Film med mina bilder och timelapse

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Film med mina bilder och timelapse

Post by Martin F »

Kunde inte låta blir utan satt hemma och lekte ihop en film med mina bilder och några sekvenser med timelapse som jag tagit. Musiken kommer från jamendo.com och heter passande nog "Crossing the Universe" (kompositör Esther Garcia).

https://youtu.be/Oay1Xl0SF-U
User avatar
Feffe
Posts: 53
Joined: 2015-03-31 21:34:06
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by Feffe »

Man blir nästan tårögd! Mycket fina bilder och sekvenser. :good:
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by Init4theimaging »

Mycket vackert :good: :good: :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Det var ett mycket vackert bildspel du satt ihop med bra musikval. Det är lite synd att Youtube komprimerar videofilen så hårt, just stjänor blir ju svåra att återge då, blir lite blocket även i HD kvalite. Jag tänkte prova Vimeo någon gång då jag tycker det ser ut som man får mer bandbredd där. Du kanske testat det redan någon gång?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by Tannerswe »

Underbart!
Det är en riktigt läcker uppsättnign med material du jobba till dig.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Film med mina bilder och timelapse

Post by Martin F »

Tackar!

Lars, jag har inte testat Vimeo.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by petfol »

Gav mig rysningar, mycket vackert!
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by bjosch »

Helt otroligt att en privat amatörastronom kan få ihop en sån här filmproduktion. Kunde lika gärna varit ett tv-sänt inslag i ett natur/vetenskapsprogram. Du sätter verkligen ribban högt för oss andra och halva jag blir jätteinspirerad medans den andra halvan säger åt mig att packa ihop och nöja mig med visuell astronomi i väntan på nästa film av dig Martin.
Mvh Björn
P.s Det blev ett Ef 300 L usm (den gamla utan IS i kanonskick) Har gjort ett par första försök med Staradv. och 300mm objektivet och två minuter på M13 gav helt runda stjärnor och skarpt kluster, tror att det finns mer att hämta med noggrannare polinställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by Martin F »

bjosch wrote:Helt otroligt att en privat amatörastronom kan få ihop en sån här filmproduktion. Kunde lika gärna varit ett tv-sänt inslag i ett natur/vetenskapsprogram. Du sätter verkligen ribban högt för oss andra och halva jag blir jätteinspirerad medans den andra halvan säger åt mig att packa ihop och nöja mig med visuell astronomi i väntan på nästa film av dig Martin.
Mvh Björn
P.s Det blev ett Ef 300 L usm (den gamla utan IS i kanonskick) Har gjort ett par första försök med Staradv. och 300mm objektivet och två minuter på M13 gav helt runda stjärnor och skarpt kluster, tror att det finns mer att hämta med noggrannare polinställning.
Nåja, nu tar du väl i så det knakar :D Tackar men rodnar nästan lite här :)
Se det enbart som inspiration, detta är ju ingen tävling. Jag har bara pysslat med astro i 1,5 år men dock länge med naturfoto innan dess. Bilderna jag lyckats få till idag är bättre än vad jag ens hoppades på för 1,5 år sedan. Man lär sig hela tiden och förfinar sin metodik!

Vill också lägga till att mina rena astrobilder (deep sky) är ljusår (he he) från vad de bästa på det här forumet presterar. Men så har jag ju hyfsat blygsam utrustning också :) Men även kunskapsmässigt, bildbehandlingsmässigt etc. så ligger man rejält i lä.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Film med mina bilder och timelapse

Post by Nokturner »

Mycket tjusigt och imponerande! Kan bara instämma i övrigas lovord. Fina bilder och timelapsesekvenser, smakfullt ihopredigerade. Detta är verkligen amatörastronomi du fångat, vad det är att utöva hobbyn och dess höjdpunkter :-)

Return to “Bilder”