframes och är till för att får bort brus från kamerans elektronik och tas på samma vis som darkframesen, fast med kortast möjliga exponeringstid. http://en.wikipedia.org/wiki/Bias_frame Många tar även flats också men jag tycker det känns knepigt och har inte riktigt lärt mig att bemästra det än.
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: M27 Hantelnebulosan - Danjel Svensson

Post by fyratrapporupp »

Daniel - Flats behöver inte vara så svårt, det lättaste är om du när du är klar för natten låter kameran sitta kvar på teleskopet om du tar ned det och gör allt för att undvika att fokuseringen ändras. Dagen därpå riktar du den mot himlen och lägger en vit tshirt eller lakan över teleskopet och fotar, när du fotar väljer du en exponering där färgerna i histagrammet ligger ungefär i mitten.
Man kan också ta sin laptop om du gör det på kvällen, du tar fram en vit bild i fullskärmsläge och försöker täcka så mycket av öppningen av teleskopet som möjligt. Gör om samma sak med histagrammet.

Om du redan vet att du har bra fokus och det fortfarande är skymning kan du rikta teleskopet mot zenit och använda himlen som flats.
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan

Return to “Bilder”